لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

«بودا از شرم فرو ريخت» در سن سباستين


جشنواره فيلم سن سباستيان اسپانيا که قرار است از ۲۰ تا ۲۹ سپتامبر برگزار شود
جشنواره فيلم سن سباستيان اسپانيا که قرار است از ۲۰ تا ۲۹ سپتامبر برگزار شود

بر اساس فهرست فيلم های معرفی شده در سايت جشنواره فيلم سن سباستيان اسپانيا که قرار است از ۲۰ تا ۲۹ سپتامبر برگزار شود؛ فيلم حنا مخملباف در بخش مسابقه اين جشنواره قرار دارد.


فيلم «بودا از شرم فرو ريخت»، نخستين فيلم بلند و داستانی حنا مخملباف، در ميان فيلم های شرکت کننده در اين بخش اصلی جشنواره، به عنوان تنها فيلم منتخب از ايران حضور دارد.


در پنجاه و پنجمين دوره اين جشنواره، ۱۹ فيلم در بخش مسابقه برای دستيابی به جايزه صدف طلايی به رقابت خواهند پرداخت که از اين ميان، ۱۰ فيلم از اروپا خواهد بود.


داستان «بودا از شرم فرو ريخت» در باره بختی دخترک ۶ ساله افغانی است که پس از فروريختن مجسمه بودا توسط طالبان به همراه خانواده خود در غاری در زير مکان اين مجسمه زندگی می کند. دخترک تصميم به يادگيری الفبا می گيرد اما در اين راه با موانعی از سوی پسران مواجه می شود. ماجراها و سدهايی که بر سر راه کودک ظاهر می شوند شمه ای از زندگی دشوار اجتماعی و سياسی در افغانستان است.


اين فيلم محصول مشترک ايران و فرانسه در سال ۲۰۰۷ ميلادی است و تهيه کنندگان آن خانه فيلم مخملباف و وايلد بانچ هستند. اکثر دست اندرکاران ساخت «بودا از شرم فرو ريخت» محلی اند.


حنا مخملباف، متولد ۱۲ شهريور سال ۱۳۶۷ در تهران و کوچک ترين فرزند محسن مخملباف، فيلمساز مطرح ايران است. او اولين بار در هفت سالگی در فيلم «نون و گلدون»، ساخته پدرش ايفای نقش کرد.


حرف من در فيلم «بودا از شرم فرو ریخت» ، اگر چه در کشور خودم ساخته نشد، گفتن دردهای مشترکی است که در هر دو سرزمين ايران و افغانستان وجود دارد. هر دو جامعه دچار مشکلات فرهنگی سياسی مشابهی هستند
حنا مخملباف

نخستين فيلم کوتاه وی به نام «روزی که خاله ام مريض بود» در جشنواره لوکارنو سال ۱۳۷۶، وقتی که ۹ سال بيشتر سن نداشت به نمايش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت. حنا در ۱۴ سالگی، فيلم پشت صحنه مستند و ديجيتالی خود به نام «لذت ديوانگی» را ساخت. او منشی صحنه فيلم هايی چون «سيب»، «سکوت»، «در»، «روزی که زن شدم» و «۱۱ سپتامبر»، از ساخته های اعضای خانواده خود نيز بوده است.


خانواده مخملباف از چند سال پيش به دليل ممانعت از فيلمسازی آنان در ايران، زندگی در کشورهای مجاور ايران و به ويژه افغانستان را برگزيد. اين اقدام با مخالفت هايی در ايران مواجه شد اما مخملباف ها اعلام کردند که عليرغم علاقه خود به کشورشان تا زمانی که شرايط فيلمسازی در ايران تغيير نکند به کشور بازنخواهند گشت.


به جز محسن مخملباف، سميرا، ميثم و حنا، سه فرزند خانواده و همچنين مرضيه مشکينی مادر خانواده، نيز همه در کار سينما و عکاسی فعاليت دارند.


حنا مخمباف در مصاحبه ای می گويد: « به عنوان يک دختر ۱۸ ساله که در شرايط ايران امروز زندگی می کند و انواع فشارهای ايدئولوژيک، سياسی و اجتماعی را تحمل می کند، حرف های زيادی برای گفتن دارم. اما بيشتر آن ها را می نويسم. در قالب داستان های کوتاه برای خودم. نوشتن آن ها اگر دردی را هم از همدردان من دوا نکند، لااقل فشار روحی خودم را کم می کند. اما حرف من در اين فيلم ، اگر چه در کشور خودم ساخته نشد، گفتن دردهای مشترکی است که در هر دو سرزمين ايران و افغانستان وجود دارد. هر دو جامعه دچار مشکلات فرهنگی سياسی مشابهی هستند.»


او در باره فيلم «بودا از شرم فرو ريخت» ادامه می دهد: « من می خواستم از طريق تصوير امروز افغانستان، آن چه را در تاريخ خشن سال های اخير اتفاق افتاده را غير مستقيم نشان دهم تا بزرگ ترها ببينند تاثير رفتار آن ها بر کودکان چيست؟ کودکان امروز، بزرگان نسل بعد هستند. اگر به خشونت عادت کنند، آينده جهان در خطر خواهد بود.»


«بودا از شرم فرو ريخت» علاوه بر شرکت در بخش مسابقه جشنواره سن سباستيان، در بخش جايزه آلتاديس اين جشنواره که به فيلمسازان جديد مربوط می شود نيز حضور دارد و با فيلم های ديگر به رقابت خواهد پرداخت.


در بخش مسابقه پنجاه و پنجمين دوره جشنواره سن سباستيان، فيلمسازان مطرح ديگری چون ديويد کروننبرگ، واين وانگ، هانس واينگارتنر و مانوئل پواريه فيلم های جديد خود را به نمايش می گذارند.


در اين جشنواره قرار است به ليو اولمان و ريچارد گير، دو بازيگر معروف جايزه ويژه ای اعطا شود و مجموعه آثاری از فيليپ گارل، فيلمساز فرانسوی نمايش داده شود.


رياست هيئت داوران امسال را پل آستر، نويسنده، فيلمساز و فيلمنامه نويس معروف آمريکايی بر عهده دارد. پل آستر همچنين در بخش خارج از مسابقه، فيلم جديد خود با نام «زندگی درونی مارتين فروست» را عرضه خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG