لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۸

فراخوانی سفرای سه کشور اروپایی از ایران؛ ایتالیا تعطیلی سفارت اش در تهران را بررسی می کند


آلمان و فرانسه می گویند، به دنبال حمله تظاهر کنندگان به سفارت بريتانيا در تهران، سفرای خود در ايران را برای «رایزنی» فراخوانده اند. همزمان ایتالیا اعلام کرد که تعطیلی سفارت اش در ایران را بررسی می کند.

يک سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان در بيانيه ای کوتاه گفت: «در راستای اتفاقات روز گذشته در تهران، گيدو وستروله، وزير امورخارجه، تصميم گرفت تا سفير آلمان در ايران را برای رایزنی به برلين فرا بخواند.»

اين در حالی است که پيشتر روز چهارشنبه، سفير ايران در آلمان به وزارت امور خارجه اين کشور فراخوانده شد و مراتب اعتراض آلمان نسبت به حمله روز سه شنبه به سفارت بريتانيا در تهران به وی ابلاغ شد.

وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه دیگری اعلام کرد که اميلی هابر، يک مقام ارشد وزارت خارجه آلمان، به سفير ايران گفته است حمله به مقر ديپلماتيک يک کشور ديگر، «نقض فاحش قوانين بين المللی» است که آلمان آن را به «شديدترين» وجه محکوم می کند.

روز سه شنبه هشتم آذرماه تظاهر کنندگان به ساختمان سفارت بريتانيا در تهران و باغ قلهک که در اختيار اين کشور است، حمله کردند و پس از ورود به محوطه های اين مجموعه ها دست به تخريب اموال آن زدند.

وزارت امور خارجه فرانسه نيز اعلام کرده است که سفير خود در تهران را فراخوانده است.

برنار والرو، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه، در بيانيه اعلام کرده است : به دليل نقض «آشکار و غيرقابل » کنوانسيون وين توسط ايران درجريان حمله به سفارت بريتانيا در تهران، فرانسه تصميم گرفته تا سفير خود در تهران را برای «رايزنی» فرا بخواند.

وزارت امور خارجه هلند نيز اعلام کرده است که سفير خود از تهران را برای مشورت فرا خوانده است

رسانه های دولتی ايران از اين تظاهرکنندگان به عنوان «دانشجويان» و «دانشجويان بسيجی» ياد می کنند که در راستای اعتراض به سياست دولت بريتانيا و همچنين حمايت از مصوبه مجلس برای کاهش روابط دو کشور دست به تظاهرات زده بودند.

در همین حال، وزیر امور خارجه ایتالیا گفته است که کشورش تعطیلی سفارت خود در تهران را بررسی می کند.

جولیو ترزی گفته که ما در باره حضور سفیر و کادر دیپلماتیک خود در تهران سریعا تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی همچنین خبر داد که ایتالیا در همکاری با شرکای اروپایی اش و آمریکا تحریم نفتی جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

حمله به سفارت بريتانيا در تهران واکنش های شديد بين المللی در پی داشته است. شورای امنيت سازمان ملل به اتفاق آرا اين حمله را محکوم کرد. آمريکا، اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان، سوئد، دانمارک و کانادا نيز اين حمله را تقبيح کرده اند.

دولت نروژ نيز اعلام کرده است، به خاطر نگرانی از ناامنی، سفارت خود در ايران را موقتا تعطيل می کند.

در همين زمينه، بريتانيا روز چهارشنبه اعلام کرد، سفارت ايران در لندن تعطيل شده است و ديپلمات های ايرانی بايد خاک بريتانيا را ترک کنند.

ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، که برای ارائه گزارشی درباره حمله به سفارت بريتانيا در تهران در مجلس عوام اين کشور سخن می گفت، اظهار داشت که به ايران ۴۸ ساعت فرصت داده شده است تا سفارت خود در لندن را تعطيل و کارکنان اش را از خاک بريتانيا خارج کند.

اين در حالی است که خبرگزاری نيمه دولتی فارس گزارش داده است به دنبال اخراج ديپلمات‌های ايرانی از لندن، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران تا «ساعتی ديگر» تمامی کارکنان سفارت بريتانيا را از اين کشور اخراج خواهد کرد.

خبرگزاری فارس در حالی از اخراج کارکنان سفارت بريتانيا در تهران تا ساعاتی ديگر خبر داده است که پيشتر روز چهارشنبه وزير امور خارجه بريتانيا گفته بود: «ما هم اکنون سفارت بريتانيا در تهران را بسته ايم و تصميم گرفتيم که تمام کارکنان خود را از ايران خارج کنيم و آخرين آنها نيز خاک اين کشور را ترک کرده اند.»
XS
SM
MD
LG