لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

بعيدی نژاد: به جلسات نهايی و کار روی پيش نويس نزديک می شويم


مذاکرات سه روزه فنی و کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ روز شنبه ۱۶ فروردین ماه در وین پایان یافت و حميد بعيدی نژاد، ریيس تيم کارشناسی ايران در مذاکرات هسته ای گفته است، اين مذاکرات به جلسات نهايی و کار بروی پيش نويس جامع برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی نزديک می شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حميد بعيدی نژاد در خصوص مذاکرات کارشناسی اخير در وين گفته است:«ما رفته رفته به جلسات نهايی تر کار روی پيش نويس نزديک می شويم واين جلسات کارشناسی خيلی می تواند مهم باشد در اينکه ايده هايی را نسبت به مسائل مورد اختلاف بشود بپرورانيم و برای تسهيل تصميم مقامات سياسی آماده بکنيم . »

دور تازه مذاکرات کارشناسی ايران و ۵+۱که از روز پنجشنبه در مقر سازمان ملل متحد در وين آغاز شده بود، روز شنبه ۱۶ فروردين ماه پايان يافت. اين مذاکرات در چارچوب گام پايانی توافق ژنو که در آذرماه سال جاری به دست آمد، انجام شد.

حميد بعيدی نژاد همچنين در خصوص اين مذاکرات گفته است:«طی اين سه روز نشست مباحث خيلی خوب فنی صورت گرفت ، طرفين خيلی جدی بودند و همه اعضا با آمادگی در جلسه شرکت کرده بودند ، مطالعه ای روی مسائل مختلف کرده بودند و ما توانستيم نتايج بررسی های همه هيات را مرور کنيم و خوشبختانه در ذيل اين مباحث يک ايده های نسبتا خوبی در واقع شکل گرفت که نياز است بيشتر روی ان کار شود از لحاظ فنی.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا رييس هيات کارشناسی مذاکره کننده هسته ای ايران پس از پايان سه روز مذاکرات کارشناسی ايران و ۱+۵ اين مذاکرات تخصصی را «مفيد» ارزيابی کرده و گفته است: ديدگاههای کارشناسی به درک بهتر طرفين از مواضع يکديگر کمک کرد.

در حالی حميد بعيدی نژاد گفته است که مذاکرات به جلسات نهايی نزديک می شود که روز جمعه نیز يک مقام ارشد آمريکايی در اين زمينه گفته بود که ايران و گروه ۱+۵ از ماه مه ( اواسط ارديبهشت) مذاکره برای تهيه پيش‌نويس توافق جامع هسته‌ای را شروع می کنند.

اين مقام ارشد آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، تصريح کرده بود: ما برنامه کاری برای دستيابی به توافق جامع را آماده کرده ايم که مطابق با آن، تهيه پيش نويس از ماه مه اغاز می شود.

ايران و کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان سوم آذرماه برای حل مناقشه هسته ای ايران به توافقی شش ماهه با عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست يافتند. طبق اين توافق موقت،‌ ايران برخی از فعاليت های هسته ای خود را کاهش می دهد و در مقابل گروه ۱+۵ برخی از تحريم ها عليه ايران را تعديل کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، قرار است نتيجه اين مذاکرات کارشناسی به مديران سياسی گزارش شود و در نشست ۱۸ تا ۲۰ فروردين ماه بين ايران و ۱+۵ به رياست محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه ايران و کاترين اشتون مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا بررسی شود.
XS
SM
MD
LG