لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

غلامرضا آقازاده با محمد البرادعی در وين دیدار می‌کند


غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، و محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی. (عکس: EPA)
غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، و محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی. (عکس: EPA)

غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، و محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه درباره مذاکرات اخير ايران و گروه ۱+۵ در ژنو گفت و گو می کنند.


محمد سعيدی، معاون امور بين الملل و برنامه ريزی سازمان انرژی اتمی ایران، در اين زمينه گفت:« در اين ملاقات روابط موجود ميان ايران و آژانس مورد بحث و بررسی قرار می‌گيرد.»


آقای سعيدی افزود:« همچنين دو طرف در اين ملاقات درباره مذاکرات ژنو و فرايند در پيش گرفته شده در اين مذاکرات نيز گفت‌ و گو می کنند.»


ايران در جريان مذاکره با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، و نمايندگان فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آمريکا همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در ژنو دستور کاری را برای حل و فصل مسئله هسته ای ايران پيشنهاد کرده بود که متن آن توسط نيويورک تايمز منتشر شد.


نيويورک تايمز نوشته بود: ايران در سند غير رسمی پيشنهادی خود که روز شنبه به قدرت های جهانی ارائه کرد نه از فرمول «توقف در برابر توقف» سخنی به ميان آورده نه در جريان گفت وگوها در ژنو.


نيويورک تايمز اضافه کرده بود: در نتيجه، برداشت کلی اين است که ايران می خواهد با اغوأ کشور های ۱+۵ آنها را به سوی گفت وگو های طولانی، نامحدود و بدون هزينه سوق دهد و اگر اين سند ملاک عمل قرار گيرد، گفت وگو سالها به درازا خواهد کشيد.


اين در حالی است که در اين مذاکرات آقای سولانا از ايران خواسته بود که طی دو هفته پاسخ خود را به بسته پيشنهادی کشورهای ۱+۵ اعلام کند.


  • «غلامرضا آقازاده و محمد البرادعی،در اين ملاقات درباره مذاکرات ژنو و فرايند درپيش گرفته شده در اين مذاکرات نيز گفت‌وگو می کنند».
معاون امور بين الملل و برنامه ريزی سازمان انرژی اتمی ایران

هشدار آمريکا به ايران


در همين زمينه، کاخ سفيد روز چهارشنبه اعلام کرد در صورتی که ايران فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکند، اين کشور با تحريم های جديدی مواجه خواهد شد.


گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد، با اشاره به مذاکرات روز شنبه در ژنو و در خواست از ايران برای ارائه پاسخ صريح به بسته پيشنهادی قدرت های جهانی، گفت:«ما اميدواريم که ايران پاسخ مثبتی ارايه کند».


آقای جاندرو تاکيد کرد در صورتی که ايران به در خواست جامعه جهانی پاسخ مثبت ندهد، «جامعه بين المللی يکپارچه است و تحريم های بيشتری را اعمال خواهد کرد.»


اين در حالی است که ساعاتی پيش از اظهارات آقای جاندرو، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در سخنرانی خود در شهر ياسوج واقع در جنوب غربی ايران، گفت: «ملت ايران سر سوزنی اجازه سازش و عقب نشينی از حقوق مسلم هسته ای خود را به کسی نمی دهد.»


ايران تاکنون بارها تاکيد کرده است که از خط قرمز خود يعنی تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم عبور نخواهد کرد.


در همين زمينه وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا نيز روز سه شنبه تاکيد کردند که ايران به در خواست قدرت های جهانی پاسخ مثبت دهد.


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، در اين زمينه گفته بود: اکنون بر عهده ايران است تا به درخواست های قدرت جهانی و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در مذاکرات ژنو پاسخ بدهد.


وزير امور خارجه بريتانيا همچنين تصريح کرد: تهران بايد مسئله پاسخ دادن به مسايل مربوط به برنامه هسته ای خود را جدی بگيرد


موضوع برنامه اتمی ايران در روزهای اخير و پس از نشست ميان سعيد جليلی با خاوير سولانا در ژنو بار ديگر توجهات زيادی را برانگيخته است.


در اين نشست به جمهوری اسلامی ايران دو هفته فرصت داده شد تا پاسخ روشن خود را در باره خواست کشورهای غربی مبنی بر تعليق غنی سازی اورانيوم ارائه کند.


ايران همواره اين درخواست را رد کرده ولی گفته می شود که احتمال دارد تهران حاضر به مذاکره در باره فرمول «تعليق در برابر تعليق» شود.


بر اساس اين پيشنهاد، ايران متعهد می شود که برنامه غنی سازی اورانيوم را در حد فعلی حفظ کند و سانتريفوژهای بيشتری را به خدمت نگيرد و در مقابل، جامعه بين المللی تحريم ها را سخت تر نکند.


روند غنی سازی که کاربرد دوگانه نظامی و غير نظامی دارد از سوی شورای امنيت سازمان ملل و آژانس بين المللی انرژی اتمی موضوعی نگران کننده در برنامه هسته ای ايران به شمار می رود که می تواند ايران را به دانش ساخت سلاح هسته ای مجهز کند.


اين در حالی است که تهران ماهيت اين برنامه را غير نظامی و صلح آميز و برای توليد برق عنوان کرده است.


XS
SM
MD
LG