لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

رفسنجانی: بهتر بود لاريجانی به مسئوليت خود ادامه می‌داد


هاشمی رفسنجانی می گوید رهبر جمهوری اسلامی هدايت پرونده هسته ای را برعهد دارد و «بهتر بود که علی لاريجانی به مسئوليت خود ادامه می‌داد».
هاشمی رفسنجانی می گوید رهبر جمهوری اسلامی هدايت پرونده هسته ای را برعهد دارد و «بهتر بود که علی لاريجانی به مسئوليت خود ادامه می‌داد».

اکبر هاشمی رفسنجانی، روز سه شنبه ديدار جمعی ‌از نمايندگان مجلس با اشاره به اين که رهبر جمهوری اسلامی هدايت پرونده هسته ای را برعهده دارد، گفت:«بهتر بود که دراين مقطع علی لاريجانی به مسئوليت خود ادامه می‌داد».


اين نخستين واکنش آقای رفسنجانی به استعفای علی لاريجانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی ايران، است که اواخر مهرماه سال جاری از مسئوليت خود کناره گيری کرد.


غلامحسين الهام، سخنگوی دولت نهم، روز شنبه ۲۹ مهرماه به صورت غير منتظره اعلام کرده بود که علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران از سمت خود استعفاء داده است و سعيد جليلی، معاون اروپا و آمريکای وزارت امور خارجه جانشين وی شده است.


برخی ناظران در تحليل اين جابه جايی گفته بودند آقای جليلی که به جناح تندرو در ايران نزديک است و نسبت به تعليق غنی سازی اورانيوم مواضع تندتری اتخاذ خواهد کرد، بنابراين محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران تصميم گرفته است تا با تغيير آقای لاريجانی و جايگزينی آقای جليلی انعطاف ناپذيری بيشتری نشان دهد.


به نظر می رسد آقای رفسنجانی به طور غير مستقيم در پاسخ به این چنین ارزیابی هایی گفت :«سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران در موضوع هسته‌ای پايدار است و روند سياست‌ها همچون گذشته ‌با هدايت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه خواهد يافت».


  • «سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران در موضوع هسته‌ای پايدار است و روند سياست‌ها همچون گذشته ‌با هدايت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه خواهد يافت و بهتر بود که دراين مقطع علی لاريجانی به مسئوليت خود ادامه می‌داد».
اکبر هاشمی رفسنجانی

علی لاريجانی نيز در کنفرانس مطبوعاتی خود در شهر رم درباره نقش رييس جمهوری ايران در شورای عالی امنيت ملی تاکيد کرده بود که درباره «مسايل استراتژيک» در شورای امنيت ملی تصميم گيری می شود که«رييس آن رييس‌جمهوری است و زير نظر رهبری اداره می‌شود».


به نظر می رسد هم آقای رفسنجانی و هم آقای لاريجانی می کوشند که بگويند به رغم تغيير در دبيری شورای عالی امنيت ملی ايران تصميم گيرنده نهايی درباره پرونده هسته ای این کشور شخص رهبر جمهوری اسلامی است.


«انتقاد از کناره گيری لاريجانی»


در همين زمينه، علی اکبر ولايتی، وزير خارجه پيشين ايران و مشاور فعلی رهبر جمهوری اسلامی نيز ازکناره گيری آقای لاريجانی انتقاد کرده بود.


آقای ولايتی در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته بود: «بهتر بود مسئولان کشور در فضای منفی موجود عليه ايران، خويشتن داری می کردند و بهتر بود، اين اتفاق نمی افتاد».


آقای ولايتی تاکيد کرده بود:«بهتر بود در شرايط حساس فعلی، چنين تحول مهمی روی نمی داد و از آن جلوگيری می شد».


در همين حال، محمد جواد با هنر ، نايب رييس مجلس شورای اسلامی و از چهره های محافظه کار، درباره دلايل کناره گيری آقای لاريجانی گفته بود:«امکان همراهی آقايان لاريجانی و احمدی نژاد ديگر وجود نداشت و طرفين به اين نتيجه رسيده بودند که اين کار بايد انجام شود».


اين در حالی است که غلامحسين الهام، سخنگوی دولت «مشکلات شخصی» را دليل استعفای آقای علی لاريجانی اعلام کرده بود.


اما علی لاريجانی خود در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلويزيونی الجزيره در رم درباره دلايل استعفايش گفته بود: «درباره استعفای من صحبت‌های زيادی شده است که خيلی هم تنوع زياد داشته است. مثلا‌ گفتند که آقای لا‌ريجانی به دليل مسائل شخصی استعفا داده. من هرچقدر به خودم نگاه می‌کنم مشکل شخصی نمی‌بينم».


XS
SM
MD
LG