لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

خرسندی فرانسه از صدور اجازه خروج برای يک پژوهشگر


فيليپ دوست بلازی وزير امور خارجه فرانسه دربیانیه نسبت به حل مساله خروج پژوهشگر فرانسوی ابراز خرسندی کرد
فيليپ دوست بلازی وزير امور خارجه فرانسه دربیانیه نسبت به حل مساله خروج پژوهشگر فرانسوی ابراز خرسندی کرد

فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه، روز پنج شنبه دوازدهم آوريل از حل مساله اجازه خروج پژوهشگر فرانسوی از ايران ابراز خرسندی کرد.


در همين حال محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران نيز تاييد کرد استيفان دودوگنون که در جريان سفر به استان سيستان بلوچستان گذرنامه‌اش ضبط شده بود، اجازه خروج دريافت کرده است.


استفان دودوگنون، اسلام شناس و متخصص امور آسيای ميانه که برای مرکز ملی تحقيقات علمی فرانسه کار می کند، روز سی ام ژانويه برابر با دهم بهمن سال ۱۳۸۵، به هنگام عکسبرداری از مراسم عاشورا درشهر کنارک در نزديکی چابهار دراستان سيستان بلوچستان دستگير شده و پس از مدت کوتاهی آزاد شد، اما پليس ايران پاسپورت او را باز نگرداند.


استفان دودوگنون روز سی ام ژانويه برابر با دهم بهمن سال ۱۳۸۵، به هنگام عکسبرداری از مراسم عاشورا درشهر کنارک در نزديکی چابهار دراستان سيستان بلوچستان دستگير شده و پس از مدت کوتاهی آزاد شد، اما پليس ايران پاسپورت او را باز نگرداند

در بياينه وزير امور خارجه فرانسه که توسط ژان بابتيست ماتئی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران قرائت شد، آمده است: «من با ابراز مسرت از آزادی استيفان دودوگنون تبعه فرانسوی در ايران نسبت به يافتن راه حلی برای آزادی وی از سوی مقامات ايران، خرسندم.».


به گزارش خبرگزاری رویترز، با توجه به تاريخ صدور ويزای اين شهروند فرانسوی که در گذرنامه‌اش ثبت شده، وی در صورت تمايل خواهد توانست در چند روز آينده ايران را ترک کند.


از سوی ديگر خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، اعلام کرد که اين پژوهشگر فرانسوی قرار است فردا ايران را ترک کند.


سخنگوی وزارت امورخارجه ايران درباره مساله ضبط گذرنامه اين پژوهشگر فرانسوی گفت:« استفان دودوگنون اقداماتی برخلاف اهداف اعلام شده برای سفرش به ايران انجام داده که گذرنامه‌اش ضبط گرديد.»


پيشتراستفان دودوگنون، ۴۵ ساله به روزنامه فرانسوی لفيگارو گفته بود به هنگام عکاسی از مراسم روز عاشورا و واکنش اهل تسنن به اين رويداد در شهر کنارک توسط نيروی انتظامی دستگير شده است.


اين پژوهشگر فرانسوی در ادامه گفت وگوی خود با روزنامه لفيگارو افزوده بود که به هنگام بازجويی درباره موضوع تحقيق خود يعنی اهل تسنن ساکن جنوب شرق ايران به نيروهای امنيتی محلی توضح داده است. اما ماموران به وی گفته اند که درباره موضوع جالبی تحقيق می کند، اما آنها تمايلی ندارند که اين مسايل مطرح شود.


به گفته آقای دودوگنون، ماموران امنيتی به او گفته اند که کنارک منطقه حساس و نقطه صفر نظامی است. اما اين پژوهشگر فرانسوی معتقد است چنين نشانه هايی را احساس نکرده است.


روزنامه لوموند درهمين زمينه گزارش داده بود که آقای دودونيون دارای همسر ايرانی است و به زبان فارسی مسلط است.


به گزارش اين روزنامه، اين پژوهشگر فرانسوی تا پايان بررسی های پليس ايران درباره اهداف سفر وی به استان سيستان بلوچستان در بازداشت خانگی در تهران به سر خواهد برد.


به گزارش روزنامه لوموند، اين پژوهشگر و اسلام شناس فرانسوی در طرحی تحقيقاتی با دانشگاه زاهدان درباره مدارس دينی اهل تسنن همکاری می کرده است.


آقای دودوگنون پيش از اين سه بار به اين منطقه در نزديکی مرز پاکستان و افغانستان سفر کرده است.


XS
SM
MD
LG