لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

نگرانی جدی آژانس درباره تحقیقات نظامی ایران


محمد البرادعی گزارش خود را منتشر کرد.
عکس .بسایت رسمی
محمد البرادعی گزارش خود را منتشر کرد. عکس .بسایت رسمی

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران تاکید کرده است:«تحقیقات(تسلیحاتی کردن برنامه) مسئله ای است که موجب نگرانی جدی است و برای ارزیابی احتمال وجود ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران حیاتی است.»


آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنین تصریح کرده است: به رغم آنکه تهران بخش های تازه ای از برنامه هسته ای خود را روشن کرده است، اما اين اقدامات به اندازه ای نبوده که ثابت کند ايران در صدد توليد سلاح اتمی نيست.


محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه، گزارش خود را در باره برنامه هسته ای ايران را همزمان به شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت سازمان ملل ارائه کرد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود تصريح کرده است که اين آژانس در وضعيتی قرار ندارد تا درباره نبود مواد هسته ای و فعاليت های هسته ای اعلام نشده، پيش از دستيابی به شفافيتی درباره ماهيت برنامه تحقيقاتی تسليحاتی ايران با اطمينان ابراز نظر کند.


آژانس همچنين تصريح کرده است بدون اجرای پروتکل الحاقی به پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی چنين شفاف سازی امکان پذير نيست.


  • «وظيفه ما در ايران اين بوده است که اظمينان حاصل کنيم که فعاليت های هسته ای ايرانی ها برای مقاصد صلح آميز است. طی پنج سال گذشته ما اين کار انجام داده ايم. به ويژه در چهار ماه گذشته ما پيشرفت های خوبی در زمينه روشن کردن سوالات باقيمانده در ارتباط با فعاليت های گذشته هسته ای ايران به دست آورده ايم.»
محمد البرادعی

پروتکل الحاقی امکان بازرسی گسترده و از پيش اعلام نشده تأسيسات هسته ای ايران را برای آژانس بين المللی انرژی اتمی فراهم می کند.


در همین حال، آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران به همه سوالات باقی مانده درباره برنامه هسته ای خود در زمان مقرر در ماه فوریه، پاسخ نداده است.


در حالی که اين گزارش تصوير مثبت تری از همکاری ايران با آژانس ارائه کرده است، اما همچنين تاييد کرده است که ايران علاوه بر سرپيچی ازخواست شورای امنيت سازمان ملل برای توقف غنی سازی اورانيوم، آزمايش های تکنولوژيکی انجام داده است که می توانند غنی سازی اورانيوم را سرعت بخشند.


البرادعی: يک مسئله باقی مانده است


در همين حال، به گزارش وبسايت آژانس بين المللی انرژی اتمی، آقای البرادعی پس از انتشار گزارش گفت:«وظيفه ما در ايران اين بوده است که اظمينان حاصل کنيم که فعاليت های هسته ای ايرانی ها برای مقاصد صلح آميز است. طی پنج سال گذشته ما اين کار انجام داده ايم. به ويژه در چهار ماه گذشته ما پيشرفت های خوبی در زمينه روشن کردن سوالات باقيمانده در ارتباط با فعاليت های گذشته هسته ای ايران به دست آورده ايم.»


آقای البرادعی افزود: فقط مسئله تحقيقات تسليحاتی کردن برنامه در گذشته باقی مانده است.


به گفته مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی اين آژانس کوشيده است تا تمامی سوالات باقی مانده در ارتباط با برنامه هسته ای ايران را، به ويژه مهم ترين مسئله يعنی ماهيت و افق های اين برنامه را روشن سازد.


آقای البرادعی گفت:«ما تا کنون پيشرفت های خوبی کرده ايم، هر چند هنوز يک مسئله باقی مانده است، و من از ايران می خواهم فعالانه هرچه زودتر و سريعتر عمل کند، تا من قادر باشم که (اين اظمينان رابدهم) که همه مسايل مربوط به فعاليت های گذشته هسته ای ايران روشن شده اند.»


مدیرکل آژانس همچنین گفت که ایران طی ماه های گذشته اجازه بازدید از خیلی از تاسیسات هسته ای خود را داد که این رویداد به داشتن تصویر روشنی از فعالیت هسته ای این کشور کمک کرد.


آقای البرادعی افزود:«اما به نظر من این کافی نیست و ایران باید پروتکل الحاق را اجرا کند.»


در همین حال، آقای البرادعی درباره تحقیقات تسلیحاتی کردن برنامه هسته ای گفت:«البته باید این مسئله را در مورد تحقیقات درباره تسلیحاتی کردن برنامه باید اضافه کنم که ما هیچ نشانه ای از ارتباط این تحقیقات با مواد هسته ای بددست نیاورده ایم.»


با این حال مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: این مسئله موضوعی حیاتی برای روشن کردن ماهیت برنامه هسته ای ایران است.


سعید جلیلی می گوید گزارش آژانس سند حقانیت ایران است.

ايران: به همه سوالات پاسخ داده ايم


در حالی آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد ايران در مهلت مقرر به همه سوالات پاسخ نداده است، دبير شورای عالی امنيت ايران گفت: «تمام شش موضوع باقی مانده‌حل شده است».


سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران، روز جمعه در يک کنفرانس مطبوعاتی در تهران گفت: «آژانس تاييد کرد که هيچ موضوع و ابهام ديگری در خصوص فعاليت هسته‌ای ايران جز اين ششم مورد وجود ندارد.»


به گفته آقای جليلی «محمد البرادعی در گزارش جديد خود ، پايان موضوعات شش گانه را اعلام کرده است.»


دبير شورای عالی امنيت ايران افزود:« گزارش البرادعی ، حقانيت ملت ايران ثابت شد و تمام کسانی که به دنبال بهانه بودند و اتهاماتی را در اين سال ها متوجه ملت ما کرده بودند، ناکام شدند.»


ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری توافق کردند در چارچوب همکاری برای شفاف سازی برنامه هسته ای، تهران به سئوالات باقی مانده آژانس پاسخ دهد.


ایران می گوید براساس توافقنامه‌ موضوعات ‌مطرح شامل؛ «‌آزمايشات پلوتونيوم، گذشته برنامه سانتريفيوژهای ‪ P1‬و ‪ ، P2‬سند اورانيوم فلزی ، منشاء آلودگی در يک دانشگاه فنی در تهران، پلونيوم ‪ ۲۱۰‬و معدن گچين بود .»


طبق اين توافق قرار بود محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارش نهايی خود درباره برنامه هسته ای ايران را ماه دسامبر منتشر کند، اما به بنا به در خواست تهران، ارايه اين گزارش تا ماه فوریه به تعويق افتاده بود.


دلیل خوب برای قطعنامه سوم


کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه آمریکا، در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «بعد از این گزارش دلیل خوبی برای پیشبرد سومین قطعنامه شورای امینت وجود دارد.»


به گفته خانم رایس ایران علاوه بر اطاعت نکردن از در خواست های شورای امنیت برای توقف غنی سازی اورانیوم، این فعالیت را تسریع کرده و در مقابل درخواست جامعه بین المللی سرکشی می کند.


خانم رایس گفت:«به پرسش های باقی مانده در باره فعالیت های گذشته پاسخ نداده اند، برای این که فعالیت هایی را پنهان کنند که می گویند نداریم.»


وزیر امورخارجه ابراز امیدواری کرد که قطعنامه سوم تحریم ایران بدون مشکلی به تصویب برسد.


در همین حال نمایندگان کشورهای گروه موسوم به ۱+۵ ، فرانسه آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین به همراه آلمان روز دوشنبه درباره پیش نویس قطعنامه سوم تحریم ایران مذاکراه خواهند کرد.


آمريکا و اتحاديه اروپا، ايران را متهم می کنند که به طور پنهانی در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای است. تهران اين اتهام را رد کرده و تاکيد می کند که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.


اين در حالی است که ايران تا کنون با سرپيچی از درخواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره تعليق غنی سازی اورانيوم، فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکرده است و به آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که درصدد است تا برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه دهد.


ايران تاکيد دارد که غنی سازی اورانيوم را با هدف تامين سوخت نيروگاه ها برای توليد برق انجام می دهد، اين در حالی است که روسيه تعهد کرده است که سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی بوشهر، که توسط کارشناسان روسی در حال تکميل است، را به مدت ده سال تامين کند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG