لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

سفر معاون البرادعی به ايران برای مذاکره درباره مسايل باقی مانده


به گفته نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی هیئتی از طرف آژانس برای مذاکره به ایران سفر می کند
به گفته نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی هیئتی از طرف آژانس برای مذاکره به ایران سفر می کند

اولی هاينونن، معاون محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز بيستم تيرماه، راهی ايران می شود تا درباره مسايل باقيمانده با ايران گفت و گو کند.


علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت آقای هاينونن قرار است برنامه ای کاری به ايران پيشنهاد کند که بر اساس آن، پرسش هايی که در پرونده فعاليت های هسته ای ايران مطرح شده، بررسی و پاسخ های آن داده شود.


مسايل و سوال های باقی مانده آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره ماهيت برنامه هسته ای ايران است. اين ابهامات و سوال ها باعث شد تا پرونده هسته ای ايران از دستور کار آژانس بين المللی انرژی اتمی خارج و دراختيار شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار گيرد.


به گفته نماينده جمهوری اسلامی در آژآنس بين المللی انرژی اتمی، تهران در حال پاسخ دادن به همه مسايل و ابهامات آژانس از برنامه‌ی هسته‌ خود بود، اما با ارجاع موضوع به شورای امنيت و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی اين روند متوقف شد.


به گزارش برخی خبرگزاری ها اين پرسش ها درباه برخی ابهام در مورد فعاليت های هسته ای ايران از جمله به دست آمدن آثار اورانيوم در يک مرکز پژوهشی وابسته به ارتش ايران و نمودارهايی است که چگونگی استفاده از اورانيوم در کلاهک های جنگی را نشان می دهند.


محمد البرادعی پس از ديداربا علی لاريجانی گفته بود ایران پذیرفته تا درباره مسایل باقی مانده پاسخگو باشد

محمد البرادعی پس از ديداربا علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، در دوم تيرماه، گفته بود که که جمهوری اسلامی و آژانس بر روی يک برنامه‌ی کاری کار خواهند کرد که به تمامی مسايل باقی مانده‌ی مربوط به برنامه‌ هسته‌ ای ايران پاسخ خواهد داد.


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی پس از دیدار با آقای لاریجانی گفته بود اميدواراست که طی هفته‌های آينده بن بستی که طی ماه های اخيربر سر مساله هسته ای ايران به وجود آمده است، حل شود.


در جريان اين ديدار برخی ديپلمات ها به خبرگزاری رويترز گفته بودند که جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۶ نيز با آژانس به توافق رسيده بود تا ظرف سه هفته طرحی برای حل مسائل باقی مانده ارائه کند اما هرگز آن را عملی نکرد.


در همين حال، آقای سلطانيه در پاسخ به پرسشی درباره ميزان پايبندی ايران به تعهداتش در خصوص مسايل باقی مانده گفت: «براساس دستورالعملی که ازسوی مسوولان مربوطه در اين خصوص ابلاغ شده است، ايران آماده رفع هرگونه ابهام از برنامه‌ی هسته‌ ای خود بوده و هست.»


جمهوری اسلامی ايران طی ماه های اخير اعلام کرده که پرونده فعاليت های هسته ای ايران بايد در آژانس حل شود و درخواست کرده پرونده ايران از دستور کار شورای امنيت سازمان ملل خارج شود.


پيشنهاد «توقف همزمان»


از سوی ديگر، آمريکا و متحدان اروپايی اش در حال بررسی پيشنهاد بریتانیا هستند که براساس آن اگر ايران توسعه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و آن را در همين سطح نگاه دارد، همزمان اين کشورها از اعمال تحريم های جديد عليه تهران جلوگيری خواهند کرد.


آمريکا و متحدان اروپايی اش در حال بررسی پيشنهاد بریتانیا هستند که براساس آن اگر ايران توسعه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و آن را در همين سطح نگاه دارد، همزمان اين کشورها از اعمال تحريم های جديد عليه تهران جلوگيری خواهند کرد

يک ديپلمات بلند پايه اروپايی درباره پيشنهاد جديد به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است اين پيشنهاد براساس ايده محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، بوده و نمايندگان شش کشور در حال بررسی اين پيش نويس هستند که طبق آن در صورتی که ايران توسعه قابليت های غنی سازی خود را متوقف کند، اين کشورها از اعمال تحريم های جديد عليه تهران جلوگيری می کنند.


در همين زمينه، خبرگزاری رويترز به نقل از يک ديپلمات ارشد اروپايی گزارش داد که اين مرحله مقدماتی برای آغاز مذاکرات خواهد بود هرچند تعليق غنی سازی از سوی ايران ضروری است.


اين ديپلمات اروپايی گفت تعليق غنی سازی به مثابه «آتش بسی» برای گفت وگو های «صلح» است. او افزود آنچه ما در اينجا درباره آن سخن می گوييم کنار گذاشتن شرط تعليق غنی سازی اورانيوم نيست، بلکه می خواهيم با اين ابتکار عمل به هدف نهايی، که همانا تعليق غنی سازی اورانيوم از سوی ايران است، دست يابيم.


مجله نيويورک تايمز روز جمعه گزارش داد که اين طرح توسط بريتانيا مطرح شده است.


در همين حال يک مقام وزارت امورخارجه بريتانيا درباره اين پيشنهاد گفت: «ما درحال مذاکره درباره قدم های بعدی هستيم ولی سياست های ما همان است که قبلا بوده وهيچ انعطافی در خصوص اين نکته که ايران بايد غنی سازی اورانيوم را پيش از آغاز مذاکرات متوقف کند، وجود ندارد».


XS
SM
MD
LG