لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۷

واکنش ها به رويارويی جنجالی احمدی نژاد و لاريجانی در مجلس


پخش نوار مکالمه برادر علی لاريجانی و سعید مرتضوی توسط محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس در روز يکشنبه پانزدهم بهمن ماه و اظهارات علی لاريجانی علیه محمود احمدی نژاد واکنش های گسترده ای را درپی داشته است.

مجلس شورای اسلامی روز يکشنبه جلسه علنی برای رسيدگی به استيضاح وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشت و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در اين جلسه با پخش نوار مکالمه سعيد مرتضوی، با فاضل لاریجانی، يکی از برادران علی لاريجانی، رييس مجلس، وی را به سواستفاده از روابط خود برای فعاليت های اقتصادی متهم کرد.

فاضل لاريجانی، برادر علی لاريجانی و صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه، است.

گزارش ها حاکی است پخش اين نوار جنجالی به تنش لفظی بين علی لاريجانی و محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس منجر شد. علی لاريجانی خطاب به محمود احمدی نژاد گفته بود:«اقدامات مافيايی و توطئه آميز در سطح يک رييس جمهور نيست و برخی رفتارهای دولت کيان اخلاقی جامعه را به فساد می‌کشاند. رييس جمهور اولیات اخلاقی را رعايت نمی کند .»



پس از اظهارات علی لاريجانی در مجلس محمود احمدی نژاد خواستار پاسخگويی به اين اظهارات شد که علی لاريجانی در واکنش گفته بود:«شما تهمت زديد و جوابتان را داديم، ديگر اجازه صحبت نداريد.»

لحظاتی پس از پايان جلسه علنی مجلس اعلام شد که رييس جمهور و رييس مجلس کنفرانس های خبری جداگانه ای را برگزار خواهند کرد. اما ساعاتی بعد اين کنفرانس های خبری لغو شد. دلایل لغو این کنفرانس های خبری اعلام نشده است.

در همين حال رسانه های اصولگرایی چون خبرگزاری مهر و فارس با اشاره به رويدادهای روز يکشنبه مجلس خواستار توجه روسای دو قوه به اظهارات اخير رهبر ايران برای پرهيز از علنی کردن اختلافات شدند.

اشاره رسانه های اصولگرا به اظهارات آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ پس از تنش بين صادق لاريجانی و محمود احمدی نژاد در دهم آبانماه است که گفته بود:«از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به ميان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند،‌ قطعاً به کشور خيانت کرده است.»

روزنامه کیهان نیز از رویدادهای روز یکشنبه در مجلس انتقاد کرده و نوشته است:« شواهدی در دست است که نشان می دهد واقعه تلخ و ناگوار و خيانت آميز ديروز توطئه مشترک «اصحاب فتنه» و «حلقه انحرافی» بوده است.»

طرفداران آیت الله علی خامنه ای به جریان نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی «حلقه انحرافی» و به معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ جریان «فتنه» می گویند.

«به پايان بحران نزديک می شويم»

علی مطهری، نماينده اصولگرای مجلس و منتقد دولت دهم، در باره وقایع روز یکشنبه در مجلس گفته است:« جلسه امروز (روز یکشنبه) مقداری از چهره ریيس‌جمهور را آشکار کرد و فکر می‌کنم با اين اقدام به نقطه پايان بحران نزديک‌تر شديم.»

به گزارش« خانه ملت»، وب سايت خبری مجلس، علی مطهری اضافه کرده است: «در مجموع کار جالبی انجام نشد چرا که صحبت‌های احمدی‌نژاد در شأن يک رئيس‌جمهور نبود ولی اين اقدام در کل برای نظام بابرکت بود چرا که وی مدت‌هاست می‌گويد من مطالبی را می‌گويم.»

در همین زمینه، علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی مجلس در خصوص رويکرد محمود احمدی نژاد در مجلس به «خانه ملت» گفته است: «بدون ترديد اين اقدام رئيس جمهور در صحن مجلس هم دون شأن رياست جمهوری بود و هم دون شأن مجلس و يک کار غيراخلاقی و بسيار نامتناسب با ايام فرخنده دهه فجر بود، زيرا مردم سی‌وچهارمين سالگرد پيروزی انقلاب را به جشن نشستند.»

روح الله حسينيان، نماينده اصولگرای مجلس که در مخالفت با استيضاح وزير کار، رفاه و تامین اجتماعی در روز يکشنبه سخنرانی کرد، از اتفاقات در جريان استيضاح وزير کار به عنوان «بدترين و تأسف بارترين روز مجلس » ياد کرد.

روح الله حسينيان به«شبکه ايران»، وابسته به روزنامه دولتی ايران،‌گفته است:‌« به اندازه ای از اتفاقات امروز مجلس ناراحتم که توان صحبت کردن ندارم و مريض شدم.»

در همین زمینه، مهدی کوچک زاده، نماینده اصولگرای طرفدار دولت، در خصوص وقایع روز یکشنبه مجلس گفته است:«فضای کلی مجلس از صبح تا غروب دور از اخلاق،‌مروت و جوانمردی و انسانيت پيش رفت.»

به گزارش «شبکه ایران» مهدی کوچک زاده اضافه کرده است:«عدم عکس العمل به موقع رئيس مجلس فضای تهمت و افترا را تشديد کرد.»

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به اين که «در صحن علنی مجلس تهمت و دروغ های عليه دولت مطرح شد که هيچ عکس العملی از سوی لاريجانی در پی نداشت»، افزوده است: «لاريجانی تنها زمانی که موضوع مربوط به خودش شد واکنش نشان داد که ديگر هيچ فايده ای نداشت،‌ چرا که فضای کلی مجلس کاملاً‌ آشفته و متشنج شده بود.»

در همین حال، عبدالرضا داوری، مشاور وزير و رييس مرکز مطالعات وزارت کشور به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا گفته است که مردم تهران از اظهارات محمود احمدی نژاد درصحن علنی مجلس در روز يکشنبه استقبال کرده اند.

عبدالرضا داوری گفته است: «براساس نظرسنجی تلفنی که توسط مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور در سطح تهران انجام شد، از ميان ۱۲۹۰ مورد تماس با شهروندان درباره اتفاقات پيش آمده در صحن مجلس، بيش از ۸۰ درصد از مردم به رييس جمهور حق دادند.»

شکايت فاضل لاريجانی از احمدی نژاد و مرتضوی

در همين حال، به دنبال پخش مکالمه فاضل لاريجانی و سعيد مرتضوی در صحن علنی مجلس، فاضل لاريجانی گفته است که از محمود احمدی نژاد و سعيد مرتضوی شکايت خواهد کرد.

فاضل لاريجانی به خبرگزاری فارس گفته است:« اين اقدام توطئه و حرکتی منافقانه بود تا مرتضوی از آن به عنوان اهرم فشاری برای تبرئه خود از اتهامات وارده و ايجاد حريم امن استفاده کند.»

فاضل لاريجانی گفت: «اولين کسی نيستم که مورد هجمه اين افراد مافيايی قرار گرفتم و پيش از من نيز افراد خدمت‌گزار مورد هجمه آنان بودند و در پيشگاه خداوند نيز از آنها نمی‌گذرم.»

فاضل لاريجانی همچنين به خبرگزاری مهر گفته است که دو واکنش به اظهارات رييس جمهوری ايران روز دوشنبه کنفرانس خبری را برگزار خواهد کرد.

در حالی تنش بين دولت و مجلس تشديد شده است که پيشتر غلامحسين الهام، سخنگوی دولت،‌در پنجم ديماه سال جاری از تلاش های «برخی جريانات» برای سقوط دولت محمود احمدی نژاد خبر داده و گفته بود: رهبری مانع سقوط دولت شده است.

غلامحسين الهام گفته بود:« برخی جريان ها طی هشت ماه گذشته به شکلی جدی برای سقوط دولت احمدی نژاد برنامه ريزی کرده بودند، اما با هوشمندی و حمايت‌های رهبری از گفتمان عدالت خواهی و ضدفساد احمدی نژاد، اين پروژه شکست خورد.»
XS
SM
MD
LG