لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تشديد فشار ها بر ايران شد


۴۰۱ نماينده مجلس نمايندگان آمريکا روز پنجشنبه ۲۸ ارديبشهت با تصويب قطعنامه ای ضمن هشدار در خصوص خطر دستیابی ايران به سلاح هسته ای از باراک اوباما، رييس جمهوری اين کشور خواسته اند تا فشار های اقتصادی و ديپلماتيک عليه ايران را افزايش دهد.

۱۱ نماينده مجلس نمايندگان آمریکا به اين قطعنامه رای مخالف دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اين قطعنامه نمايندگان کنگره هشدار داده اند که زمان برای جلوگيری از دستيابی ايران به ظرفيت و توان توليد سلاح هسته ای «محدود» است، و خواستار «تداوم و افزايش فشارهای اقتصادی و ديپلماتيک» علیه جمهوری اسلامی شده اند.

اين قطعنامه مجلس نمايندگان آمريکا همچنين «هرگونه سياستی که متکی بر تلاش برای مهار ايرانی که دارای ظرفيت و توان سلاح هسته ای باشد» را رد کرده اند.

به گزارش رويترز، شماری از سناتورهای جمهوريخواه و دمکرات مخالف راهبرد «مهار» در قبال ايران در صورت دستيابی اين کشور به سلاح هسته‌ای هستند. راهبرد و استراتژی «مهار» محور اصلی سياست آمريکا دوران جنگ سرد برای جلوگيری از نفوذ اتحاد جماهير شوروی بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قطعنامه مجلس نمايندگان خواستار تعليق کامل غنی سازی اوارانيوم شده است و تصریح کرده است که تهران می بایست با آژانس بين المللی انرژی اتمی به طورکامل همکاری کند.

اين مصوبه مجلس نمايندگان آمريکا همچنين خواستار دستيابی به توافقی دائمی شده است که براساس آن بتوان با به گونه ای اثبات پذير ، اطمينان حاصل کرد که برنامه هسته ای ايران کاملا صلح آميز است.

در اين قطعنامه تصريح شده است جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای برای منافع ملی آمريکا «حياتی» است.

رز لنتينن، نماینده جمهوريخواه و رييس کميته سياست خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، در اين زمينه گفته است: ما بايد حکومت ايران را وادار کنيم که به گونه قابل اثبات برنامه هسته ای خود را متوقف کند ، برنامه توسعه سلاح های نامتعارف و موشک های باليستيک را رها کرده و از حمايت از گروهای خشونت طلب افراطی دست بردارد.

به گزارش رويترز، مخالفان قطعنامه روز پنجشنبه مجلس نمایندگان آمریکا می‌گويند، طرح رز لنتينن با تاکيد بر اين نکته که سياست مهار ايران دارای ظرفيت و یا توان هسته‌ای به اندازه کافی خوب نيست، احتمال جنگ با ايران را افزايش می‌دهد.

دنيس کوسنيج، نماينده دمکرات، در خصوص اين طرح پيشتر گفته بود: «ما به اندازه کافی جنگ نداشته‌ايم؟»

وی اضافه کرده بود: «در زمانی که آمريکا پس از سال‌ها موفق شده است که با ايران گفت‌و‌گوی مستقيم داشته باشد، اکنون حياتی است که بيش از هر زمانی کنگره از مذاکرات حمايت کند.»

اين در حالی است که هوارد برمن، نماينده دمکرات، در واکنش به این انتقادات می‌گويد: قطعنامه غير الزام آور مجلس نمايندگان تنها قاطعيت برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای را نشان می‌دهد.

هوارد برمن گفته است: «هيچ راهی وجود ندارد که از اين (قطعنامه مجلس نمايندگان) بتوان مجوزی برای استفاده از نيروی نظامی را تفسير کرد.»

اين مصوبه مورد حمايت گروه قدرتمند کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل، آيپک، است. آيپک بزرگ ترين لابی طرفدار اسرائيل در آمريکاست.

درهمين زمينه، شورای ملی ايرانيان آمريکا، ناياک، نیز از نمايندگان آمجلس نمایندگان آمريکا خواسته بود به اين قطعنامه رای نه بدهند، چرا که اين طرح می تواند زمينه جنگ با ايران را فراهم کند.

کشورهای غربی و اسرائيل می گویند، ایران در پوشش فعاليت‌های هسته‌ای خود برای تولید انرژی درصدد دستیابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح هسته ای است.

در مقابل ايران می گوید، برنامه هسته ایش کاملا صلح آمیز است .
XS
SM
MD
LG