لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

نگاه تازه: دوپينگ در ورزش حرفه ای ايران


المپيک پکن آغاز شده است. هزاران ورزشکار در رشته های مختلف می کوشند تا با نمايش توانايی های خود بهترين نتايج را کسب کنند و مدالی را از آن خود کنند.

اما در پشت اين تلاش ها گاهی اعمال مجرمانه ای نيز نهفته است: دوپينگ. استفاده از مواد و شيوه های غيرمجاز برای افزايش کارآيی ورزشی چيزی است که اين روزها بيش از پيش بر ورزش جهان سايه افکنده است.

در هفته های اخير چندين نفر از شرکت کنندگان در مسابقات دوچرخه سواری «تور دو فرانس» به خاطر دوپينگ از ادامه رقابت ها منع شدند و بی شک در روزهای و هفته های آينده هم بايد منتظر خبر درباره تخلف ورزشکاران ديگری هم بود.

در ايران هم دو سال پيش نه نفر از اعضای تيم وزنه برداری ايران به خاطر استفاده از مواد نيروزا از شرکت در مسابقات جهانی محروم شدند.

آرش (اسم مستعار) يکی از ملی پوشان سابق ايران، مهمان اين هفته برنامه نگاه تازه معتقد است در ورزش حرفه ای ايران دوپينگ به صورت گسترده و نظامند وجود دارد.

او می گويد، حتی فدراسيون ها هم در اين راه به ورزشکاران کمک می کنند، بدون توجه به خطراتی که دوپينگ برای سلامتی ورزشکار خواهد داشت.

اتهامات تند آرش را با دکتر علی طاهری، معاون ستاد مبارزه با دوپينگ ايران در ميان می گذاريم.

آقای طاهری می گويد هم در ايران و هم ديگر کشورهای جهان مربيان و فدراسيون ها برای کسب نتايج بهتر به ورزشکاران اجازه دوپينگ می دهند و «دوپينگ دولتی» يکی از معضلاتی است که کل جامعه جهانی با آن روبروست.

آرش مهمان نخست برنامه به حسين رضازاده، عضو سابق تيم وزنه برداری ايراننیز اتهاماتی وارد کرده بود و گفته بود که دليل انصراف آقای رضازاده از شرکت در مسابقات المپيک دوپينگ است. دکتر علی طاهری اين موضوع را آن را شايعه ای نادرست می خواند.

در فوتبال ايران هم هر از گاهی اخبار و گزارش هايی درباره دوپينگ منتشر می شود. مسوولان ستاد مبارزه با دوپينگ بارها شکوه کرده اند که فوتباليست ها در مقابل آزمايش دوپينگ مقاومت می کنند و با آنها همکاری لازم را انجام نمی دهند.

چندی پيش دو تن از بازيکنان تيم فوتبال پاس همدان به خاطر استفاده از مواد نيروزای غيرمجاز محروم شدند.

رضا چلنگر، مترجم سرمربی اين تيم نيز به خاطر همکاری در تهيه اين مواد به مدت ۴ سال از همراهی تيم های فوتبال محروم شد. آقای چلنگر مهمان بعدی برنامه نگاه تازه است. او می گويد يکی از دلايل اصلی دوپينگ ناآگاهی ورزشکاران و غيراستاندارد بودن مکمل های غذايی است.

برای گوش دادن به برنامه اين هفته نگاه تازه فايل برنامه را که در بالای همين صفحه (سمت چپ) قرار دارد، باز کنيد. برای تماس با ما به آدرس javanan@radiofarda.com ايميل بزنيد و يا با شماره پيام گير برنامه ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴ تماس بگيريد.

XS
SM
MD
LG