لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

ديدبان حقوق بشر خواهان لغو سنگسار ابراهيمی شد


دیده بان حقوق بشر از رییس قوه قضاییه درخواست کرده است حکم سنگسار مکرمه ابراهیمی لغو شود
دیده بان حقوق بشر از رییس قوه قضاییه درخواست کرده است حکم سنگسار مکرمه ابراهیمی لغو شود

سازمان ديده بان حقوق بشر چهارشنبه ۲۰ تير ماه طی بيانيه ای خطاب به رييس قوه قضاييه ايران اعلام کرد بايد هرچه سريعتر از اجرای حکم سنگسار مکرمه ابراهيمی، مادر چهل وسه ساله سه فرزند، جلوگيری شود.


ديده بان حقوق بشر در نامه رسمی خطاب به آيت الله محمود شاهرودی، رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی، از وی خواسته است که اقدام عاجل برای جلوگيری از سنگسار به عمل آورد و از مقامات ايرانی خواست تا مقرراتی که تحت آن اعدام ازطريق سنگسار را تحت قوانين جزايی اسلامی مجاز می شمرد، لغو کنند.


به رغم دستور توقف اعدام، مقامات محلی جعفرکيانی پدر دو فرزند خانم مکرمه ابراهيمی را چهاردهم تیرماه تا حد مرگ، سنگسار کردند.


جواستورک، معاون بخش خاورميانه وشمال آفريقای سازمان ديده بان حقوق بشر دراين زمينه گفت: «مقامات دولتی جعفرکيانی را علی رغم فرمان توقف حکم از سوی رييس قوه قضاييه ايران سنگسارکردند. آيت الله شاهرودی بايد مطمئن شوند که مکرمه ابراهيمی دچار سرنوشت مشابهی نمی شود».


مکرمه ابراهيمی يازده سال قبل به زنای محصنه محکوم و توسط شعبه يک دادگاه جنايی تاکستان شهری درشمال مرکزی استان قزوين، به سنگسار محکوم شد.


در تاريخ بيستم ژوئن ۲۰۰۷، آيت الله شاهرودی دستوری صادر کرد که به موجب آن حکم اعدام متوقف شود. حکمی که برای اجرا در روز بعد ازآن برنامه ريزی شده بود. پيش ازآن درسال ۲۰۰۲، وی دستوراستمهال درخصوص اعدام از طريق سنگسار را به قضات ايرانی داده بود.


مادامی که ايران از سنگسار به عنوان مجازات استفاده می کند، مقامات (قضایی) احساس راحتی خواهند تا چنين احکامی راصادر وپس ازآن اجرا کنند
جواستورک، معاون بخش خاورميانه وشمال آفريقای سازمان ديده بان حقوق بشر

هرچند قوه قضائيه جمهوری اسلامی، پنج سال پيش، اجرای احکام سنگسار در ايران را با صدور دستورالعملی معوق کرد، اما مجازات «زنای محصنه» در ايران همچنان سنگسار است.


استورک گفت:«مادامی که ايران از سنگسار به عنوان مجازات استفاده می کند، مقامات (قضایی) احساس راحتی خواهند تا چنين احکامی راصادر وپس ازآن اجرا کنند.»


سازمان ديده بان حقوق بشر در اين بيانيه تاکيد دارد که «مخالف مجازات مرگ به دليل طبيعت بی رحمانه و غيرانسانی اش درهرشرايطی است».


بنابر اعلام اين سازمان بين المللی دفاع از حقوق بشر «ايران يکی ازاعضای کنوانسيون بين المللی حقوق سياسی ومدنی است که بند ششم آن تصريح می کند «درکشورهايی که مجازات اعدام منسوخ نشده است، حکم مرگ بايد بايد تنها درمورد جدی ترين جنايت ها به کارگرفته شود».


براساس ماده هفتم اين پيمان«هيچ کس نبايد مورد مجازات ورفتارهايی که شکنجه يا اعمال بيرحمانه، غيرانسانی و پست کننده است قراربگيرد».


احتمال تعقيب قضايی قاضی اجرا کننده حکم سنگسار


يک مقام مسوول قوه قضاييه ايران روز چهارشنبه به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است دادستانی انتظامی قضات به اقدام قاضی صادر کننده اجرای حکم سنگسار، که خلاف دستور رييس قوه قضاييه بوده است، رسيدگی می‌کند.


فعالان حقوق بشر هشدار می دهند که امکان سنگسار مکرمه ابراهيمی که يازده سال است در زندان قزوين به سر می برد نيز وجود دارد.


سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران، روز سه شنبه ۱۹ تير، خبر سنگسار شدن جعفر کيانی در روستای قراچه کند، از توابع تاکستان، را تاييد کرد.


اجرای حکم سنگسار جعفر کيانی که متهم به زنا محصنه شده بود، روز پنجشنبه ۱۴ تير، به اجرا در آمد.


واکنش های بين المللی به اجرای حکم سنگسار در ايران


لوييز آربور کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، سنگسار جعفر کيانی را محکوم کرد و از مسوولان جمهوری اسلامی خواست مجازات سنگسار درباره شريک جرم او، مکرمه ابراهيمی، را اجرا نکند.


کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اجرای حکم سنگسار جعفر کیانی در تاکستان قزوین را محکوم کرد

در بيانيه ای که توسط دفتر کميسريای عالی حقوق بشر منتشر شده، آمده است: «نهايت نگرانی خود را از حکم سنگسار که علی رغم به تعويق افتادن از سوی مسئولان اجرا شد، اعلام می کنم».


به گفته لوييز آربور سنگسار نقض آشکار حقوق بين‌المللی است و حقوق بين‌المللی مجازات اعدام را فقط محدود به جنايات بسيار خشونت‌آميز و خطرناک کرده است.


لوييز آربور افزود: «از مقام های ايران می خواهم نسبت به اجرای حکم سنگسار گزارش‌شده توضيح دهند و از اجرای حکم مکرمه ابراهيمی و اشخاص ديگری که به اين مجازات محکوم شده‌اند خودداری کند».


مکرمه ابراهيمی و جعفر کيانی به جرم زنای محصنه و بنابر «علم قاضی» به سنگسار محکوم شده بودند.


بيانيه وزير امور خارجه نروژ درباره سنگسار


وزارت امور خارجه نروژ، سفير جمهوری اسلامی را برای ادای توضيح در باره اجرای حکم سنگسار در ايران فراخواند.


يناس گار استيور ، وزير امور خارجه نروژ، با انتقاد شديد از اجرا حکم سنگسار، اين حکم را «غير انسانی و وحشيانه» خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بيانيه يناس گار استيور ، وزير امور خارجه نروژ، با انتقاد شديد از اجرا حکم سنگسار، اين حکم «غير انسانی و وحشيانه» خوانده شده است.


وزير امورخارجه نروژ پس از ديدار با سفير ايران اعلام کرده است از شنيدن اجرای حکم سنگسار در ايران «بسيار غمگين» شده است.


در ديدار عبدالرضا فرجی راد سفير جمهوری اسلامی با مقام های وزارت امور خارجه نروژ، مراتب اعتراض اين کشور به سفير ايران ابلاغ شد.


عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه، در گفت و گو با خبرنگاران درباره اجرای حکم سنگسار يک زن و مرد در تاکستان قزوين گفت:«اين حکم با توجه به اين که قطعی شده بود، در مورد مرد متهم اجرا شد اما در مورد زن متهم هنوز اجرا نشده و فعلا حکم متوقف است.»


اما وی گفت که «در قوه قضائيه بنا نبوده چنين احکامی به اين شکل اجرا شود.»


عليرضا جمشيدی در ارتباط با اجرای اين حکم سنگسار در تاکستان گفت : «حکم سنگسار در قانون مجازات اسلامی قيد شده است، اما اثبات آن ساده نيست . بايد گفت در مواردی اين حکم صادر، اما متوقف شده است.»


بيش از دو هفته پيش، اجرای حکم سنگسار مکرمه ابراهيمی و جعفرکيانی، که هر دو به جرم زنای محصنه به سنگسار محکوم شدند، به دنبال واکنش گسترده فعالان جنبش زنان و حقوق بشر در ايران و جهان و به دستور آيت الله محمود هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه، متوقف شد.


قرار بود اين دو در گورستان تاکستان سنگسار شوند، اما تنها يک روز قبل از اجرای حکم، دستور توقف آن صادر شد و اين احتمال قوت گرفت که پرونده مورد رسيدگی مجدد قرار گيرد.


XS
SM
MD
LG