لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

نگرانی از وضعيت عباس لسانی و رضا عباسی در زندان


همزمان با ابراز نگرانی سازمان دانش آموختگان ايران نسبت به سلامتی اين دو فعال اجتماعی در استان های اردبيل و زنجان،رسانه های کشور از برگزاری دادگاه غير علنی دو دانشجو در تهران خبر داده اند
همزمان با ابراز نگرانی سازمان دانش آموختگان ايران نسبت به سلامتی اين دو فعال اجتماعی در استان های اردبيل و زنجان،رسانه های کشور از برگزاری دادگاه غير علنی دو دانشجو در تهران خبر داده اند

کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران با انتشار بيانيه ای نگرانی خود نسبت به وضعيت عباس لسانی و رضا عباسی دو فعال «هويت طلب ترک زبان» که در زندان به سر می برند، ابراز کرد.


در اين بيانيه با تاکيد بر اين که آقای لسانی از سی روز پيش در اعتراض به شرايط بد خود در زندان به اعتصاب غذا دست زده،شرايط او وخيم گزارش شده است. رضاعباسی از فعالان دانشجويی زنجان نيز وارد هشتمين ماه بازداشت خود شده است.


جان عباس لسانی در خطر است


کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران شرايط عباس لسانی از فعالان «هويت طلب ترک زبان» که به دليل ابراز ديدگاه های انتقادی اش نسبت به سياست های حکومت در زمينه برخورد با ترک زبان ها در زندان اردبيل به سر می برد را به شدت نگران کننده توصيف کرده است.


آقای لسانی در ۱۳ خرداد گذشته و همزمان با اعتراض به چاپ کاريکاتوری در روزنامه ايران که اعتراض عمومی در مناطق ترک نشين را به دنبال داشت،با هجوم ده ها مامور امنيتی به منزلش در ارديبل بازداشت شد.


سازمان دانش آموختگان در بيانيه ای با تاکيد بر اين که آقای لسانی با از دست دادن نزديک به ۳۰ کيلو گرم از وزن بدن خود،در شرايط وخيم و خطرناکی قرار گرفته،از وضعيت اين زندانی سياسی به شدت ابراز نگرانی کرده است

عباس لسانی از سی روز پيش در اعتراض به شرايط غير انسانی نگهداری در زندان و نقض حقوق خود اقدام به اعتصاب غذا نامحدود کرده است.


سازمان دانش آموختگان در بيانيه خود با تاکيد بر اين که آقای لسانی با از دست دادن نزديک به ۳۰ کيلو گرم از وزن بدن خود، در شرايط وخيم و خطرناکی قرار گرفته،از وضعيت اين زندانی سياسی به شدت ابراز نگرانی کرده است.


کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان همچنين با يادآوری وضعيت نامناسب رسيدگی به زندانيان در ايران به ويژه در مورد زندانيان سياسی و سوابق ناگواری که در اين زمينه حاکميت از خود نشان داده است، اعلام کرده که با حساسيت بيش از پيش نسبت به پی گيری وضعيت عباس لسانی اقدام خواهد کرد.


اين کميته ضمن هشدار به مسولان قوه قضاييه و خصوصاً مراجع قضايی در استان اردبيل، نسبت به جلوگيری از يک فاجعه انسانی ديگر؛ از کليه نهادها و اشخاص مستقل فعال در زمينه حقوق بشر خواسته تا جهت رسيدگی به وضعيت نگران کننده آقای لسانی هرچه سريعتراز حداکثر توان خود استفاده کنند تا ضمن بهره مندی اين زندانی سياسی از کليه حقوق خود،زمينه مرخصی فوری برای رسيدگی به وضعيت جسمی وی فراهم شود.


«حاکميت مسئول است»


بيانيه کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران همچنين با اشاره به اين که رضاعباسی يکی ديگر از فعالان سياسی بازداشت شده در زنجان،از فعالان خوشنام در دوران دانشجويی خود در انجمن اسلامی دانشگاه زنجان بوده پس از فراغت از تحصيل نيز در مجموعه سازمان دانش آموختگان ايران و به ويژه شعبه زنجان از جمله اعضای فعال و پرکار بوده است.


رضا عباسی در تيرماه گذشته از سوی نهادهای امنيتی در استان زنجان بازداشت و پس از تحمل ۴۵ روز بازداشت موقت‏،سرانجام به يکسال حبس تعزيری محکوم شد

ازاين زندانی سياسی به عنوان يکی از فعالان حقوق بشر در استان زنجان و به طور خاص درباره حقوق اقليت ترک زبان در ايران نامبرده است.


آقای عباسی در تيرماه گذشته از سوی نهادهای امنيتی در استان زنجان بازداشت و پس از تحمل ۴۵ روز بازداشت موقت‏،سرانجام به يکسال حبس تعزيری محکوم شد.


کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران در بيانيه خود با تاکيد بر اين که اقدام اوليه برای جلب آقای رضا عباسی بدون ارسال هرگونه احضاريه ای مطابق با ماده۱۱۲ آيين دادرسی کيفری در حالی که ايشان نه مرتکب جرم مشهودی شده بودند و نه دليل قانونی و عقلايی برای بازداشت بی مقدمه ايشان در دست بوده است‏،آغاز روند رسيدگی ‏را توام با نقض حقوق انسانی او را فراهم کرده است.


سازمان دانش آموختگان با اشاره به برگزاری دادگاه غير علنی، جلوگیری ازحضور وکيل و صدور حکم زندان پس از ۴۵ روز نگهداری عباسی در قرنطينه زندان زنجان و در شرايط نامناسب را موجب تقويت اين اين باور دانسته که چنين بازداشت موقتی تنها به دليل اخذ اعترافات از طريق فشار روحی و جسمی به متهم صورت گرفته است.


اين بيانيه همچنين به تهديد خانواده اين فعال دانشجويی به دليل انتشار اخبار مربوط به فرزند شان خبر داده است.


کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران ضمن يادآوری مجدد تعهدات حاکميت نسبت به اجرا و تضمين حقوق بشر و به ويژه حقوق مرتبط با دادرسی عادلانه مطابق با قانون اساسی، قوانين عادی و اسناد الزام آور حقوق جهانی بشر که به آنها ملحق شده است‏، از دستگاه قضايی به خصوص مراجع قضايی در زنجان خواسته است تا هر چه سريعتر شرايط آزادی مشروط آقای رضا عباسی را فراهم کنند.


افزايش دادگاه های غيرعلنی


همزمان با ابراز نگرانی سازمان دانش آموختگان ايران نسبت به سلامتی اين دو فعال اجتماعی در استان های اردبيل و زنجان،رسانه های کشور از برگزاری دادگاه غير علنی دو دانشجو در تهران خبر داده اند.بر اساس گزارش خبرگزاری ايلنا جلسه رسيدگی به اتهامات ابوالفضل جهاندار و مسعود درخشندی، چهارشنبه هفته پيش به صورت غيرعلنی در شعبه ششم دادگاه انقلاب تهران برگزار شده است.


محمدعلی دادخواه، وکيل مدافع اين فعالان دانشجويی از تشريح جزئيات دادگاه به علت غيرعلنی بودن خودداری کرده است.اتهام وارد شده به اين دو زندانی دانشجو را «اقدام عليه امنيت ملی» و «تبليغ عليه نظام» عنوان شده است.


فعالان حقوق بشر در ايران در هفته های اخير اعتراض خود نسبت به روند برگزاری غيرعلنی دادگاه متهمان سياسی، اجتماعی اعلام کرده اند


XS
SM
MD
LG