لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

هند؛ ۶۰ سال تلاش برای دمکراسی


مهاتما گاندی و جواهر لعل نهرو رهبران جنبش استقلال طلبانه هند
مهاتما گاندی و جواهر لعل نهرو رهبران جنبش استقلال طلبانه هند

روز سه شنبه ۱۴ ماه اوت مردم هند شصتمین سالگرد استقلال این خود از بریتانیا را جشن گرفتند، به فاصله یک روز در ۱۵ ماه اوت مردم پاکستان نیز روز استقلال خود را جشن می گیرند.


موضوع جدایی هند و پاکستان اگرچه برای مدتی موضوع مناقشات قومی- مذهبی میان مسلمانان و هندو ها شده اما امروزه صاحب نظران هندوستان را یکی از دست آوردهای جهان امروز می خوانند.


هندوستان ۶۰ سال پس از آنکه بسیاری از صاحب نظران وحتی وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا برای این کشورآینده ای مانند اوضاع مسلط برقرون وسطی پیش بینی کرده بود، امروزه می رود که به صورت یکی از قدرت های بزرگ جهان حداقل ازنظر اقتصادی درآید.


در سال ۱۹۳۱ میلادی وینستون چرچیل، نخست وزیروقت بریتانیا هشدار داده بود که اگر انگلیس هند را تخلیه کند، اکثریت مسلح هندو، بر دیگران مسلط خواهند شد، خدمات عمومی متوقف خواهد گشت و هند به دوران «قرون وسطی و بربریت» باز خواهد گشت

اما هند این دست آوردها را آسان به دست نیاورده است.


در سال ۱۹۳۱ میلادی وینستون چرچیل، نخست وزیروقت بریتانیا هشدار داده بود که اگر انگلیس هند را تخلیه کند، اکثریت مسلح هندو، بر دیگران مسلط خواهند شد، خدمات عمومی متوقف خواهد گشت و هند به دوران «قرون وسطی و بربریت» باز خواهد گشت.


اکنون پس از گذشت ۶۰ سال از این پیش بینی، با اینکه هندوستان مدتی پس از استقلال تجربیات خونینی را پشت سر گذاشت، اما به یکی از بزرگترین دمکراسی های جهان تبدیل شده و حکومتی غیر مذهبی بر آن حاکم است.


صاحب نظران، هند را یکی از بزرگترین دست آورد جهان امروز می خوانند، اما با این حال در داخل این کشور پهناور مشکلات داخلی کم نیستند.


اختلاف های طبقاتی، عدم تساوی اقتصادی،زبان، مذهب و فرهنگ بخشی از عواملی هستند که برخوردهایی خونین در این کشوررا موجب می شوند.


اما این عوامل هرگز نتوانست به مرزهای این کشور که ۶۰ سال پیش تعیین شد، خدشه ای وارد کند.


امروزه پیشرفت سریع اقتصاد هند توجه جهان را به خود جلب کرده، اما در واقع داستان موفقیت و دست آوردهای هند، نه در اقتصاد این کشور بلکه درنحوه اداره سیاسی این کشور نهفته است.


دولت هند علی رغم چالش های مراجع مذهبی در شش دهه گذشته همچنان توانسته است ماهیت غیر مذهبی و دمکراتیک خود را حفظ کند.


به عقیده ناظران اگرچه نحوه اداره این کشور کامل و بدون نقص نیست، اما حداقل جامعه ای دارای آزادی بیان و قلم است.


در جریان جدایی پاکستان از هند ۱۲ میلیون نفر مسلمان، سیک و هندو تغییر مکان دادند و حدود یک میلیون نفر به قتل رسیدند

اختلاف قومی و شکل گیری پاکستان


اما وضعیت پاکستان که درست یک روز پس از هند به استقلال دست یافت با هندوستان متفاوت است. پاکستان؛ کشوری که از دل مناقشه و درگیری میان مسلمانان و هندوها شکل گرفت.


شصت سال پیش، چهار قطار مملو از مسلمانان هندی که قصد داشتند کشور را به سوی پاکستان، بخش مسلمان نشین هند ترک کنند، هرگز به مقصد نرسیدند.


مسافران این قطارها زن و مرد، کودک، پیرو جوان به دست افراط گرایان هندو کشته شدند. این اتفاق که ریشه در اختلافات میان هندوها و مسلمانان داشت، آغاز جدایی هند از پاکستان بود.


در جریان جدایی پاکستان از هند ۱۲ میلیون نفر مسلمان، سیک و هندو تغییر مکان دادند و حدود یک میلیون نفر به قتل رسیدند.


وضعیت پاکستان کشوری که برای اسکان مسلمانان هند در نظر گرفته شده بود، با هند فرق می کند.


ملت پاکستان هفته گذشته به زحمت از احتمال تحمیل حکومت نظامی توسط پرویز مشرف، رییس جمهوری پاکستان که خواهان ابقا در سمت خود برای یک سال دیگر است، گریخت.


پاکستان در طول تاریخ شصت ساله خود، همواره با خشونت های سیاسی، قومی، اختناق و حکومت های خودکامه دست به گریبان بوده است.
XS
SM
MD
LG