لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

ابراز اميدواری بريتانيا به تصويب تحريم های نفتی اتحاديه اروپا عليه سوريه


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، از طرح اتحاديه اروپا برای تحريم نفتی سوريه حمايت کرده است و وزير امور خارجه بريتانيا نيز ابراز اميدواري کرده است که طی روزهای آينده این تحريم ها تصويب شوند.

به گزارش آسوشيتدپرس، ديپلمات ها می گويند، در حاشيه نشست بين المللی درباره ليبی در پاريس در روز پنجشنبه، اول سپتامبر(دهم شهريور) هيلاری کلينتون در مذاکرات خود با نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، احمد داوود اوغلو، وزيرامور خارجه ترکيه، و ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا ، موضوع سرکوب های خونين معترضان توسط خکومت بشار اسد را مطرح کرده است.

ويليام هيگ روز پنجشبه درگفت وگو با خبرنگاران ابراز اميدواری کرد در نشست اتحاديه اروپا در لهستان در آخر هفته جاری (شنبه و یکشنبه) تحريم های تازه عليه سوريه تصويب شود.

دو هفته پيش ديپلمات ها گفته بودند که قرار است اتحاديه اروپا تحريم های اقتصادی از جمله تحريم واردات نفت عليه سوريه اعمال کند.

ويليام هيگ گفت:«چشم انداز واقعی وجود دارد که ما بر سر تحريم فروش نفت سوريه به اتحاديه اروپا توافق کنيم.»

به گزارش آسوشيتدپرس، تحريم نفت سوريه توسط اتحاديه اروپا به نوعی همگام با اقدامات اخير آمريکا برای منزوی ساختن حکومت بشار اسد خواهد بود.

روز دوشنبه دیپلمات های اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفته بودند که نمایندگان اتحادیه اروپا بر سر کلیات تحریم نفتی سوریه توافق کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحاديه اروپا ۹۵ درصد نفت سوريه را می خرد که فروش اين مقدار نفت، يک سوم درآمدهای حکومت بشار اسد را تشکيل می دهد.

مذاکرات کلینتون و داوود اوغلو

دو ديپلمات آمريکايی، که نخواستند نامشان فاش شود، به آسوشيتدپرس گفته اند، سوريه محور اصلی گفت وگوهای هيلاری کلينتون و احمد داوود اوغلو بوده است.

طبق اين گزارش خانم کلينتون از موضعگيری اخير عبدالله گل، رييس جمهوری ترکيه، درقبال سوريه استقبال کرده است.

اين در حالی است که آمريکا، بريتانيا، فرانسه و شماری ديگر از کشورها پيش نويس قطعنامه تحريم سوريه را برای ارائه به شورای امنيت سازمان ملل متحد تهيه کرده اند، اما اين پيش نويس با مخالفت روسيه مواجه شده است.

روسيه نيز پيش نويس قطعنامه درخصوص وضعيت سوريه ارائه کرده است که در آن اثری از اقدامات تنبيهی و تحريم وجود ندارد.

درهمين زمينه، گزارش شده است که ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، در گفت وگويی با شبکه «الجزيره» که قرار است شامگاه پنجشنبه منتشر شود، از اين که قطعنامه عليه سوريه در شورای امنيت به تصويب نرسيده، ابراز تاسف کرده است.

براساس برآورد سازمان ملل متحد ازآغاز نا آرامی ها در ماه مارس در سوريه دست کم دو هزار و دويست نفر در جريان اعتراضات در سوريه کشته شده اند.

ويليام هيگ همچنین گفته است:«چشم انداز افزايش فشار بر حکومت سوريه از طريق تحريم ها وجود دارد.»

وی اضافه کرده است:«البته درحال کار بر روی قطعنامه تازه ای در شورای امنيت سازمان ملل هستيم تا فشار های ديپلماتيک بر سوريه را افزايش داده و از این طریق(حکومت سوریه) را وادر کنیم تا کشتار شهروندان خود را متوقف کند.»
XS
SM
MD
LG