لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

تظاهرات اعتراضی در آستانه اجلاس سران گروه ‪ ۸‬در ژاپن


هزارن نفر علیه نشست سران گروه هشت دست به تظاهرات زدند.
(عکس از AFP)
هزارن نفر علیه نشست سران گروه هشت دست به تظاهرات زدند. (عکس از AFP)

در حالی که هزاران نفر در شمال ژاپن در تجمعی اعتراضی خواستار انحلال گروه هشت شدند، رييس جمهوری فرانسه خواهان پيوستن کشورهايی چون هند و چين به گروه شده است.


چند هزار نفر در شهر ساپور در ۷۰ کليلومتری محل برگزاری نشست سالانه سران گروه هشت دست به تظاهرات زدند. اين راهپيمايی تحت تدابير شديد امنيتی برگزار شد.دولت ژاپن برای تامين امنيت اين کنفرانس ۲۰ هزار پليس را به اين منطقه اعزام کرده است.


نشست سه روزه سران هشت کشور عضو گروه ‪ هشت‬متشکل از: آمريکا، ژاپن، بريتانيا، فرانسه، ايتاليا، کانادا و آلمان به همراه روسيه از هفتم تا نهم ژوئيه در شمال ژاپن، برگزار خواهد شد.


در همین حال، نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز شنبه در پاريس از گروه هشت خواست تا عضويت کشورهای هند، چين و نمايندگانی از آمريکای جنوبی، خاورميانه و افريقا را مورد بررسی قرار دهد.


آقای سارکوزی گفت:«به نظرم عقلانی نيست که هشت کشور به نشست های خود برای حل مسايل جهانی ادامه دهند و کشور بزرگی چون چين با يک ميليارد و سيصد ميليون نفر جمعيت فراموش شود يا هند با تقريبا يک ميليارد جمعيت به اين اجلاس دعوت نشود».


رييس جمهوری فرانسه افزود:«ما خواهان توسعه و صلح هستيم بنابراين همه بايد به اين نشست دعوت شوند».


نيکلا سارکوزی تصريح کرد: قابل پذيرش نيست که قاره ای مانند افريقا با يک ميليارد جمعيت نماينده ای در اين نشست نداشته باشد.


در حالی رييس جمهوری فرانسه خواستار افزايش تعداد کشورهای عضو گروه هشت است که ميزبان نشست اين دوره ژاپن، خواهان حفظ ساختار موجود اين گروه است.


در همین حال، جرج بوش، رييس جمهور آمريکا، روز شنبه برای شرکت در نشست سران گروه هشت عازم ژاپن شد.


جرج بوش پيشتر اعلام کرده بود که دراین نشست برای مقابله با تغييرات جوی و تقويت تجارت آزاد تلاش خواهد کرد.


نشست سران گروه هشت در سال ۲۰۰۷ در آلمان، برگزار شد و سران گروه هشت متعهد شدند که شصت ميليارد دلار به مبارزه با بيماری ايدز در آفريقا اختصاص دهند.


در این نشست همچنین گروه هشت به ايران و کره شمالی در مورد برنامه های هسته ای شان هشدار داده بود.


گروه هشت در جريان بحران افزايش بهای نفت در سال ۱۹۷۵، با هدف حل مشکلات جهانی تشکيل شد. اعضای اوليه اين گروه آمريکا، ايتاليا، فرانسه، بريتانيا، ژاپن و آلمان بودند.


در سال ۱۹۷۶ با پيوستن کانادا به جمع اين کشورها، این گروه نام خود را G۷ نهاد. روسيه در سال ۱۹۹۷ به عضويت اين گروه در آمد.


XS
SM
MD
LG