لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

«راهپیمایی هواداران دولت در قم و حمله تازه به دفتر آيت الله یوسف صانعی»


 تصویری از تجمع طرفداران دولت در روز سه شنبه
تصویری از تجمع طرفداران دولت در روز سه شنبه
دهها تن از طرفداران دولت و رهبر جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در واکنش به شعارهای مطرح شده عليه آيت الله علی خامنه ای در جريان مراسم خاکسپاری آيت الله حسينعلی منتظری، تجمعی را در مقابل منزل این مرجع تقلید برگزار کرده و به دفتر آيت الله يوسف صانعی نیز حمله کردند.

خبرگزاری های نزديک به دولت ايران که خبر اين تجمع را گزارش داده اند تعداد تظاهر کنندگان را مشخص نکرده اند. اما وب سایت «نوروز» نزدیک به حزب مشارکت می گوید: «نزدیک ۱۰۰۰ نفر از نيروهای بسيجی و لباس شخصی با حمله به دفتر آيت الله صانعی ضمن فحاشی و ضرب و شتم افراد نزديک به دفتر ايشان، اقدام به شکستن شيشه ها و چسباندن عکس آيت الله خامنه ای کردند.»

«نوروز» اضافه کرده است: در اين ميان نيروی انتظامی با حمايت از اين گروه آشوبگر از دخالت مردم در دفاع از بيت آيت الله صانعی جلوگيری کرد.

خبرگزاری مهر نیز در این زمینه گزارش داده که «عده ‌ای نيز اقدام به سنگ‌پرانی به سوی دفتر آيت الله صانعی» کرده اند که با «دخالت نيروهای انتظامی جلوی اين حرکت گرفته شد.»

خبرگزاری مهر همچنین نوشته است: در اين تجمع، تظاهر کنندگان شعارهايی همچون «حزب فقط حزب الله، سيد علی روح‌الله»، «شهر مقدس قم جای منافقين نيست»، «حزب الله بيدار است، از فتنه‌گر بيزار است» را سر می دادند.

سایت «نوروز» همچنین نوشته است: طرفداران دولت بر اساس مجوزی که از فرمانداری استان قم دريافت کرده اند، فردا از ميدان امام خمينی در قم تا محل دفتر آیت الله صانعی و آیت الله منتظری به راهپيمايی خواهند پرداخت.

در بيانيه ای که در همین زمینه خبرگزاری فارس به تجمع کنندگان روز سه شنبه نسبت داده است، آمده که طرفداران دولت از « جامعه مدرسين» حوزه علميه قم خواسته اند تا «نسبت به عدم اعلام صلاحيت مرجعيت» آيت الله يوسف صانعی اقدام کنند.

اين درخواست در حالی مطرح می شود که آيت الله يوسف صانعی در فهرست مراجع تقليد معرفی شده از سوی جامعه مدرسين حوزه علميه قم قرار ندارد. در جريان تحولات پس از مرگ آيت الله اراکی، جامعه مدرسين حوزه علميه قم فهرستی از مراجع را منتشر کرد که آيت الله علی سيستانی، مرجع شيعيان در نجف، و آيت الله منتظری در آن قرار نداشتند.

آيت الله يوسف صانعی از جمله روحانيون اصلاح طلبی است که از جنبش اعتراضی علیه نتيجه انتخابات دهم ریاست جمهوری حمايت می کند و مورد خشم طرفداران دولت قرار گرفته است.

در بخش ديگری از بيانيه طرفداران دولت در قم، از قوه قضاييه ايران خواسته شده است تا نسبت به «دستگيری و محاکمه فتنه گران اقدام» کند.

طی ماه های اخير طرفداران دولت بارها از مقام های قضايی ايران خواسته اند تا ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، را بازداشت کنند.

«سکوت جايز نيست»


در حالی که طرفداران آيت الله خامنه ای در واکنش به شعارهای مطرح شده عليه وی در روز تشیيع پيکر آيت الله منتظری دست به تظاهرات زده اند، آيت الله ميرزا حسينعلی نوری همدانی، از روحانيون طرفدار دولت، گفته است که سکوت در برابر شعارهای مطرح شده در روز دوشنبه در قم «جايز نيست.»

آيت الله نوری همدانی همچنين گفته است: شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران» و «استقلال، آزادی، جمهوری ايرانی» دهن‌کجی به نظام، «اسلام و آرمان‌های امام راحل است».

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری «فارس» حجت الاسلام احمد پناهيان، از روحانيون طرفدار دولت در قم، نيز با اشاره به واکنش ها به «پاره کرده عکس آيت الله خمينی»، در جریان تظاهرات روز سه شنبه گفته است: «امروز در شهر قم به عکس ولی ما اهانت نکردند، بلکه به خود ولی ما اهانت کردند.»

طبق اين گزارش، آقای پناهيان در مراسم تظاهرات طرفداران دولت در قم، گفته است: کسانی که برای هفتم و چهلم آيت الله منتظری نقشه کشيده‌اند که در قم برنامه‌های خود را دنبال کنند، «با دست خود گور خود را کنده‌اند.»

وی همچنين گفته است که «سنگرهای منافقين در قم بايد تخريب شود.»

در جریان مراسم تشیع آیت الله منتظری که با حضور صد ها هزار نفر برگزار شد، شعارهای علیه آیت الله خامنه ای سر داده شد. از جمله این شعارها «مرگ بر دیکتاتور» « خامنه ای قاتله ولايتش باطله» و «این ماه، ماه خون است، یزید سرنگون است» می توان اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG