لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

پايان سفر نماينده ويژه سازمان ملل به ميانمار


ابراهيم گمبری، نماینده ویژه سازمان ملل متحد روز سه شنبه با ژنرال تان شاوو و نظامیان حاکم بر میانمار دیدار کرد
ابراهيم گمبری، نماینده ویژه سازمان ملل متحد روز سه شنبه با ژنرال تان شاوو و نظامیان حاکم بر میانمار دیدار کرد

ميشل مونتاس، سخنگوی دبيرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد ابراهيم گمبری فرستاده ويژه این سازمان به ميانمار، به سفر خود به آن کشور پايان داد وهم اکنون در سنگاپور به سر می برد.


سخنگوی دبيرکل سازمان ملل متحد افزود آقای گمبری درپايان سفر چهار روزه اش به ميانمار، گزارش خود را در روزهای آينده در اختيار بن گيمون، دبير کل سازمان ملل متحد قرار می دهد.


در همين حال برخی مقام های سازمان ملل متحد می گويند احتمالا آقای گمبری یکباردیگر برای گفت وگو با نظاميان حاکم و ترغيب آنها به پايان بخشيدن به خشونت ها و دستيابی به توافق ميان طرفين از طريق مذاکره و گفت وگو به ميانمار باز خواهد گشت.


هرگونه اقدام تازه شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ميانمار به گزارش آقای گمبری بستگی دارد

کارن پيرس، عضو بريتانيايی هيئت اعزامی سازمان ملل متحد به ميانمار، روز سه شنبه گفته بود هرگونه تازه اقدام شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ميانمار به گزارش آقای گمبری بستگی دارد.


ابراهيم گمبری، وزيرسابق امور خارجه نيجريه، روز سه شنبه با ژنرال تان شاوو ملاقات کرد آنگاه برای ملاقات پانزده دقيقه ای با آنگ سان سوچی، یکی رهبران دموکراسی خواه میانمار که در ابزداشت خانگی به سر می برد، به شهر يانگون سفر کرد.


اين درحالی است که تلويزيون دولتی ميانمار اعلام کرد که آرامش و ثبات به کشور بازگشته است و تصريح کرد نيروهای امنيتی با تظاهرکنندگان با احتياط و نرمی رفتار کرده است.


آقای گمبری در ديدار خود با حاکمان نظامی ميانمار يا برمه تلاش کرده بود تا آنان را متقاعد سازد که برای پايان دادن به تظاهرات مردم به جای استفاده از اسلحه با آنان به مذاکره بپردازند.


محکومیت دولت میانمار


همزمان با پایان سفر آقای گمبری به رانگون، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تصویب طرحی سرکوب خشونت بار تظاهرات آرام توسط دولت نظامی حاکم بر میانمار را «شدیدا» محکوم کرد.


این شورا ضمن اظهار« تاسف» از ادامه سرکوب مردم، از دولت میانمار خواسته است بدون درنگ کلیه دستگیرشدگان را آزاد کند.


در همین زمینه، دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا از اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در محکومیت دولت نظامی میانماراستقبال کرد.


آقای میلیبند با انتقاد شدید از رفتار دولت نظامی میانمار با مردم این کشور، گفت:« ژنرال های برمه باید بدانند که وضعیت کنونی گزینه ای قابل قبول نیست و جامعه بین المللی قاطعانه خواهان آغاز روند آشتی ملی، برقراری دمکراسی و استقرار حکومت قانون است».


تظاهرات در ميانمار در پی اعتراض راهبان بودايی نسبت به افزايش بهای سوخت از۱۹ سپتامبر آغاز شد و برخورد خشونت آميز نيروهای دولتی با آنان، موجی از تظاهرات را در پی داشت که در نهايت مردم عادی نيز به اين اعتراض ها پيوستند.


براساس گزارش خبرگزاری ها در اين درگيری ها تاکنون دست کم ۱۳ نفر کشته شده است که يکی از کشته شدگان يک روزنامه نگار ژاپنی است


سرکوب و مقابله نظامی با تظاهرکنندگان که خواهان پايان حکومت ۴۵ ساله ژنرال ها هستند، موجب خشم جامعه جهانی شده است.


XS
SM
MD
LG