لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

گيتس: حضور نيروهای نظامی آمريکا در افغانستان نامحدود نيست


در حالی که باراک اوباما در حال بررسی و تصميم گيری نهايی درباره راهبرد جديد آمريکا در افغانستان است، رابرت گيتس، وزير دفاع اين کشور، روز پنجشنبه هشدار داد که حضور نيروهای نظامی آمريکا در افغانستان نامحدود نيست.

همزمان مقام های آمريکايی می گويند: باراک اوباما، رييس جمهوری، روز چهارشنبه در هشتمين نشست با اعضای تيم امنيت ملی خود برای بررسی وضع افغانستان، خواستار تهيه جدول زمانی برای واگذاری مسئوليت امنيتی بيشتر به نيروهای افغان شده است.

رابرت گيتس که در جريان سفر به «اشکوش» در ويسکانسيسن، با خبرنگاران صحبت می کرد، تصريح کرد که باراک اوباما می خواهد با تصميم خود، درباره تعداد نيروهای نظامی در افغانستان، به افغان ها و آمريکايی ها، بگويد اين تعهدی نامحدود نيست.

رابرت گيتس همچنين از درز کردن اخبار مربوط به تصميم گيری دولت آمريکا درباره راهبرد اين کشور در افغانستان انتقاد کرد و گفت: انتشار اين اطلاعات، به سود اين کشور نيست.

اشاره آقای گيتس به خبرهای مربوط به مخالفت کارل آيکنبيری، سفير آمريکا در افغانستان، با اعزام چند هزار نظامی ديگر آمريکايی به افغانستان برای استقرار امنيت در اين کشور است که روز پنجشنبه بازتاب گسترده ای در رسانه های آمريکایی داشت.

طبق اين گزارش، کارل آيکنبيری در نامه ای به دفتر رييس جمهوری آمريکا گفته است: تا زمانی که مسائل فساد و مديريت ناکارآمد دولت افغانستان، توسط حامد کرازی، رييس جمهوری این کشور، حل نشود افزايش نيروهای نظامی موثر نخواهد بود.

وزير دفاع آمريکا می گويد: همه بايد در اين گونه موارد بردباری پيشه کنند، چرا که انتشار گزارش های ضد و نقيض، خدمت به کشور و به سود ارتش نيست.

رابرت گيتس گفت: دولت در آستانۀ تصميم گيری در زمينۀ استراتژی آيندۀ آمريکا در افغانستان است و از ميان چندين طرح، بهترين گزينه را انتخاب خواهد کرد.

وی همچنين تاکيد کرد که حضور آمريکا در افغانستان، هميشگی نخواهد بود.

فرمانده نيروهای آمريکا و ناتو در افغانستان، اخيرا تقاضای اعزام چهل هزار نيروی تازه نفس به افغانستان کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، مشاوران اصلی باراک اوباما همراه با رابرت گيتس و فرماندهان نظامی طرفدار اعزام حداقل سی هزار نيروی تازه نفس به افغانستان برای مقابله با شورشيان هستند.

اين در حالی است که گفته می شود، جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، مخالف افزايش نيروهای نظامی در افغانستان است.

طبق اين گزارش ها، آقای بايدن همچنين نسبت به مشروعيت دولت حامد کرازی و خواست وی برای مقابه با فساد ابراز ترديد کرده است.

آمريکا در حال حاضر نزديک به ۶۸ هزار سرباز در افغانستان دارد
XS
SM
MD
LG