لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۷

درخواست مادران سه کوهنورد آمریکایی از رییس سازمان کنفرانس اسلامی


 سارا شورد مادرش نورا شورد را در آغوش گرفته است. عکس مربوط به دیدار خانواده های کوهنوردان از ایران است.
سارا شورد مادرش نورا شورد را در آغوش گرفته است. عکس مربوط به دیدار خانواده های کوهنوردان از ایران است.
مادران سه کوهنورد امريکايی، در ایران در زندان به سر می برند، روز سه شنبه از رييس «سازمان کنفرانس اسلامی»، خواستند تا ضمن تماس با مقامهای ايرانی، به آزدای فرزندانشان کمک کند.

مادران سه کوهنورد آمريکايی با انتشار بيانيه ای در روز سه شنبه ازاينکه «عبداله ويد» رييس سازمان کنفرانس اسلامی موافقت کرده است تا برای ازدای فرزندانشان با مقامهای ايرانی تماس بگيرد ابراز امتنان و سپاس گزاری کردند.

شين باور و جاشوا فتال ۲۷ ساله به همراه سارا شورد ۳۱ ساله در تاريخ ۳۱ ژوئيه سال ۲۰۰۹ ميلادی، بيش از يک سال پيش، در حاليکه مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ايران بودند توسط ماموران مرزی ايران دستگير شدند.

نورا شورد، مادر سارا شورد، درباره این که چگونه بفکر تماس با رييس سازمان کنفرانس اسلامی افتادند، به رادیو فردا می گوید:«اکنون ماه مبارک رمضان است و ما فکر کرديم چه کسی مي تواند به ما در زمينه ازادی فرزندانمان بو يژه در جهان اسلام کمک کند؟ خلا صه با اين فکر با سفير سنگال در واشنگتن تماس گرفتيم وايشان اين پيشنهاد را داد.»

نورا مي گويد:« هنوز از جزييات و چگونگی کمک اقای «عبداله ويد» رييس سازمان کنفرانس اسلامی در اين زمينه اگاه نيستيم ولی همين قدر که ايشان پذيرفته اند تا به اين موضوع بازتاب وسيعی داده شود ما بسيار سپاس- سگزاريم.»

نورا شورد افزود:« هنگامي که ماجرای گرفتاری فرزندانمان را برای ايشان توضيح داديم ايشان بيدرنگ فوريت و اهميت اين موضوع را درک و قول همکاری داد.»

خانم شورد در پاسخ به این که ايا پس از اولين واخرين ديدارتان با سارا، شين و جاش، تماس مستقيم ويا غير مستقيمی با انها داشته ايد ، گفت:«ايکاش پاسخم بشما مثبت بود ولی متاسفانه اينطورنيست و از هنگاميکه از ايران بازگشتيم هيچ خبری ازانها نداريم، حتی از مقامهای ايرانی خواستيم که يک نسخه ازسوابق پزشگی سارا را در اختيار من بگذارند ولی تا بحال هيچ پاسخی نشنيده ايم.»

نورا شورد در باره امکان کمک گرفتن از افراد سرشناسی همچون جيمی کارتر و بيل کلينتون دو رييس جمهنور پيشين امريکا در اين زمينه می گوید:« به نظر ميرسد چنين اقدامی منطقی باشد، ولی در يکی دومورد خاص کشور مقابل، کشوری بوده مثل کره شمالی بود که برای ازادی شهروندان امريکايی، تقاضا کرده بود يک فرستاده ويژه از واشنگتن به آنجا برود. ولی در مورد ما متاسفانه ايران تا بحال به اين موضع اشاره ای نکرده است.»

خانواده این سه کوهنورد می گویند فرزندانشان از سی ويکم ماه ژوئيه سال ۲۰۰۹ بدون اتهامی يا محاکمه ای در زندان اوين محبوس شده اند.

پیشتر وزير اطلاعات جمهوری اسلامی اين سه کوهنورد آمريکايی را به همکاری با نهادهای اطلاعاتی آمریکا متهم کرده بود. سخنگوی وزارت خارجه آمريکا اين اتهام را رد کرده و گفته است چنین اتهامی صحت ندارد.
XS
SM
MD
LG