لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

فرانسه و بریتانیا خواستار افزایش فشارها علیه معمر قذافی شدند


نيروهای وفادار به معمر قذافی روز پنجشنبه به شدت بندر نفتی «راس لانوف» را بمباران کرده و نيروهای ضد دولتی را مجبور به فرار از این شهر کرده اند. این در حالی است که فرانسه و بریتانیا نیز خواستار افزایش فشارها علیه معمر قذافی شده اند.

صدها نيروی مخالف مسلح سوار برخوردوهای شخصی مجبور به ترک شهر «راس لانوف» در شرق ليبی شده اند و گزارش ها حاکی از آن است که در بمباران های بی امان بسیاری از مناطق درنزدیکی مساجد و بيمارستان ها در شهر «راس لانوف» هدف قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مجروحان به همراه کارکنان بيمارستان ها در اين شهر تخليه شده اند.

در حالی که نيروهای وفادار به معمر قذافی در ميدان های نبرد توانسته اند به پیشرفت های نظامی مهمی دست يابند، مخالفان نيز روز پنجشنبه در عرصه ديپلماتيک و بين المللی به موفقيت هايی دست يافتند.

فرانسه به عنوان نخسيتن کشور درجهان «شورای ملی ليبی» را به رسميت شناخت و نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، گفته است کشورش در صدد اقداماتی برا ی حفظ جان غير نظاميان در ليبی است.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه امريکا نيز گفته است که با رهبران مخالفان در ليبی، مصر و تونس ديدار خواهد کرد.

درهمين زمينه، ديويد کامرون، نخست وزیر بريتانيا، به همراه نيکلا سارکوزی اعلام کرده اند معمر قذافی و دار و دسته اش مشروعيت خود را از دست داده اند و می بايست با کناره گيری از قدرت به خونريزی در ليبی پايان دهند.

ديويد کامرون و نيکلا سارکوزی در نامه ای مشترک به رييس شورای اتحاديه اروپا خواستار کمک به مخالفان در ليبی شده اند و تصريح کرده اند اين کمک می تواند شامل اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی نيز باشد.

در بخشی از اين نامه آمده است: ما بايد پيام روشنی را ارسال کنيم که ما شورای (ملی ليبی) را به عنوان صدای مردم ليبی در اين زمان و همچنين جريان سياسی مخالف ارزيابی می کنيم.

در این نامه دیوید کامرون و نیکلا سارکوزی خواستار افزایش فشارها علیه معمر قذافی شده اند.

«ما خواهيم آمد»

همزمان با اين تحولات، سيف الاسلام، فرزند معمر قذافی از بازپس گيری بخش های مهمی از شرق لیبی که طی سه هفته درکنترل مخالفان بوده خبر داده است.

سيف الاسلام همچنين گفته است:«ما دو حرف برای برادران و خواهرانمان در غرب کشور دارييم: ما داريم می آييم.»

سیف الاسلام همچنین از تدارک برای یمک تهاجم گسترده و همه جانبه به مواضع مخالفان خبر داده است.

سيف الاسلام اضافه کرد که «اگر فرانسه و غرب می خواهد از شورشيان حمايت کند، به عهده آنهاست اما اکنون به شما می گويم که آنها بازنده هستند و ما پيروز خواهيم شد. ما از نيروی دريايی آمريکا، فرانسه، ناتو و کشورهای اروپايی نمی ترسيم. ما اين جا زندگی می کنيم و همين جا خواهيم مرد.»

در حالی فرزند معمر قذافی از پيروزی در نبرد با مخالفان صحبت کرده است که نشانه جدی از حمايت نظامی کشورهای غربی از نيروهای مخالف به چشم نمی خورد.

يک سخنگوی مخالفان نيز روز پنجشنبه بارديگر از کشورهای غربی خواست تا با اعمال منطقه ممنوع پروازی بر فراز ليبی مانع حملات هوايی طرفداران قذافی به مخالفان شوند.

اين سخنگوی مخالفان حتی فراتر رفته و از کشورها غربی خواست تا نيروها وفادار به معمر قذافی را هدف قرار دهند.
XS
SM
MD
LG