لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

دولت يونان از پارلمان اين کشور رای اعتماد گرفت


به رغم اعتراضات گسترده به طرح رياضت اقتصادی دولت يونان، دولت جرج پاپاندرئو، نخست وزير اين کشور، شامگاه سه شنبه توانست با اختلاف کمی رای اعتماد پارلمان يونان را کسب کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ۱۵۵ نماينده پارلمان يونان به دولت جرج پاپاندرئو رای اعتماد دادند، اما در مقابل ۱۴۳ نماينده با کابينه او مخالفت کرده اند.

جرج پاپاندرئو در سخنرانی خود در پارلمان يونان خواستار حمايت از برنامه اش برای جلوگيری از ورشکستگی کشور شد.

آقای پاپاندرئو همچنين رای اعتماد به دولت را بمثابه تلاش برای نجات و تغيير در اين کشور دانست

به گزارش آسوشیتدپرس، شکست احتمالی نخست وزير يونان در کسب رأی اعتماد پارلمان می توانست آينده طرح رياضت اقتصادی در اين کشور را در پرده ابهام قرار دهد و پيامدهای بسياری بدی برای اقتصاد کشورهای اروپايی به همراه داشته باشد.

پيش از رای اعتماد پارلمان به نخست وزير يونان، پيش بینی شده بود که دولت بتواند از پارلمان رای اعتماد بگيرد.

حزب سوسياليست که جرج پاپاندرئو نيز عضو آن است، در پارلمان سيصد نفری يونان اکثريت کرسی ها را در اختيار دارد.

در همين زمينه، يک کارشناس مسايل يونان به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته بود: تمام نشانه ها از پيش از ۲۴ ساعت تا رای گيری در پارلمان حاکی از آن بود که جرج پاپاندرئو خواهد توانست رای اعتماد را کسب کند، تنها به اين دليل که چشم انداز طرح های جايگزين برنامه های او بسيار تاريک تر و ناخوشايند بودند.

جرج پاپاندرئو هفته گذشته به دنبال گسترش مخالفت ها نسبت به طرح رياضت اقتصادی به ويژه در درون حزب خود، مجبور به ترميم کابينه شد و وزير دارايی را تغيير داد.

در همين حال، آونجلوس ونيزلوس، وزير جديد دارايی يونان، روز سه شنبه گفته بود که پارلمان به طرح رياضت اقتصادی تا پايان ماه ژوئن رای خواهد تا از اين طريق شروط اتحاديه اروپا برای دريافت کمک های بعدی را محقق کند.

وزير دارایی يونان می گويد پارلمان هفته آينده به لايحه کاهش هزينه و صرفه جويی ۴۰ ميليارد دلاری رای خواهد داد.

دولت يونان هشدار داده است، تبعات دريافت نکردن وام ۱۷ ميليادر دلاری کشورهای اتحاديه اروپا و صندوق بين المللی پول برای اين کشور فاجعه بار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يونان به رغم اين که سال گذشته کمک هايی از صندوق بين‌المللی پول و اتحاديه اروپا دريافت کرد، اما نتوانسته بر مشکلات اقتصادی خود غلبه کند و اکنون بدهی های اين کشور از مرز ۳۵۰ ميليارد يورو گذشته و اين کشور در حال حاضر به کمک های فوری نياز دارد.

سياست رياضت اقتصادی که تا کنون به اعتصاب‌ها و تظاهرات متعدد در يونان انجاميده توسط اتحاديه اروپا و صندوق بين المللی پول به اين کشور پيشنهاد شده است.

اجرای سياست‌های سختگيرانه اقتصادی، از جمله شروط اتحاديه اروپا و سازمان‌های پولی بين‌المللی برای پرداخت وام اضطراری به يونان است، تا اين کشور از ورشکستگی رهايی يابد.
XS
SM
MD
LG