لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

«اسرائيل کشتی حامل کمک ايران به غزه را متوقف کرد»


کارکنان هلال احمر ایران در حال بارگیری کشتی حامل کمک های دارویی و غذایی به مردم غزه.
(عکس: AFP)
کارکنان هلال احمر ایران در حال بارگیری کشتی حامل کمک های دارویی و غذایی به مردم غزه. (عکس: AFP)

راديو دولتی ايران روز سه شنبه اعلام کرد که يک کشتی ايرانی حامل کمک های غذایی و دارویی برای ساکنان نوار غزه در حدود سی کيلومتری ساحل غزه توسط نيروی دريایی اسرائيل متوقف شده است.


دولت ايران موجوديت اسرائيل را به رسميت نمی شناسد و اقدام نظامی اين کشور عليه غزه را محکوم کرده است.


تهران همچنين از برخی از کشورهای عرب برای انجام ندادن اقدامات کافی برای حمايت از فلسطينی های ساکن غزه انتقاد کرده و اين کشورها را به «انفعال و سکوت» متهم می کند.


اين در حالی است که اسرائيل، ايران را متهم می کند که علاوه بر حمايت های مالی، تبليغاتی و سياسی، کمک های تسليحاتی نيز به حماس می دهد.


به گزارش راديو دولتی ايران، اين کشتی ايرانی که بيش از ۲۰۰ تن مواد غذايی و دارویی برای «مردم در محاصره غزه» حمل می کند، ۱۳ روز پيش بندرعباس را ترک کرده بود.


وزارت امور خارجه ايران روز دوشنبه اعلام کرده بود که اين کشتی به پورت سعيد، از بنادر مصر در دريای مديترانه، وارد شده است.


احمد نواب، سرپرست کمک های اعزامی، در گفت وگو با راديو دولتی ايران گفته است: کشتی حامل کمک های مردم برای توزيع بين مردم فلسطين هم اکنون در نزديکی غزه است و نيروهای اسرائيلی مانع از رسيدن اين کمک ها به منطقه شده اند.


اين مقام ايرانی همچنين گفته است: در صورتی که نتوان به صورت مستقيم اين کمک ها را در اختيار مردم غزه قرار داد، محموله اين کشتی به مصر منتقل شده تا از طريق مرز رفح به غزه منتقل شود.


به گزارش راديو دولتی ايران، اين کشتی ايرانی که بيش از ۲۰۰ تن مواد غذايی برای «مردم در محاصره غزه» حمل می کند، ۱۳ روز پيش بندرعباس را ترک کرده بود.


ايران پيشتر ابراز آمادگی کرده بود تا تعداد بيشتری از مجروحان غزه را بپذيرد و به همين جهت يک هواپيما برای انتقال مجروحان به مصر اعزام کرده است.


سفر لاريجانی به ترکيه


در همين حال،علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی ايران، برای گفت و گو درباره وضعيت غزه پس از حمله اسرائيل به اين منطقه به ترکيه سفر کرده است.


علی لاريجانی روز سه شنبه، با رجب طيب اردوغان، نخست وزير اين کشور، در آنکارا ديدار کرد. وی همجنين قرار است با عبدالله گل، رئيس جمهوری ترکيه ديدار کند.


آقای لاريجانی سپس برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده روسای اتحاديه بين المجالس اسلامی، به استانبول سفر خواهد کرد.


نشست فوق العاده کميته اجرايی اتحاديه بين المجالس اسلامی در استانبول روز چهارشنبه برگزار خواهد شد و قرار است آقای لاريجانی در آن سخنرانی کند.


از آغاز حملات اسرائيل عليه غزه، ايران کوشيده است تا اجلاس فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی تشکيل شود اما به نظر می رسد تعداد کمی از ۵۷ عضو اين سازمان در نشست روز چهارشنبه شرکت کنند.


پیش از سفر آقای لاریجانی به آنکارا، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ایران، به ترکیه سفر کرده بود. آقای جلیلی در دیدار با مقام های ترکیه درباره راه های پایان دادن به حملات اسرائیل به غزه گفت وگو کرده بود.


در همین زمینه، ايران هفته گذشته اعلام کرده بود که محمود احمدی ‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، ۲۲ فرستاده ويژه را، برای توقف حمله اسرائيل به غزه، به کشورهای مختلف جهان می ‌فرستد.


XS
SM
MD
LG