لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

ايسلند نيز فلسطين را به رسميت شناخت


محمودعباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمودعباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی
یوئسور اسکارفدينسون، وزير خارجه ايسلند، پنجشنبه در مراسمی با حضور رياض مالکی، وزير خارجه حکومت خودگردان که به ريکياويک، پايتخت ايسلند، سفر کرده بود، شناسايی کشور فلسطين را براساس مصوبه پارلمان ايسلند، به طور رسمی اعلام کرد.

فلسطينی ها در شناساندن کشور مستقلی برای خود به جامعه جهانی به موفقيت ديگری دست يافته اند و ايسلند نيز به حدود يکصد و سی کشوری در دنيا پيوست که پيشتر فلسطين را به عنوان کشوری مستقل به رسميت شناخته اند.

پارلمان ايسلند بيست و نهم نوامبر امسال، هشتم آذر، پس از دو سال تدارکات، شناسايی کشور فلسطين را تصويب کرده بود.

براساس بيانيه وزارت خارجه ايسلند، دولت ريکياويک موجوديت کشور مستقل فلسطين را در چارچوب مرزهای سال ۱۹۶۷ به رسميت می شناسد.

منظور از مرزهای سال ۱۹۶۷، وضعيتی در منطقه است که پيش از «جنگ شش روزه» اعراب و اسرائيل و مسلط شدن اسرائيل بر سرزمين های فلسطينی حاکم بود.

با وجود اين، بيانيه دولت ايسلند، به وضعيت و حاکميت سياسی اورشليم (بيت المقدس) اشاره ای نمی کند اين درحالی است که بسياری از کشورهای آمريکای لاتين، آفريقايی يا آسيايی که به اقدام مشابه دست زده اند، تأکيد کرده اند که کشور فلسطين را در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پايتختی شرق بيت المقدس به رسميت می شناسند.

حکومت خودگردان فلسطینی با استقبال از اين تصميم دولت ريکياويک، نظر به عضويت ايسلند در اتحاديه اروپا، ابراز اميدواری کرد که ساير اعضای اين اتحاديه نيز رويکرد مشابهی در پيش گيرند.

وزيرخارجه ايسلند خود ابراز «اطمينان» کرد که تصميم کشورش، در روند سياست های اتحاديه اروپا در قبال فلسطينی ها «اثرگذار» باشد.

در ماههای اخير در سطح اروپا جمهوری چک، لهستان، مجارستان و جزيره مالت، کشور فلسطين را به رسميت شناختند اما اتحاديه اروپا می گويد که اعلام استقلال فلسطين و شناسايی آن از سوی جامعه جهانی، بايد برآمدی از پيمان نهايی صلح اسرائيلی- فلسطينی باشد.

ايسلند در شمال اروپا، نخستين عضو اتحاديه اروپا و نخستين کشور غربی است که به چنين اقدامی دست می زند – هرچند که شماری از کشورهای غربی در ماههای اخير سطح نمايندگی فلسطينی ها را ارتقاء داده و حتی اگر کشور مستقل فلسطين را به رسميت نشناخته اند، اما هيئت ديپلماتيک فلسطينی را به عنوان هيئت سفارت اعلام کرده اند.

در پی رسميت بخشيدن به تصميم جديد ايسلند، اين کشور سفير اکروديته (غير مقيم) به سرزمين های فلسطينی می فرستد و نماينده سياسی فلسطين در ريکياويک نيز به عنوان «سفير» شناخته می شود.

دو روز پيش از آن نيز پرچم فلسطين در آيينی با حضور محمود عباس رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی بر فراز ساختمان يونسکو، نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد در پاريس به اهتزاز در آمد زيرا يونسکو يک ماه و نيم پيش، فلسطين را به عنوان کشوری مستقل در جمع اعضای خود پذيرفت.

فلسطينی ها اميدوار بودند که رؤيای آنها برای داشتن کشوری مستقل، از راه مذاکرات سياسی صلح با اسرائيل بدست آيد اما درحالی که در سه سال اخير گفت وگوها راکد مانده است، آقای محمود عباس بازگشت خود و يارانش را به پشت ميز مذاکرات به قطع هر گونه ساخت و ساز اسرائيلی در سرزمين های مورد درخواست فلسطينی ها مشروط کرده است.

تلاش های دولت اوباما برای بازگرداندن طرفين در نزاع دهها ساله اسرائيلی- فلسطينی به ميز مذاکرات در حالی ناکام مانده است که آمريکا وارد گردونه انتخابات رياست جمهوری خود شده و تلاطم های سياسی يک سال اخير در خاورميانه و شمال آفريقا و بحران اقتصادی جهانی، پرداختن به معضل اسرائيلی- فلسطينی را عملاً به پايين ترين اولويت های رسيدگی آمريکا کشانده است.

محمد الاشتيه، مقام ارشد سازمان آزاديبخش فلسطين، شامگاه پنجشنبه در رام الله، با ابراز بدبينی زياد نسبت به دستيابی به پيشرفتی در گردونه راکد مانده صلح، گفت انتخابات رياست جمهوری آمريکا و مشغول شدن دولتمردان آن کشور به مسايل داخلی خود و همزمان، بحران شديد اقتصادی اروپا، موجب ادامه «خلاء سياسی» در مذاکرات اسرائيلی – فلسطينی در سال ۲۰۱۲ نيز خواهد شد.

در حالی که دو سوم کشورهای جهان، حکومت فلسطينی را به عنوان «کشور مستقل» به رسميت شناخته اند، محمد الاشتيه، گفت بايد اذعان کنيم که «تشکيلات خودگردانی عملاً چيزی بيش از يک شهرداری نيست».
XS
SM
MD
LG