لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۳

بهشت غرب، فيلم جديد کوستا گاوراس با بازی فاتيح آکين


کوستا گاوراس، فيلمساز ۷۵ ساله يونانی - فرانسوی به همراه همسرش.
کوستا گاوراس، فيلمساز ۷۵ ساله يونانی - فرانسوی به همراه همسرش.

کوستا گاوراس، فيلمساز ۷۵ ساله يونانی - فرانسوی، سازنده فيلم های سياسی و اجتماعی Z، اعتراف و حکومت نظامی، بار ديگر پشت دوربين قرار خواهد گرفت.


بهشت غرب، نام فيلم جديد گاوراس است که در آن به مهاجرين مخفی و ثبت نشده در اتحاديه اروپا می پردازد.


کوستا گاوراس که معمولا هر سه سال يک فيلم می سازد بهشت غرب را پس از آخرين فيلم خود، ساطور که در سال ۲۰۰۵ در باره بيکاری و رقابت در بازار کار ساخت؛ کليد خواهد زد.


در بهشت غرب، ريکاردو سکامارجيو، بازيگر ايتاليايی، اريک کاراواسا، بازيگر فرانسوی، اولريش توکور، بازيگر و موزيسين آلمانی که در فيلم آمين (۲۰۰۱) کوستا گاوراس نيز ايفای نقش کرده بود؛ آنی دوپری، بازيگر فرانسوی که با فيلم يکی دو چيزی که از او می دانم، ساخته ژان لوک گدار در سال ۱۹۶۶ مطرح شد؛ ميشل بوکه، بازيگر ۸۱ ساله فرانسوی که در نقش مردان متمول در فيلم های کلود شابرول ظاهر شده است؛ و همچنين فاتيح آکين فيلمساز جوان و معروف ترکيه ای – آلمانی، سازنده فيلم های مطرح در طرف ديگر و رو به ديوار؛ بازی خواهند داشت.


بهشت غرب که قرار است از همين ماه آوريل فيلمبرداری آن آغاز شود؛ بيست و دومين فيلم گاوراس خواهد بود.


کوستا گاوراس فيلمسازی را از سال ۱۹۵۸ شروع کرد و با فيلم Z در سال ۱۹۶۹ شهرت جهانی يافت.


صاحب نظران Z را فيلمی می دانند که در آن گاوراس بدون نام بردن از کشور زادگاهش يونان، ديکتاتوری نظاميان اين کشور را به نقد می کشيد.


  • Z بخشی از سه گانه ای بود که گاوراس با فيلم های اعتراف (۱۹۷۰) و حکومت نظامی (۱۹۷۳) آن را تکميل کرد. هر سه اين فيلم ها از زمره فيلم هايی بودند که در آغاز انقلاب ايران و نمايش آن ها در سينماها، مورد استقبال تماشاگران ايرانی قرار گرفتند.

اين فيلم با بازی ايو مونتان و ژان لويی ترنتينيان موفق شد جوايز متعددی را کسب کند؛ از جمله اسکار بهترين فيلم خارجی، جايزه هيئت داوران جشنواره فيلم کن، جايزه گلدن گلوب برای بهترين فيلم خارجی و غيره.


با اين فيلم کوستا گاوراس به فيلمساز فيلم های سياسی مشهور شد.


Z بخشی از سه گانه ای بود که گاوراس با فيلم های اعتراف (۱۹۷۰) و حکومت نظامی (۱۹۷۳) آن را تکميل کرد.


هر سه اين فيلم ها از زمره فيلم هايی بودند که در آغاز انقلاب ايران و نمايش آن ها در سينماها، مورد استقبال تماشاگران ايرانی قرار گرفتند.


در سال ۱۹۸۲ کوستا گاوراس بار ديگر با فيلم گمشده توانست جايزه نخل طلای جشنواره کن و اسکار بهترين فيلمنامه غيراقتباسی را دريافت کند.


گمشده داستان زندگی يک روزنامه نويس آمريکايی است که در زمان کودتای ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ آگوستينو پيونشه در شيلی مفقود شد.


جک لمون، بازيگر فقيد آمريکايی، به خاطر بازی در اين فيلم جايزه بهترين بازيگر جشنواره کن را از آن خود کرد.


کوستا گاوراس که در سال های اوليه بيشتر فيلم های خود را در نقد قدرت سياسی به کار می گرفت اکنون بيشتر به فيلم های اجتماعی گرايش دارد.


او در سال ۱۹۹۰ جايزه خرس طلايی جشنواره فيلم برلين را نيز به خاطر فيلم جعبه موسيقی به دست آورد.


کوستا گاوراس در سال های دهه هشتاد در بخش مديريت سينماتک فرانسه فعال شد و از ماه ژوئن ۲۰۰۷ مديريت کل سينماتک را به عهده گرفت.


دو ماه پيش گاوراس به عنوان رييس هيئت داوران پنجاه و هشتمين دوره جشنواره بين المللی فيلم برلين که از هفتم تا هفدهم فوريه ۲۰۰۸ برگزار گرديد؛ انتخاب شد.


XS
SM
MD
LG