لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

احمدی نژاد: از روند سياسی در افغانستان حمايت می کنيم


محمود احمدی نژاد و حامد کرزای در کنفرانس خبری در کابل
محمود احمدی نژاد و حامد کرزای در کنفرانس خبری در کابل

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز سه شنبه در کابل ارسال هرگونه سلاح برای شورشيان طالبان را رد کرد و گفت ايران از روند سياسی در افغانستان حمايت می کند.


آقای احمدی نژاد که در يک کنفرانس خبری با حامد کرزای، همتای افغانی خود شرکت کرده بود درمورد «ارسال سلاح برای طالبان»، گفت: «من شک دارم که اين اخبار حقيقت داشته باشد».


وی گفت که اولين اثر امنيت افغانستان به ايران باز می گردد چرا که دو کشور مرز طولانی با يکديگر دارند و يک افغانستان امن و باثبات به نفع همه ماست.


«آمادگی افغانستان برای ميانجيگری»


حامد کرزای رييس جمهوری افغانستان نيز در اين کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد در صورتی که آمريکا و ايران تمايل داشته باشند افغانستان می تواند بين اين دو دوست نزديک خود برای صلح و آشتی، گام بردارد.


محمود احمدی نژاد رييس جمهور ايران برای ديداری يک روزه وارد کابل شد و با مقامات افغان گفت وگو کرد.


حامد کرزای در کنفرانس مشترک خبری با آقای احمد نژاد گفت که افغانستان دوست نزديک و همسايه جمهوری اسلامی است و در عين حال متحد استراتژيک آمريکاست .


آقای کرزای گفت :«دولت ايران و آمريکا حقيقت افغانستان را به عنوان يک حقيقت به نفع هر دو شان پذيرفته اند و از آغاز توافقات «بن» تا کنون با ملت افغانستان همکار بوده اند».


ما با همه قدرت و توان از روند سياسی افغانستان حمايت می کنيم. اولين اثر امنيت افغانستان روی ايران است. به خاطری که طولانی ترين مرزهای مشترک بين دو کشور وجود دارد و مرودات طولانی نيز داريم و برای ما يک افغانستان امن و قدرتمند بهترين است. بهترين دوست افغانستان يک دوست قدرتمند، پيشرفته و امن است
محمود احمدی نژاد

وی افزود:«حالا اگر اين دو ملت بزرگ را افغانستان بتواند با هم نزديک سازد، باعث خشنودی افغانستان خواهد شد اما اين بستگی به اين دارد که دو جانب در اين باره چه فکر می کنند. افغانستان در اين زمينه پيشقدم می شود در صورتی که اين دو کشور تمايل داشته باشند»


در همين حال، محمود احمدی نژاد نيز ضمن اين که حمايت جمهوری اسلامی را از دولت افغانتسان اعلام کرد تصريح کرد هر کشوری بايد به حکومت برآمده از آرای ملت افغانستان احترام بگذارد.


آقای احمدی نژاد گفت که برای تامين امنيت پايدار در افغانستان مشارکت همه کشورهای منطقه و فرا منطقه ضروری است.


محمود احمدی نژاد گفت که امنيت افغانستان به سود ايران است و جمهوری اسلامی خواهان همسايگان قدرتمند و آرام است.


رييس جمهوری ايران گفت:«ما با همه قدرت و توان از روند سياسی افغانستان حمايت می کنيم. اولين اثر امنيت افغانستان روی ايران است. به خاطری که طولانی ترين مرزهای مشترک بين دو کشور وجود دارد و مرودات طولانی نيز داريم و برای ما يک افغانستان امن و قدرتمند بهترين است. بهترين دوست افغانستان يک دوست قدرتمند، پيشرفته و امن است».


در جريان سفر رسمی محمود احمدی نژاد به کابل شش سند همکاری در زمينه های مبارزه با تروريسم و تامين امنيت ، راه و ترابری ، معادن ، ظرفيت سازی در وزارت خانه افغانستان و کشاورزی امضا شد.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی، سيد مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد رييس جمهوری ، محمدزاده، استاندار خراسان رضوی و چند تن از معاونان وزيران، آقای احمدی نژاد را در اين سفر دوره ای همراهی می کنند.


آقای احمدی نژاد و هیات همراه روز سه شنبه در پايان سفر يک روزه به افغانستان، کابل را به مقصد عشق آباد پايتخت ترکمنستان ترک کردند.


مذاکرات خصوصی رهبران دو کشور


محمود احمدی نژاد روز سه شنبه مذاکرات خصوصی خود را با حامد کرزای، رييس جمهوری اين کشور آغاز کرد.


سفر آقای احمدی نژاد به افغانستان اولين مرحله از سفر دوره ای وی به سه کشور افغانستان، ترکمنستان و قرقيزستان است.


محمود احمدی نژاد قرار است با يونس قانونی از رهبران اپوزيسيون افغانستان و سخنگوی مجلس نمايندگان اين کشور و همچنين برخی از اتباع ايرانی در افغانستان ديدار و گفت و گو کند

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، مراسم استقبال رسمی از محمود احمدی نژاد توسط حامد کرزی، در محل کاخ رياست جمهوری اين کشور برگزار شد.


محمود احمدی نژاد قرار است با يونس قانونی از رهبران اپوزيسيون افغانستان و سخنگوی مجلس نمايندگان اين کشور و همچنين برخی از اتباع ايرانی در افغانستان ديدار و گفت و گو کند.


آقای احمدی نژاد پيش از ترک تهران گفته بود که «ايران و افغانستان دو کشور همسايه و برادر هستند که دارای تاريخ، فرهنگ، علايق و نيازهای مشترک می باشند و هر دو همواره به عنوان دو ملت برادر و دوست در کنار يکديگر بوده اند.»


وزارت امور خارجه افغانستان نيز در بيانيه ای اعلام کرد که روسای جمهوری دو کشور در مورد منافع مشترک دو کشور گفت و گو کرده و موافقت نامه ای برای تقويت رابطه بين دو کشور به امضا خواهند رساند.


نخستين سفر آقای احمدی نژاد به کشور افغانستان در حالی صورت می گيرد که آمريکا و بريتانيا، ايران را متهم به فرستادن اسلحه به افغانستان و تجهيز شورشيان طالبان کرده اند.


ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان نيز از ايران به عنوان کشوری دوست ياد کرده است.


دولت افغانستان بارها اعلام کرده که هيچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند دولت ايران در فرستادن سلاح های ايرانی به افغانستان نقش دارند


بر اساس گزارش های رسيده، مسايل مطرح در مذاکرات دو رييس جمهوری، امنيت، منطقه، مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروريسم اعلام شده است.


يکی ديگر از مسايل مهم، تصميم ايران برای بازگرداندن پناهندگان افغان به افغانستان است. از ماه آوريل سال جاری تا کنون ۱۱۷ هزار پناهنده افغان به اين کشور بازگردانده شده اند.


XS
SM
MD
LG