لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

مطالعات نظامی-اتمی؛ محور مذاکرات هاینونن در تهران


اولی هاينونن، معاون محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، به تهران سفر می کند.
(عکس از AFP)
اولی هاينونن، معاون محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، به تهران سفر می کند. (عکس از AFP)

يکی از بازرسان ارشد آژانس بين المللی انرژی اتمی برای گفت وگو درباره گزارش منابع اطلاعاتی غرب در خصوص مطالعات نظامی- هسته ای ايران هفته آینده به تهران سفر می کند.


اولی هاينونن، معاون محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در جريان نشست شورای حکام در اسفندماه سال گذشته، اسلايدهايی را درباره برنامه هسته ای ايران نشان داد که گفته می شود حاکی از ارتباط بين برنامه غنی سازی، آزمايش های انفجاری قوی، و طراحی موشک هايی که قابليت حمل کلاهک های هسته ای را دارند، بود.


ايران گزارش های ارائه شده توسط منابع اطلاعاتی غرب در خصوص ابعاد نظامی برنامه هسته ای اين کشور را بی اساس خوانده است. اما آژانس بين المللی انرژی اتمی از ايران خواسته به جای تکذيب اين گزارش ها، توضيحات اساسی در اين باره ارائه کند.


مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه گفت:«يک تيم (از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی) به سرپرستی اولی هاينونن به تهران سفر کرده و با مقامات ايران درباره مسايل مطرح شده در خصوص مطالعات (تسليحات اتمی) ملاقات خواهد کرد».


يک ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی به رويترز گفت: آقای هاينونن در سفر به تهران خواهد کوشيد تا پاسخ های معتبری به گزارش های منابع اطلاعاتی غرب از سوی مقامات ايران اخذ کند.


در همين زمينه یک مقام مسوول ایران که خواست نامش بيان نشود، به خبرگزاری دولتی ايرنا گفت: جواد وعيدی، معاون امنيت بين الملل دبير شورای عالی امنيت ملی، در جريان سفر دو روز معاون پادمان های آژانس به تهران درباره پيشرفت همکاری‌های ميان تهران و آژانس مذاکره خواهد کرد.


  • «يک تيم (از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی) به سرپرستی اولی هاينونن به تهران سفر کرده و با مقامات ايران درباره مسايل مطرح شده در خصوص مطالعات (تسليحات اتمی) ملاقات خواهد کرد».
مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی،

این مقام مسوول ايران درباره گزارش منابع اطلاعاتی غرب در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی می گويد: در « چارچوب توافقنامه (مداليتی) با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به همه سوالات و ابهامات باقيمانده درباره فعاليت‌های هسته‌ای صلح آميز خود پاسخ داده و ارزيابی خود درباره مطالعات ادعايی را نيز ارايه کرده است».


اين در حالی است که محمد البرادعی با موضع ايران در اين زمينه مخالف است. آقای البرادعی روز پنجشنبه، در برلين گفت:«خيلی روشن است که اين مسئله مهم است. جامعه بين المللی نياز دارد که مطمئن شود که ايران برنامه سلاح هسته ای ندارد».


آقای البرادعی افزود:«ما هفته آينده به تهران می رويم تا درباره مسايل مطرح درباره مطالعات گفت وگو کنيم».


محمد البرادعی در گزارش سوم اسفند ماه سال گذشته خود درباره برنامه هسته ای ايران اعلام کرده بود : به رغم آنکه تهران بخش های تازه ای از برنامه هسته ای خود را روشن کرده است، اما اين اقدامات به اندازه ای نبوده که بدگمانی ها درباره برنامه هسته ای اين کشور را برطرف کند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود نسبت به تحقيقات در خصوص تسليحاتی کردن برنامه هسته ای ايران در گذشته ابراز نگرانی جدی کرده بود.


در همین حال، قراربود غلامرضا آقازاده، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، دوشنبه گذشته برای گفت وگو با محمد البرادعی به وين برود اما اين مذاکرات بدون توضيحی از جانب ايران، لغو شد.


ايران طی هفته های اخير به رغم در خواست های بين المللی برای توقف فعاليت های غنی سازی، از نصب شش هزار ساتنتريفوژ جديد خبر داد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های غنی سازی خود اقدام کرده است.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است. اين در حالی است که کشور های غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


XS
SM
MD
LG