لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

سفر نخست وزیر لبنان به ایران و گزارش دادگاه بين المللی ترور رفیق حریری


منوچهر متکی به همراه سعد حریری
منوچهر متکی به همراه سعد حریری
رسانه های لبنان و خاورميانه از سفر قريب الوقوع سعد حريری، نخست وزير لبنان، به تهران خبر داده اند.

روزنامه لبنانی النهار تاريخ آغاز سفر را شنبه بيست و هفتم نوامبر، ششم آذر، اعلام کرده است. هرچند طول سفررسما اعلام نشده، اما روزنامه اسرائيلی هاآرتص، آنرا «ديداری دو روزه» دانسته است.

رسانه های ايران نيز پيشتر خبر داده بودند که دعوت رسمی از نخست وزير لبنان را محمد رضا رحيمی، معاون اول رييس جمهوری ايران برای آقای حريری فرستاده است.

غضنفر رکن آبادی، سفيرايران در لبنان گفته بود که ماه گذشته در زمان سفر محمود احمدی نژاد به لبنان، آقای حريری با پذيرش دعوت رسمی ايران، نسبت به عملی کردن هرچه زودتراين دعوت قول مساعد داده بود.

به گزارش شبکه تلويزيونی پرس تی وی ايران، منوچهر متکی، وزيرخارجه ايران دوشنبه با تاييد آغاز سفر آقای حريری از شنبه در ايران، و با «استقبال گرم» از اين ديدار، «ابراز اطمينان» کرده بود که اين سفر «مهم» می تواند «تاثير بسزايی در مناسبات ايران و لبنان و گسترش همکاری های دو جانبه» داشته باشد.

آقای متکی افزوده بود که «ايران خود را در کنار دولت و ملت لبنان می داند و همواره از تماميت ارضی و مقاومت ملت لبنان حمايت کرده است».

منظور ايران از «مقاومت ملت لبنان» عمدتا حزب الله است؛ سازمانی که از سوی ايران برپا شده و در طول حدود سه دهه موجوديت خود، از حمايت های همه جانبه ايران نيز برخوردار است. ايران افزون بر مبالغ کلان نقدی، در مظان اتهام انتقال انواع سلاح بويژه راکت با بردهای مختلف برای حزب الله لبنان است؛ سوريه نيز متهم است که با ايران در انتقال اين سلاحها همکاری تنگاتنگی دارد و خود نيز سلاح به حزب الله می دهد.

خبرگزاری ايرانی مهر اين هفته گزارش داده بود که «توافق های انجام شده در سفر اخير احمدی نژاد به لبنان» در ديدار حريری از تهران بررسی خواهد شد و «درباره مسايل دو جانبه و موضوع های امنيتی منطقه رايزنی می شود».

هنگام حضور احمدی نژاد در لبنان، هفده سند همکاری ميان ايران و لبنان امضا شده بود.

آقای حريری درحالی به ايران می رود که تنها شش هفته از سفر احمدی نژاد به لبنان سپری شده است.

احمدی نژاد روزهای سيزدهم و چهاردهم اکتبر، بيست و يکم و بيست و دوم مهر، درنخستين سفرش به لبنان، افزون بر ملاقات با رييس جمهوری، نخست وزير و رييس مجلس لبنان، تا چند صد متری مرز جنوب لبنان با اسرائيل رفت و به مثابه «يک قهرمان» از سوی شيعيان مورد استقبال قرار گرفت و برای آنها که اکثرا هواداران حزب الله هستند، سخنرانی کرد.

درهمين حال، سفر احمدی نژاد به لبنان واکنش های متفاوتی را درميان لبنانی ها و سياستمداران آن کشور برانگيخته بود؛ درحالی که گروهی از آمدن احمدی نژاد استقبال کرده و حسن نصرالله، دبير کل حزب الله نيز به لزوم «قدردانی» از ايران «بخاطرکمک های بلاعوض گسترده و بدون چشمداشت از لبنان» اشاره کرده بود، اما طيف وسيعی از ملی گرايان لبنان در بيانيه ها و اظهارنظرهايی از اينکه ايران لبنان را به چشم «پايگاهی برای خود در دريای مديترانه» می بيند، و نيز به برنامه های سفر او، ازجمله رفتنش به جنوب لبنان، معترض شدند.

آقای حريری درحالی به ايران می رود که گزارش های بيشتری در مورد جدی تر شدن اتهام قتل رفيق حريری به حزب الله، اين همپيمان سران تهران و «فرزند انقلاب اسلامی ايران»، وارد شده است.

رفيق حريری، نخست وزير پيشين و پدر سعد حريری، فوريه ۲۰۰۵ در انفجار سهمگينی در بيروت کشته شد. همراه او ۲۲ نفر ديگر نيز کشته شدند.

يک مستند تحقيقاتی تلويزيونی سی بی اس کانادا که روز يکشنبه اين هفته پخش شد، اين نتيجه گيری را ارائه کرد که حزب الله عامل قتل رفيق حريری بود.

مستند سی بی اس تاکيد کرد که ردگيری تلفن های عاملان ترور، آنها را با ستاد حزب الله در جنوب لبنان مرتبط می کرد.

سی بی اس تاکيد دارد که دادگاه جنايی بين المللی ويژه رسيدگی به پرونده قتل حريری نيز به همين نتيجه گيری رسيده است و به همين خاطر است که بزودی در گزارش خود، مهره های حزب الله را به عنوان عاملان اصلی اين جنايت سياسی لبنان معرفی می کند.

به گزارش سی بی اس کانادا، مکالمات ضبط شده سران حزب الله با تروريست های اعزامی که مربوط به بمب گذاری و تعقيب کاروان اتومبيل های حامل رفيق حريری و رخدادهای لحظات انفجار و پس از آن است، همگی در اختيار دادگاه جنايی بين المللی قرار دارد.

ارزيابی شده که دادگاه جنايی بين المللی، وابسته به سازمان ملل متحد، نتيجه سالها تحقيقات خود را ماه دسامبر منتشر کند.

هواداران حزب الله اخيرا برای تحقيقات بازجويان اين دادگاه نيز که به لبنان رفته بودند، مشکلاتی ايجاد کردند. حسن نصرالله آشکارا همه لبنانی ها را فراخوانده بود که با اين بازجويان، که آنها را «مهره های جاسوسی اسرائيل» ناميده، همکاری نکنند.

حسن نصرالله بارها در سخنرانی های پی در پی در ماههای اخير تاکيد کرده که «دست هر عامل جهانی را که بخواهد مهره های حزب الله را بخاطر دخالت در قتل حريری بازداشت و محاکمه کند، از بازو قطع خواهد کرد».

حزب الله مدعی شده که اسرائيل می تواند در پشت پرده قتل رفيق حريری بوده باشد.

احمدی نژاد نيز در سفرش به لبنان از اينکه دادگاه جنايی بين المللی بخواهد حزب الله را عامل قتل حريری معرفی کند، هشدار داده بود اما از رفيق حريری نيز با عنوان «آن عزيز کشته شده» ياد کرد هرچند که خودداری احمدی نژاد از نهادن گل بر مزار رفيق حريری ناخرسندی ملی گرايان لبنانی را در پی داشت.

سعد حريری اخيرا تاکيد کرد که با ادامه کار دادگاه جنايی بين المللی موافق است و دولت او بخشی از بودجه لازم را برای تداوم کار اين دادگاه، درميان مخالفت شديد حزب الله، تامين کرده است.

آمريکا نيز در روزهای اخير تاکيد کردکه دادگاه بين المللی بايد به کار خود ادامه دهد.

در همين حال، اين نگرانی در منطقه شدت گرفته که انتشار گزارش دادگاه بين المللی موجب آشوب و حتی کشتارهای تازه ای در لبنان شود. گزارش های بسياری از آمادگی نظامی گسترده حزب الله برای مقابله با اين اتهام منتشر می شود.

برخی از ناظران احتمال تلاش حزب الله برای کودتا درلبنان يا کشاندن آن کشور به جنگ تازه ای با اسرائيل را مطرح کرده اند.

ارتشبد گابی اشکنازی، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل نيز شريک اين نگرانی هاست. او هفته گذشته گفت «انتشار گزارش دادگاه بين المللی مبنی بر معرفی حزب الله بعنوان عامل قتل رفيق حريری، ممکن است که موجب شود حزب الله آقای لبنان شود و ايران عملا همسايه شمالی اسرائيل گردد».

سعد حريری که همپيمان عربستان سعودی است، درهفته های اخير رايزنی های زيادی با پادشاه و سران عربستان در باره احتمالات پيش روی کشور خود داشته است.

آقای سعد حريری ديدار مهمی نيز از سوريه داشت. بشار اسد، رييس جمهوری سوريه با خشنودی از اينکه کشورش از اتهام دخالت در قتل رفيق حريری مبری می شود اما تاکيد کرده است که «متهم شدن حزب الله به اين ترور غير قابل تحمل است».
XS
SM
MD
LG