لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

سفير ايران: روس ها درباره تحويل موشک های «اس ۳۰۰» قول داده اند


محمدرضا سجادی، سفير ايران در مسکو، روز پنجشنبه گفته است که ارسال سيستم موشک های ضد هوايی «اس ۳۰۰» به ايران تنها به دلایل فنی به تعویق افتاده است و روس ها قول داده اند که آن را تحویل دهند.

به گزارش خبرگزاری های روسی، محمدرضا سجادی گفته است: «دوستان روسی به ما قول داده اند که به تعهدات خویش در این رابطه عمل خواهند کرد.»

به گزارش خبرگزاری «ريانووستی»، آقای سجادی دليل ارسال نشدن اين موشک ها به ايران را «مسايل فنی» بيان کرده است.

سفير ايران در روسيه گفته است: «در اين ميان يک سری مسائل فنی بوجود آمده و ما اميدواريم که به زودی آنها رفع شوند. من مطمئنم که مسئله اصلی برای فدراسيون روسيه بحث اعتبار و حيثيت در اجرای قراردادهای تسليحاتی با ديگر کشورها است. اين مسائل حتما رفع خواهند شد.»

اين اظهارات در حالی بیان می شود که به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سخنگوی کرملين حاضر نشده است در اين زمينه اظهار نظر کند.

روسيه در سال ۲۰۰۷ قراردادی به ارزش ۸۰۰ ميليون دلار برای فروش پنج سامانه دفاع موشکی «اس ۳۰۰» به ايران امضا کرده اما تا کنون اين سيستم را تحويل نداده است. اين سيستم موشکی توان ايران برای مقابله با هر نوع حمله هوايی را افزايش خواهد داد.

در همین زمینه، پيشتر آناتولی ايسايکين، مدير عامل کمپانی «روس آبارون اکسپورت» گفته بود که مشکلی در خصوص تحويل سيستم های پدافند موشکی «اس-۳۰۰» به ايران نمی بيند.

به گفته آناتولی ايسايکين، «اين نوع تسليحات، دفاعی هستند نه تهاجمی».

کاخ کرملين در مارس ۲۰۰۹ تاييد کرد که قرارداد فروش اس۳۰۰ به ايران در سال ۲۰۰۷ منعقد شده اما يک ماه پس از آن، در آوريل ۲۰۰۹، يک مقام ارشد دفاعی روسيه گفت: هنوز اين معامله روی کاغذ مانده است.

بهمن ماه سال گذشته، مصطفی محمد نجار، وزير دفاع پيشين جمهوری اسلامی ايران، در سفر به روسيه خواهان عملی شدن سريع اين معامله شده بود.

موضوع جنجال برانگيز فروش سيستم‌های دفاع موشکی « اس۳۰۰ » به ايران باعث نگرانی کشورهای غربی و اسرائيل شده است.

آمريکا و اسرائيل مخالف فروش اين تسليحات پيشرفته به ايران هستند و مقام های تل آويو با سفر به روسيه کوشيده اند تا مانع اجرای اين قرارداد شوند.

مقام های ايرانی نيز در مقابل روسيه را به «بد قولی» در اين زمينه متهم کرده اند.

علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی ايران، در اين زمينه گفته بود: «بحث هايی که در رابطه با اس ۳۰۰ مطرح می شود اگر موضع رسمی روسيه باشد نشان دهنده فصل جديدی از بدقولی آنهاست.»

سيستم دفاع موشکی « اس۳۰۰» به عنوان يکی از پيشرفته ترين سيستم های دفاع هوايی در جهان، قابليت رهگيری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد.

اين سيستم دفاع موشکی می تواند هواپيماها و موشک های بالستيک را هدف قرار دهد.

مقام های نظامی روسيه مدعی هستند که سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» پيشرفته تر از سيستم موشکی پاتريوت ساخت آمريکا است.

در همين حال، گفته می شود ايران قصد دارد با خريد اين موشک ها، سپری دفاعی برای تاسيسات اتمی خود ايجاد کند.
XS
SM
MD
LG