لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

سرنوشت «نم» در انتظار گروه ۸


اجلاس دور روزه سران گروه ۸ در کمپ ديويد، استراحتگاه تابستانی رييس جمهور آمريکا، از روز شنبه برگزار می شود.
اجلاس دور روزه سران گروه ۸ در کمپ ديويد، استراحتگاه تابستانی رييس جمهور آمريکا، از روز شنبه برگزار می شود.
اجلاس دور روزه سران گروه ۸ در کمپ ديويد، استراحتگاه تابستانی رييس جمهور آمريکا، ياد آورجلسات جنبش غير متعهد ها، در اندازه ای کوچکتر است. تصميم پوتين رييس جمهور تازه روسيه مبنی بر خودداری از حضور در اجلاس مريلند، و شرکت فرانسوا اولاند، رييس جمهور تازه فرانسه، در آن، از يک سو نشانه اعتبار رو به کاهش گروه ۸ و از سويی، منعکس کننده تنوع خواسته ها رهبران عضو، در درون اين گروه نا همگن است.

طی دهه هفتاد، بمنظور رايزنی پيرامون مسائل مشترک سياسی و اقتصادی، شش کشور آمريکا، آلمان، فرانسه، بريتانيا، ژاپن و ايتاليا به عنوان صاحبان اقتصاد های بزرگ و برخوردار از صنايع پيشرفته، گرد هم آمدند.

در سال ۱۹۷۶ کانادا به گروه ۶ ملحق شد و در سال ۱۹۹۷ ، با افزوده شدن روسيه ( بيشتر به دلايل سياسی) به جمع کشورهای ياد شده، عملا گروه ۸ ( جی ۸ ) با ترکيب کنونی شکل گرفت.

در ادامه رشد حجمی گروه ۸ ، متعاقباً از جامعه اروپا نيز برای شرکت در جلسات سران و حضور در کميتههای تخصصی و وزيران دعوت بعمل آمد. رييس شورای اروپا و همچنين رييس کميسيون اروپا، به عنوان نمايندگان جامعه در اجلاس رهبران گروه ۸ شرکت مي کنند.

ميهمانی سياسی

طی جلسات سالانه، هر از گاهی از سران ساير کشور های نيز برای حضور در اجلاس گروه ۸ دعوت ميشود. در جمع ميهمانان اجلاس سال جاری که اوباما از آنها برای حضور در کمپ ديويد دعوت بعمل آورده، نام رهبران بنين، اتيوپی، غنا و تانزانيا ديده ميشود.

گروه ۸ بخصوص بعد از تشکيل گروه ۲۰ تا حدود زيادی خاصيت وجودی خود را از دست داده، و عملا به يک باشگاه سياسی تشريفاتی تبديل شده است.

دستور مذاکرات

ظاهرا موضوع اصلی که در دستور کار اجلاس سال جاری سران گروه ۸ در کمپ ديويد قرار گرفته، پرداختن به امنيت غذايی در قاره آفريقا است.

پرداختن به نگرانی های تغذيه در قاره سياه، در شرايطی که جامعه اروپا با جدی ترين بحران مالی حيات خود و خطر از پاشيدگی ناشی از خروج يونان روبرو است، نوع نگرش انتزاعی سران گروه ۸ به مسائل حاد مورد علاقه آنها را در وضعيت کنونی ترسيم ميکند.

در صورت ادامه بحران مالی و اقتصادی جاری در اروپا، که تاکنون به قيمت شکست نيکلا سرکوزی در انتخابات رييس جمهوری فرانسه و از دست رفتن يک متحد جدی واشنگتن در جامعه اروپا تمام شده، حتی تجديد انتخاب اوباما در انتخابات رياست جمهوری نوامبر آيند نيز ميتواند تحت تاثير نتايج آن قرارگيرد.

با اين وجود، گروه ۸ توجه اصلی خود را به مشکل مزمن، و البته با اهميت تامين غذايی در قاره آفريقا معطوف ساخته است.

غيبت و حضور دو رهبر

بعد از حضور يلتسين در جمع سران گروه ۸ ، پوتين با قرار گرفتن در کنار رهبران قدرتمند جهان، به جمع چهره های موثر و خبر ساز بين المللی پيوست.

دعوت از روسيه برای پيوستن به جمع کشورهای عضو گروه ۸ به ابتکار آمريکا صورت گرفت و در حقيقت يک امتياز سياسی در قبال توسعه همکاری های بيشتر روسيه با غرب بود.

بعد از بروز ناهماهنگی های مقطعی در مناسبات مسکو و واشنگتن، و ترکيب تازه چين و روسيه در صحنه های جهانی، منجمله در شورای امنيت، بمنظور ايستادگی در برابر غرب، رسانه های آمريکايی به دفعات توجيه حضور روسيه در جمع کشور های گروه ۸ را مورد سئوال و ترديد قرار دادند.

اينبار پوتين، به بهانه پرداختن به مسائل مهمتر، منجمله تکميل هيات دولت خود، از رفته به واشنگتن و حضور در جمع رهبران گروه ۸ خودداری ورزيد و مدوديف را بجای خود راهی آمريکا ساخت.

با نگاه و برخوردی متفاوت، فرانسوا اولاند دعوت اوباما را که در اصل برای متحد پيشين واشنگتن، نيکلا سرکوزی فرستاده شده بود، پذيرفت.

اين بی تمايلی مشترک نزد دو رهبر با نفوذ گروه ۸ ، به گونه ای نشانه از دست رفته انگيزه های مشترک در جمع کشورهای عضو و مبتلا شدن آن به مشکلات باشگاه بزرگتری است که با نام «نم» که ظاهرا طی ۴ دهه گذشته کشور های غير متعهد را نمايندگی کرده است.

اوباما در سال ۲۰۰۹ متعهد شد بمنظور رفع مشکلات تغذيه در آفريقا، بيش از ۳.۵ ميليارد دلار کمک و اعتبار در اختيار کشور های نيازمند قرار دهد.

طی اجلاس جاری سران گروه ۸ در کمپ ديويد، اوباما علاقمند است که رهبران ميهمان را به همراهی بيشتر با آمريکا در جهت افزايش کمک به افريقا تشويق کند، در حالی که رهبران اروپايی بيشتر علاقمند به حل مشکلات خانگی، و خارج ساختن يونان از بحران مالی جاری بنظر ميرسند.
XS
SM
MD
LG