لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

در خواست آلمان از رهبران ايران برای مذاکره با آمريکا


فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان می گوید ايران از هم اکنون مانع تراشی در برابر مذاکره مستقيم آمریکا را آغاز کرده است
فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان می گوید ايران از هم اکنون مانع تراشی در برابر مذاکره مستقيم آمریکا را آغاز کرده است
فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان روز جمعه از رهبران ايران خواست تا به خاطر مردم کشور خود، به پیشنهاد دولت جديد آمريکا برای مذاکره مستقيم پاسخ مثبت بدهند.

سوزان رايس، سفير جديد آمريکا در سازمان ملل هفته گذشته گفته بود دولت باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، «ديپلماسی مستقيم» را در قبال ايران در پيش خواهد گرفت.

باراک اوباما در مراسم تحليف خود در ۲۰ ژانويه به رهبران کشورهای مخالف آمريکا گفته بود: «اگر مشت گره‌ کرده خود را بگشايد، ما دست خود را به سوی شما دراز خواهيم کرد.»

فرانک والتر اشتاين ماير روز جمعه گفت: برای مناقشه طولانی هسته ای ايران ما نيازمند يک راه حل ديپلماتيک هستيم.

آقای اشتاين ماينر که در پارلمان آلمان صحبت می کرد، همچنين گفت:«خوب است که (باراک) اوباما آمادگی خود را برای مذاکره مستقيم با ايران نشان داد و دست خود را (به سمت آنها) دراز کرد.»

وزير امور خارجه آلمان اضافه کرد:«من فکر می کنم زمان آن فرا رسيده است از رهبران ايران بخواهيم تا اين در خواست را رد نکنند.»

تهران و واشينگتن از سال ۱۳۵۸ که دانشجويان موسوم به پيرو خط امام به سفارت آمريکا در ايران حمله کردند وکارکنان آن را گروگان گرفتند، با يکديگر روابط سياسی ندارند.

در همين حال آقای اشتاين ماينر تاکيد کرد «ايران از هم اکنون در برابر مذاکره مستقيم مانع تراشی می کنند.»

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز چهارشنبه خواستار تغيير اساسی در سياست خارجی امريکا از جمله پايان دادن به حمايت از اسرائيل شده بود.

آقای احمدی نژاد گفته بود:« کسانی که می‌خواهند در آمريکا تغيير ايجاد کنند، بايد از ملت ايران عذرخواهی کنند و جنايت عليه ملت ايران را جبران کنند.»

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، نیز روز پنجشنبه گفته بود ايران آماده واکنش مثبت است به شرطی که باراک اوباما در وعده هايش برای تغيير سياست خارجی آمريکا صادق باشد.

وزير امور خارجه ايران که در دومين روز نشست سالانه مجمع اقتصادی داووس در سوييس سخن می گفت، افزوده بود: کشورهای منطقه منتظرند که ببينند چگونه اين تغييرات عملی می شود.

فرانک والتر اشتاين ماير روز جمعه گفت:«به پيشنهاد آمريکا بی توجهی نکنید.»
XS
SM
MD
LG