لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

خانه آزادی: آزادی‌ها در ايران برای چهارمين سال کاهش یافته است


صحنه‌ای از حوادث پس از انتخابات ایران
صحنه‌ای از حوادث پس از انتخابات ایران
سازمان مدافع دمکراسی «خانه آزادی» روز سه شنبه در گزارش سالانه خود اعلام کرد که سرکوب معترضان در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران نشان می دهد که آزادی های سیاسی در این کشور برای چهارمين سال پياپی رو به کاهش است.

در گزارش سال ۲۰۰۹ «خانه آزادی» آمده است که خاورميانه همچنان به عنوان منطقه ای که بيشترين سرکوب در آن روی می دهد، محسوب می شود.

خانه آزادی در گزارش سالانه خود وضعيت آزادی های سياسی و حقوق مدنی در ۱۹۴ کشور و ۱۴ منطقه را مورد بررسی قرار داده است.

طبق اين گزارش، ۸۹ کشور که ۴۶ درصد جمعيت جهان را تشکيل می دهند، آزاد هستند. ۵۸ کشور نيز که ۲۰ درصد جمعيت جهان را شامل می شوند، نسبتا آزاد هستند.

گزارش «خانه آزادی» تصريح می کند، ۴۷ کشور جهان نيز که ۳۴ درصد جمعيت جهان را تشکيل می دهند، کشورهای غير آزاد محسوب می شوند.

اين گزارش چين را در زمره کشورهای غير آزاد قرار داده و نوشته است: به رغم سرکوب در چين، مهم ترين بهبود در وضعيت حقوق مدنی در آسيا رخ داده است.

تشدید سرکوب

گزارش خانه آزادی همچنين خاطر نشان کرده است سالی که گذشت سال تشديد سرکوب عليه مدافعان حقوق بشر در ۴۰ کشور مختلف بود که ۲۰ درصد جمعيت جهان را تشکيل می دهند.

آرک پادينگتون، مدير بخش تحقيقات خانه آزادی، می گويد: ادامه محدويت های حقوق جمعی و فردی در اين کشورها نشان می دهد که خود کامه ترين رژيم ها در واقع هم شهروندان خود را بیشتر سرکوب کرده و هم در عرصه بين المللی با نفوذتر شده اند.

در اين گزارش از کشورهای ايران، روسيه، ونزوئلا و ويتنام به عنوان کشورهايی نام برده شده است که اقدام به سرکوب بيشتری کرده اند و در کشورهايی چون بحرين، اردن، کنيا و قرقيزستان ميزان آزادي ها محدودتر شده اند.

در همين حال «خانه آزادی» می گويد: اخبار خاورميانه تحت تاثير تحولات پس از انتخابات ايران قرار داشته است، تحولاتی که با انتخابات رياست جمهوری آغاز شد و دولت اقدام به سرکوب معترضان و مخالفان کرد.

در اين گزارش تاکید شده است که رويکرد دولت جمهوری اسلامی ايران در قبال اعتراضات مخالفان در سال گذشته جهان را تحت تاثير قرار داده است.

به دنبال اعلام نتايج انتخابات دهم رياست جمهوری، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد تظاهرات معترضان بود.

نيروهای پليس به همراه لباس شخصی ها طی هفت ماه گذشته کوشيده اند تا با استفاده از خشونت مانع از برگزاری تظاهرات مخالفان شوند.

مقامات قضايی از بازداشت هزاران نفر در جريان اين حوادث خبر داده اند و مخالفان می گويند در اين اعتراضات دهها نفر کشته شده اند.

در تازه ترين دور ناآرامی ها در ايران، مقامات دولتی می گويند در جريان راهپيمايی معترضان در روز عاشورا، ششم ديماه، هفت نفر کشته و بيش از یک هزار نفر نيز بازداشت شده اند.
XS
SM
MD
LG