لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

حزب الله لبنان تهديد به برگزاری راهپيمايی کرد


سيد حسن نصرالله، دبير کل حزب الله لبنان، از هوادارانش خواسته تا برای تظاهرات مسالمت آميز برای سرنگونی آنچه آن را دولت آمريکايی در لبنان خواند، آماده باشند.


وی تاکيد کرد که دولت کنونی فواد سنيوره، نخست وزير لبنان متعهد به سياست های آمريکا است و به آن اعتماد ندارد، بنابراين چنانچه دولت به خواسته حزب الله توجه نکند، او از هوادارانش خواهد خواست تا در خيابان ها دست به تظاهرت بزنند.


دبيرکل حزب الله روز يکشنبه، ۱۹ نوامبر، در سخنرانی برای صدها هوادار اين گروه گفت:« دو راه حل اساسی برای رفع بحران کنونی وجود دارد. يا دولت به تشکيل دولت وحدت ملی با شرکت همه گروه های سياسی تن می دهد و يا بايد انتخابات پارلمانی زودرس برگزارشود.»


سيدحسن نصرالله تصريح کرد:«ما بايد تظاهرات خود را روزها و هفته ها ادامه دهيم تا ازطريق اين ابزار مدنی، دمکراتيک و صلح جويانه دولت نامشروع و غيرقانونی آقای جفری فلتمن، سفير آمريکا در لبنان و نه دولت فواد سينوره را سرنگون کنيم.»


دبيرکل حزب الله در سخنرانی خود به طور مکرر بر مسالمت آميز بودن اين تظاهرت تاکيد و اضافه کرد اجازه نخواهد داد اين تظاهرات به خشونت کشيده شود.


استعفای اعضای کابينه


مذاکرات برای رسيدن به توافقی بر سر تقاضای حزب‌الله و جنبش امل برای تشکيل يک دولت وحدت ملی که در آن، اين گروه ها يک سوم کابينه را در اختيار و حق وتو در تصميم های مهم را داشته باشند، طی ماه های گذشته با شکست مواجه شد.


شکست مذاکرات بر سر تشکيل دولت وحدت ملی باعث شد که در ۱۱ نوامبر شش تن از وزيران شيعه و مسيحی از دولت اين کشور کناره بگيرند.


اين درخواست ها و همچنين مخالفت فواد سنيوره با اين مطالبات، دولت اين کشور را با دشواری های تازه‌ای روبه رو کرده است.


برمبنای قانون اساسی لبنان، برای انحلال دولت می‌بايست بيش از هشت تن از وزيران کابينه استعفا کنند.


XS
SM
MD
LG