لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

گيتس: ايران گروههای عراقی در حال جنگ با آمريکا را مسلح می کند


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، گفت که حکومت ايران به عنوان بخشی از اقدامات جديد خود برای افزايش نفوذ در منطقه، سلاح های مرگبارتری را در اختيار گروههای عراقی قرار می دهد که با ارتش آمريکا در اين کشور می جنگند.

وزير دفاع آمريکا روز پنجشنبه در مصاحبه ای با خبرگزاری « بلومبرگ» گفت از ده ماه پيش و زمان خروج نيروهای رزمی اين کشور از خاک عراق، حدود ۴۰ درصد از تلفات نيروهای آمريکايی طی چند هفته اخير روی داده و عامل اصلی اين تلفات حملات همين گروهها بوده اند.

وی افزود که اين مسئله با نوری المالکی نخست وزير و ساير مقامات ارشد دولت عراق در ميان گذاشته شده است.

رابرت گيتس در بخشی از مصاحبه خود افزود:« ايران تسليحات، آموزش نظامی و فن آوری های جديد در اختيار اين گروهها قرار می دهد. ايران اين اقدامات خود را افزايش داده و اين مسئله نگران کننده است. ايران با تجهيز گروههای خشونت طلب شيعه سعی دارد تعداد هر چه بيشتری از نيروهای آمريکايی را بکشد تا به اين ترتيب به مردم عراق چنين وانمود کند که گويا اين گروههای وابسته به ايران هستند که آمريکا را از عراق بيرون می رانند.»

افزايش حملات اين گروهها در شرايطی صورت می گيرد که دولت های آمريکا و عراق در حال مذاکره برای تمديد حضور نظاميان آمريکايی پس از زمان بندی فعلی هستند که در ماه دسامبر به پايان خواهد رسيد. به اعتقاد بسياری، ارتش و نيروهای انتظامی نوپای عراق به سختی می توانند با گروههای سنی و القاعده و يا شيعيان تندرو مقابله کرده و امنيت مرزهای اين کشور را تامين کنند.

نفوذ ايران

وزير دفاع آمريکا در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری « بلومبرگ » گفت که همزمان با بروز بحران و انقلاب ها در جهان عرب، حکومت ايران اقدامات دخالت جويانه خود را در سطح منطقه افزايش داده و تلاش می کند از اين فضای جديد به نفع خود بهره برداری کند.

از زمان خروج صد هزار نفر از نيروهای رزمی آمريکا از خاک عراق که حدود ۱۰ ماه پيش عملی شد، تاکنون ۲۸ نظامی آمريکايی در عراق کشته شده اند. به گزارش وزارت دفاع آمريکا يکی از عوامل اصلی تلفات سربازان آمريکايی در هفته های اخير بمب هايی است که در مسير تردد خودروهای آنها کار گذاشته می شود.

بمب گذاری کنار جاده ها

« رابرت گيتس» می گويد که تهديد ناشی از دخالت های ايران طی سه تا چهار ماهه اخير افزايش يافته است. به گفته وی حکومت ايران اکنون مواد منفجره قوی تر و مهمات موشک اندازهای پيشرفته تری را در اختيار اين گروهها قرار می دهد. مورد ديگری که مقامات آمريکايی به آن اشاره می کنند موشک اندازهای پيشرفته تر از مدل « آر پی جی » است که گروههای شورشی به طور وسيع از آن استفاده کرده و برای حمله به خودروهای نظامی بسيار موثر و خطرناک است.

وزير دفاع آمريکا افزود:« حکومت ايران با همه توان خود سعی دارد شرايط را برای ما دشوار کند. و هيچ ترديدی نيست که اين تسليحات همه ساخت ايران هستند.»

تمرکز روی فن آوری

يکی از دستاوردهای رابرت گيتش در دوران عهده داری وزارت دفاع آمريکا تمرکز روی فن آوری های لازم برای حفاظت از جان نظاميان آمريکايی در قبال حملات شورشيان در عراق و افغانستان بوده است. از جمله وی پنتاگون را مجبور کرد که خودروهای مقاوم تری را در برابر بمب های کنار جاده و يا موشک اندازهای سبک طراحی و توليد کند.مورد ديگر نيز ساخت ابزارهای مدرن تر برای کشف مين و بمب های کار گذاشته شده در جاده هاست.

موضوع کمک های تسليحاتی ايران به شورشيان عراق و به خصوص دادن مواد منفجره موثرتر برای ساختن بمب های کنار جاده ، اولين بار در سال ۲۰۰۶ مطرح شد و دولت آمريکا ايران را متهم کرد به تلاش برای تضعيف دولت جديد عراق و نيروهای نظامی خارجی که از اين دولت حمايت می کنند.

در سال ۲۰۰۷ اين موضوع کم اهميت شد و مقامات ارشد آمريکا اذعان کردند که تعداد اين بمب ها که از سوی ايران تامين می شود رو به کاهش گذاشته است. رابرت گيتس می گويد که در همان زمان نيز وی به قول مقامات ايرانی برای متوقف کردن ارسال اين نوع تسليحات به شيعيان عراق اعتماد چندانی نداشت.

نقش کمک های ايران

وزير دفاع آمريکا افزود که رهبران ايران به خوبی از انتقال اين نوع تسليحات برای شورشيان شيعه اطلاع داشتند. در اواسط سال ۲۰۰۷ آنها به مقامات عراقی قول دادند که جلوی انتقال اين تسليحات را بگيرند. تعداد اين نوع حملات که با استفاده از بمب گذاری در کنار جاده ها صورت می گيرد از آن زمان کاهش يافته ولی باری ديگر در ماههای اخير رو به افزايش بوده است.

در بخش ديگری از اين مصاحبه رابرت گيتس به موضوع برنامه های هسته ای ايران پرداخت و گفت که به اعتقاد وی رهبران ايران هنوز هم تصميم دارند که به امکانات و تکنولوژی لازم برای توليد سلاح هسته ای دست پيدا کنند.

سياست آنها اين است که تا مرز برخورداری از تمام امکانات برای به کارگيری سلاح هسته ای پيش بروند هر چند ممکن است خود اين تسليحات را فعلا توليد نکنند.

به گفته وی مرز بندی بين اين دو حالت بسيار دشوار است و اگر ايران به مرحله برخورداری از تمام امکانات برسد بايد اين طور برخورد کرد که اين کشور صاحب سلاح هسته ای است.

به گفته وزير دفاع آمريکا مرز اصلی و تعيين کننده در پيشرفت برنامه های هسته ای ايران زمانی خواهد بود که آن کشور حجم کافی از اورانيوم با غلظت پايين را توليد کرده و برای انجام غنی سازی های بيشتر بازرسی های آژانس بين المللی انرژی اتمی را متوقف کند. سئوال اصلی اين است که ايران در چه زمانی اين کار را خواهد کرد.

رابرت گيتس در مورد مدت زمانی که ايران قادر به توليد سلاح هسته ای خواهد شد پيش بينی می کند که اين دوره بين يک تا سه سال طول بکشد.
XS
SM
MD
LG