لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

نگاه تازه: متن و حاشیه رپ فارسی


کمتر از يک دهه پيش «رپ» تنها به عنوان يک فرهنگ خاص لباس پوشيدن مثل هر مد ديگری وارد ايران شد و توجه گروهی از جوانان را به خود حلب کرد.


آن روزها به اين گروه از جوانان «رپی» می گفتند. رفته رفته برخورد با اين نوع پوشش که از آن به عنوان مظاهر «تهاجم» يا «شبيخون فرهنگی» نام برده می شد در دستور کار نهادهای انتظامی و فرهنگی جمهوری اسلامی قرار گرفت.


تا آن هنگام کسی از موزيک رپ آن هم رپ فارسی سخن نگفته بود. تا اينکه از دهه ۹۰ ميلادی زمزمه های رپ فارسی به گوش رسيد.


در برنامه اين هفته «نگاه تازه» با شهرام آذر سرپرست گروه سندی همراه شديم کسی که برای اولين بار در لس آنجلس به اجرای رپ فارسی و يا آن طور که رپرها می گويند «پرشيا رپ» پرداخت.


شهرام آذر که رپرهای ايرانی او را پدر رپ فارسی ناميده اند، می گويد: «موسيقی رپ نوعی موسيقی اعتراضی است که به طور کلی توسط سياهان امريکايی به وجود آمد و بيانشان به صورت صحبت کردن بود بدون آنکه از ملودی در کلام استفاده کنند.»


آقای آذر معتقد است موسيقی رپ تمام دنيا را متاثر کرده و می افزايد:«ما شرقی ها بيشتر دوست داريم نوعی از موسيقی را گوش کنيم که کلام همراه با ملودی باشد و هر چه بيشتر اين کلام نت های کشيده داشته باشد بيشتر خوشمان می آيد مثل حالت خواندن اذان.»


شهرام آذر در اين برنامه به بررسی نقاط قوت و ضعف موزيک رپ فارسی می پردازد به اعتقاد او صدای اغلب خوانندگان رپ فارسی ضعيف است و با متن ها همخوانی ندارد.


در ادامه برنامه اميد پوريوسفی سرپرست و خواننده گروه تپش ۲۰۰۱۲ مسايل تکنيکی و حواشی رپ فارسی را بررسی می کند.


به گفته آقای پور يوسفی، رپ فارسی که امروز در ايران به گوش می رسد بازتابی از اوضاع اجتماعی و سياسی امروز ايران است.با وجود محدوديت هايی که در اين زمينه وجود دارد در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی آلبومی رپ با نام اسکناس منتشر شد.


جوانان هوادار اين سبک از موسيقی معتقدند که اين موسيقی به دليل مضامين زمينی و انتقادی اش بهتر می تواند با جامعه ارتباط برقرار کند.


برنامه نگاه تازه شنبه ها ساعت ۲۱:۰۰ به وقت تهران و دوشنبه ها ساعت ۱۹:۰۰ به وقت ايران پخش می شود.


شماره تماس با ما ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴ و ايميل آدرس ما
mailto:javanan@radiofarda.com


XS
SM
MD
LG