لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

ایران از افزایش ده میلیون لیتری تولید بنزین تا پایان سال خبر داد


سيد مسعود مير کاظمی ، وزير نفت جمهوری اسلامی ، از افزايش ۱۰ ميليون ليتری توليد روزانه بنزين در پالايشگاههای کشورتا پايان سال جاری خبر داده است .

وی همچنين گفته است هم اکنون در حد نياز در مجتمع های پتروشيمی کشور بنزين توليد و عرضه ميشود و به دليل ذخاير بالای اين فرآورده نياز به توليد بنزين دراين مجتمع ها کم شده است.

اين درحاليست که تا چندی پيش به گفته وزير نفت ، ايران روزانه بيش از ۲۰ ميليون ليتر بنزين از خارج وارد مي کرد. مصرف روزانه بنزين در ايران بيش ۶۲ ميليون ليتر در روز است .

مقامات جمهوری اسلامی در مرداد ماه سال جاری اعلام کردند که توليد بنزين در مجتمع های پتروشيمی آغاز شده است. روز گذشته هم وزير نفت گفت که در شهريور ماه امسال واردات بنزين تقريبا به صفر رسيد و ايران از واردات بنزين بی نياز شد.

تا کنون هيچ يک از منابع مستقل صنعت نفت قطع کامل واردات نفت ايران را تائيد نکرده اند.

از سوی ديگر قيمت بنزين توليد شده در مجتمع های پتروشيمی هم به گفته برخی از کارشناسان صنعت نفت حدود ۱۵ برابر بيشتر ازهزينه توليد اين فر آورده نفتی در پالايشگاههای عادی است . به گفته اين دسته از کارشناسان اگر هزينه عدم توليد ديگر فرآورده های نفتی در مجتمع های پتروشيمی هم در نظر گرفته شود هزينه توليد بنزين در اين مجتمع ها ۴۰ برابر قيمت بنزين تمام شده در پالايشگاههای ديگر کشور است.

وزير نفت جمهوری اسلامی در بخش ديگری از سخنان خود به کيفيت بالای بنزين توليد شده در ايران اشاره کرده و گفته است بنزينی که در مجتمع های پتروشيمی توليد ميشود با اوکتان ۹۸ تا ۱۰۰ است و کيفيت آن از بنزين وارداتی بهتر است.

اين درحاليست که شماری از کارشناسان و دست اند کاران صنعت نفت اين سخنان وزير نفت را که از زبان ديگر مسئولات دولتی نيز تکرار شده است نادرست ميدانند . چند روز پيش عسگر جلاليان ، عضو کميسون انرژی مجلس شورای اسلامی ، به مسئولين هشدار داد و گفت "

بنزينی که در پالايشگاهها به شکل غير استاندار د توليد ميشود سرطانزا ست و اگر اين بنزين سرطان زا در اختيار مردم قرار بگيرد ، مردم را به صورت حاد تری درگير مي کند و هزينه تمام شده ان نيز برای کشور بالاتر است " پايان نقل قول

آقای جلاليان افزوده است : « تماس فيزيکی و استشمام اين بنزين غير استاندارد موجب بيماری مي شود».

شماری از کارشناسان نيز يکی از دلايل آلودگی هوای تهران در روزهای اخير را کيفيت پائين بنزين توليدی در مجتمع های پتروشيمی ذکر کرده اند .

اين درحالي است که وزير نفت جمهوری اسلامی روز سه شنبه گفت: «ريشه شايعه تشديد آلودگی هوای تهران به دليل توليد و عرضه بنزين غير استاندارد در خارج از مرزهای کشور است.»

وی افزود: «غرب در بازی تحريم بنزين به ايران باخته است و اين خبر کذب نيز آخرين حلقه از سناريوهای نسنجيده تحريم است.»
XS
SM
MD
LG