لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

برتری ايران مقابل پرافتخارترين تيم واليبال جهان


تيم ملی واليبال ايران در ليگ جهانی اين رشته ورزشی و در دومين بازی خود مقابل برزيل، با نتيجه ۳ بر صفر به برتری رسيد. در تاريخ واليبال، نخستين بار است که تيم ملی برزيل مغلوب ايران مي شود.

بازی نخست اين دو تيم با نتيجه ۳ بر ۲ به سود ميزبان پايان يافته بود. پيش از آن هم ايران در دو ديدار متوالی مغلوب ايتاليا شده بود. بازيکنان ايران برای جبران نتيجه بازی قبل، با کيفيتی کاملاً متفاوت و روندی متحول شده به ميدان رفتند.

ايران پارسال هم در نخستين بازي اش از جام بين قارهای ۲۰۱۳ با نتيجه ۳-۱ مقابل برزيل شکست خورده بود که اولين رويارويی دو تيم طی چهار سال اخير بود. بازی قبل از آن نيز در جريان دوره گذشته جام قهرمانان بود که با نتيجه مشابه به سود طلايی پوشان تمام شد.

۹ جام قهرمانی در ليگ جهانی واليبال با چهار نايب قهرمانی و چهار عنوان سوم، دو قهرمانی و سه مدال برنز در جامجهانی، کسب سه جام در رقابتهای قهرمانی جهان با سه دوره نايب قهرمانی، دو نشان طلا و سه مدال نقره در المپيک، سه جام جايزه بزرگ جهانی و چهار طلا از رقابتهای پان آمريکن، نتايجی است که باعث شده برزيل به عنوان پر افتخارترين تيم واليبال جهان شناخته شود.

اين بار و در زمين حريف، ايران با پيراهن سرخ و با ترکيب شهرام محمودی، سعيد معروف، محمد موسوی، مجتبی ميرزاجان پور، آرمين تشکری، فرهاد قائمی و عبدالرضا عليزاده بازی را آغاز کرد. در مقابل برزيلي ها با ترکيب جونيور سانتوس، لئوناردو نووس، لوکارلی، ساوتکمپ، سيلوا، الويرا و پريرا به زمين آمدند.

ست نخست را ايران با نتيجه ۲۵-۱۸ به سود خود خاتمه داد. رزنده سرمربی برزيل پس از انتقادهای مطبوعات، ديگر برونو رزنده فرزند خود را به عنوان پاسور اصلی به ميدان نفرستاد. در عوض رافائل به عنوان پاسور اول به ميدان رفت اما او نيز نتوانست مانع از ثبت شگفتی بی سابقه واليبال ايران شود.

بازی خوب و تماشايی فرهاد قائمی در توپ گيری و نقش آفرينی تماشايی سيدمحمد موسوی روند بازی را در اختيار تيم ايران قرار داده بود. ميرزاجان پور با حملات کوبنده اش دريافت کننده خود را به زانو در آورده بود. حتی سعيد معروف هم با تک دفاع خود اجازه کار به اسپکرهای حريف نميداد.

برزيلي ها متزلزل نشان ميدادند. چيزی که در بازی اول هم مشهود بود اما ايران بيشتر مقهور بی تجربگی و سراسيمگی خودش شد تا اقتدار حريف. بازيکنان ايران با نمايش خوب در سرويس، دفاع و حمله برتری خود را به رخ حريف کشيدند. سرويس های موجی آرمين تشکری نيز موثر بود.

ست دوم هم با نتيجه ۲۵- ۲۱ به سود ايران رقم خورد. سيدمحمد موسوی ستاره اين مسابقه بود. تک دفاع های او بارها امتياز آورد و روحيه اسپکرهای حريف را تضعيف ميکرد. ترکيب هماهنگ او با آرمين تشکری اجازه نميداد حملات حريف به بار بنشيند.

رزنده کنار زمين فرياد ميزد و سعی ميکرد شاگردانش را تهييج کند اما عملکرد ايران در سرويس و دفاع روی تور عالی بود. دفاع سه نفره اجازه نميداد نبض بازی از دست ايران خارج شود.

ميرزاجانپور در حمله باهوش کار ميکرد و مثل شهرام محمودی در دفاع روی تور، کم اشتباه بود.
موريلو در ست دوم به ميدان آمد تا دريافتهای اين تيم تقويت شود اما قادر به مهار سرويس های تشکری نبود. تدابير رزنده موثر نبود و مدام از کنار زمين بی تابی ميکرد.

مهدوی هم به ميدان رفت تا دفاع روی تور را ياری دهد. دوسانتوس از جمله بازيکنان برزيل بود که اميد را برای اين تيم زنده نگاه داشته بود تا بلکه روند مسابقه تغيير کند.

ست سوم هم ۲۵- ۲۲ به نفع ايران تمام شد. ساوتکمپ ۲ متر و ۹ سانتيمتری به خوبی اسپک ميزد. ليبروی برزيلي ها هم تلاش ميکرد توپهای خوبی را به برنو برساند. اما شهرام محمودی همچنان از روی دست دفاع روی تور حريف، امتياز ميگرفت. سعيد معروف هم سعی ميکرد تا با پخش توپ در نقاط مختلف اجازه ندهد دفاع سلسائو دستش را بخواند. دسوزا هم خوب سرويس نميزد. ميرزاجانپور اما با اقتدار آبشار ميزد.

سعيد معروف از دريافت های خوب نهايت بهره را ميبرد و پاس های تماشايی را برای اسپکرها مهيا ميکرد. اسلوبودان کواچ در امتيازهای آخر وقت استراحت گرفت. عبادي پور هم در امتيازهای پايانی به ميدان رفت. اين نخستين پيروزی او در ميادين رسمی، به عنوان يک سرمربی ملی است. آغازی درخشان برای کواچ که جانشين مربی بزرگی به نام خوليو ولاسکو شده است.
XS
SM
MD
LG