لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

فرود اضطراری هواپيمای مسافربری ايران در بمبئی


یک شبکه خبری هند گفته است اين هواپيما از نوع بوئينگ ۷۴۷ بوده است.
(عکس از:AFP)
یک شبکه خبری هند گفته است اين هواپيما از نوع بوئينگ ۷۴۷ بوده است. (عکس از:AFP)

يک هواپيمای مسافربری خطوط هوايی ايران روز سه شنبه به همراه ۲۷۱ مسافر در حالی که یکی از موتور های آن آتش گرفته بود، مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه بمبئی، هند، شده است.


يک مقام فرودگاه بمبئی که خواست نامش فاش نشود، گفت: همه مسافران اين هواپيما، که متعلق به ایران ایر است، سالم هستند و در اين حادثه به کسی صدمه ای وارد نشده است.


به گفته اين مقام، خلبان اين هواپيما دقایقی پس از پرواز از باند فرودگاه بمبئی متوجه آتش سوزی در يکی از موتورهای هواپيما می شود و هواپيما را به باند فرودگاه باز می گرداند.


در همین زمینه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، نیز گزارش داده است:« اين هواپيما که ساعت ۲۱ سه شنبه شب فرودگاه بمبئی را به مقصد تهران ترک کرده بود پس از آنکه دچار سانحه شد حدود ساعت ۲۲ و ۴۵ دقيقه در فرودگاه بمبئی در حالی که فرودگاه در حالت اضطراری و آماده باش قرار گرفته بود ،‌فرود آمد».


یک شبکه خبری هند نيز گفته است اين هواپيما از نوع بوئينگ ۷۴۷ بوده است.


علت آتش سوزی و يا جزئيات بيشت در باره اين حادثه منتشر نشده است.


کارشناسان می گویند: مشکل اصلی ناوگان هوايی ايران، فرسودگی هواپيمايی هايی است که در اين بخش فعاليت می کند. به دليل تحريم های آمريکا، شرکت های دولتی و خصوصی ايران طی سه دهه پس از انقلاب قادر نبوده اند تا ناوگان خود را بازسازی و يا نوسازی کنند.


بيش از هزار و ۴۰۰ صد نفر پس از انقلاب در ايران جان خود را در سوانح هوايی از دست داده اند. تقريبا ۴۰ حادثه نيز پيش از انقلاب از سال ۱۹۴۴ ميلادی در آمار شبکه ايمنی هوانوردی ثبت شده است.


بزرگترين سانحه هوايی جهان بين سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ ميلادی در ايران رخ داده است: سقوط هواپيمای نظامی در کرمان با ۲۷۶ کشته.


بر اساس آمار شبکه ايمنی هوانوردی، يک هزار و ۵۳۰ سانحه هوايی در ميان هواپيماهای ايران رخ داده است که بين پنجاه تا هفتاد سانحه آن مرگبار بوده اند.


در حالی هواپیمای خطوط ایران ایر مجبور به فرود اضطراری شده است که هفته گذشته در جريان سقوط هواپيمای مسافربری قرقيزستان در فرودگاه بيشکک ۴۴ مسافر ايرانی کشته شدند.


يک هواپيما مسافربری بوئينگ ۷۳۷ عصر یکشنبه سوم اردیبهشت در پنج کيلومتری شمال شهر بيشکک، پايتخت قرقيزستان، سقوط کرد که در جريان آن ۶۸ مسافر کشته شدند و ۲۲ مسافر و خدمه نيز نجات يافتند.


XS
SM
MD
LG