لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

«گزارش آژانس، نگرانی درباره برنامه اتمی ايران را افزايش داده است»


نشست توجيهی در مورد گزارش جديد محمد البرادعی، مديرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، درباره برنامه هسته ای ايران که در روز پنجشنبه برگزار شد، مقدمه ای برای نشست هفته آينده با حضور همه اعضای آژانس بود.
(عکس از AFP)
نشست توجيهی در مورد گزارش جديد محمد البرادعی، مديرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، درباره برنامه هسته ای ايران که در روز پنجشنبه برگزار شد، مقدمه ای برای نشست هفته آينده با حضور همه اعضای آژانس بود. (عکس از AFP)

يک ديپلمات حاضر در نشست توجيهی روز پنجشنبه آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين می گويد: يک مقام آژانس در اين جلسه گفته است در اختيار داشتن نقشه طراحی بخشی از کلاهک هسته ای توسط ايران «هشدار دهنده» است و اکنون برعهده ايران است که ثابت کند که در صدد ساخت سلاح هسته ای نيست.


گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفت: اسنادی که با جزئيات توسط اولی هاينونن، معاون دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، ارائه شدند، نگرانی در خصوص اين که ايران در تلاش بوده تا سلاح اتمی توليد کند، را افزايش داده است.


آقای شولتی افزود :«جلسه توجيهی امروز نشان داد که دلايل قوی برای اين ظن وجود دارد که ايران تا اين اواخر به طور پنهانی و فريبکارانه در حال کار برای توليد بمب اتم بوده است».


نشست توجيهی در مورد گزارش جديد محمد البرادعی، مديرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، درباره برنامه هسته ای ايران که در روز پنجشنبه برگزار شد، مقدمه ای برای نشست هفته آينده با حضور همه اعضای آژانس بود.


در همين حال، علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، با رد اين اسناد آنها را «ساختگی و جعلی» خواند.


اين در حالی است که يک ديپلمات به آسوشيتدپرس گفته است: آژانس بين المللی انرژی اتمی ارزيابی سازمان های اطلاعاتی آمريکا در خصوص توقف فعاليت های مربوط به برنامه توليد سلاح هسته ای ايران در سال ۲۰۰۳ را تاييد نمی کند.


به گفته اين ديپلمات مدارکی که در گزارش آژانس به آنها اشاره شده است مربوط به اوايل سال ۲۰۰۴ است و به همين دليل آژآنس اظهار نظر نهايی در خصوص احتمال وجود ابعاد نظامی برنامه هسته ای ايران را به پايان تحقيقات خود در اين زمينه منوط کرده است.


  • دیپلمات ها می گویند اسنادی که آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش روز دوشنبه خود به آنها استناد کرده است، بخشی از مدارکی است که توسط ده کشور عضو به آژانس ارائه شده اند که نشان می دهند ايران در گذشته به مطالعات اتمی-نظامی مشغول بوده است

اسنادی که آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش روز دوشنبه خود به آنها استناد کرده است، بخشی از مدارکی است که توسط ده کشور عضو به آژانس ارائه شده اند که نشان می دهند ايران در گذشته به مطالعات اتمی-نظامی مشغول بوده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک ديپلمات که نخواست نامش فاش شود، گفت: اقای هاينونن در جلسه روز پنجشنبه در خصوص اسناد موسوم به فلز اورانيوم صحبت کرده است.


اين سند پانزده صفحه ای فرايند اعمال شده بر فلز اورانيوم را نشان می دهد که می تواند در توليد کلاهک هسته ای بکار رود.


اين ديپلمات گفته است دليلی وجود ندارد که کشوری چنينی اسنادی را در اختيار داشته باشد، مگر اين که بخواهند کره های اورانيوم توليد کنند که برای توليد سلاح هسته ای به کار می رود.


ايران می گويد اين اسناد را در سال ۱۹۸۷ به همراهه با اطلاعاتی درباره طراحی سانتريفيوژهای P1 که برای غنی سازی به کار می روند به دست آورده است.


تهران درهمين حال تاکيد می کند که قصدی برای برای دريافت مدارک موسوم به فلز اورانيوم نداشته است.


اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی از ايران خواسته است تا توضيحات بيشتری در مورد اين اسناد ارائه کند تا آژانس بتواند در خصوص ماهيت برنامه هسته ای ايران اظهار نظر کند.


در همین زمینه، دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل متحد، در واکنش به انتشار گزارش اخير آژانس بين اللملی انرژی هسته ای با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که ايران به تمام پرسش های آژانس در باره برنامه اتمی خود پاسخ داده و فراتر از تعهدات خود همکاری کرده است.


در بخشی از این بیانیه آمده است: «گزارش مذکور نشان می دهد که ايران به عنوان عضو مسئول و شفاف در معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای کاملا به تعهدات بين المللی اش در زمينه برنامه هسته ای صلح آميز متعهد است و به طور تنگاتنگ با آژانس همکاری می کند.»


پاسخ به پرسش های آژانس


در همین حال، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه در واکنش به انتشار گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص مطالعات اتمی-نظامی ایران گفته بود: ايرانی ها بايد مطالب زیادی را درباره اين گزارش توضيح دهند.


خانم رايس همچنين افزود: اين گزارش تصریح می کند که ايران در زمینه پاسخگويی به برخی از «پرسش های بسيار مهم و تيره ای» که جامعه بين المللی درباره برنامه هسته ای اين کشور دارد، همکاری نکرده است


به گزارش رویترز، وزير امور خارجه آمريکا گفت: اصلی ترين پرسش در ذهن من اين است که ايرانی ها چگونه به اتهام جدی همکاری نکردن پاسخ خواهند داد.


XS
SM
MD
LG