لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

شهرام اميری وارد ایران شد


شهرام امیری هنگام ورود به فرودگاه امام خمینی در تهران
شهرام امیری هنگام ورود به فرودگاه امام خمینی در تهران
شهرام اميری، «دانشمند هسته‌ای» ایران، صبح روز پنجشنبه وارد فرودگاه تهران شد و از سوی حسن قشقاوی، معاون کنسولی و مجلس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ، مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، خانواده شهرام اميری و تعداد زيادی از خبرنگاران داخلی و خارجی نيز در فرودگاه بين المللی امام خمينی حضور داشته اند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه از خروج شهرام اميری، «دانشمند هسته‌ای» ايران، از خاک آمريکا و حرکت او از طريق کشور ثالث به سوی تهران خبر داده بود.

به گفته اين مقام، ايران پيگيری در مورد مسئوليت‌های دولت آمريکا در «ربايش اميری» را ادامه خواهد داد.

ماجرای آقای اميری که در خردادماه سال ۱۳۸۸ در کشور عربستان سعودی ناپديد شد وقتی وارد مرحله تازه‌ای شد که روز سه‌شنبه خبرگزاری‌ها از پناه بردن او به دفتر حافظ منافع ايران در سفارت پاکستان در واشينگتن خبر دادند.

در مدت بيش از يک سالی که از ناپديد شدن شهرام اميری و سر درآوردن او از آمريکا می‌گذرد، جمهوری اسلامی بارها اشاره کرده است که او توسط سرويس‌ اطلاعاتی آمريکا و با همکاری استخبارات عربستان ربوده و به آمريکا منتقل شده است.

اين در حالی است که عربستان سعودی ربودن شهرام اميری را رد کرده و ايالات متحده نيز گفته است که شهرام اميری به ميل خود به ايالات متحده پناهنده شده است، نکته‌ای که از سوی وزير خارجه آمريکا بار ديگر مورد تاکيد قرار گرفت.

هيلاری کلينتون روز سه‌شنبه با تأکيد بر اين که شهرام اميری آزادانه به آمريکا سفر کرده و آزاد است که از آمريکا خارج شود افزود که تصميم به سفر به آمريکا و بازگشت به ايران توسط خود آقای اميری و به تنهايی اتخاذ شده است.

در همين حال علاء‌الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس ايران، روز چهارشنبه تاکيد کرده است که شهرام اميری «از عربستان به يک پايگاه نظامی آمريکا و از آنجا به آمريکا منتقل شده است».

آقای بروجردی ربوده شدن اميری به دست سرويس جاسوسی آمريکا را «امری مسلم» خوانده و گفته است که «ابعاد ماجرا با بازگشت شهرام اميری به کشور مشخص خواهد شد».

خبر پناه بردن شهرام اميری به سفارت پاکستان در واشينگتن و بازگشت قريب‌الوقوع او به ايران در حالی منتشر شده است که او در چهارمين ويدئويی که در تاريخ دوم تيرماه منتشر کرد به خانواده‌اش اطلاع داد که حالش خوب است و «تا چند روز آينده» به ايران بازخواهد گشت.

اين در حالی است که هنوز مشخص نيست آقای اميری که گفته می‌شود توسط نيروهای آمريکايی ربوده شده چگونه توانسته است خود را از شهر توسان در ايالت آريزونا به واشينگتن برساند و چهار ويدئوی خود را بر شبکه اينترنتی يوتيوب قرار دهد.

در همين حال شبکه تلويزيونی ای‌بی‌سی آمريکا نيز در ۱۱ فروردين‌ماه سال جاری در گزارشی از قول ماموران اطلاعاتی آمريکا خبر داد که شهرام اميری به آمريکا پناه برده و به سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سی‌آی‌ای، اطلاعات مهمی درباره فعاليت‌های هسته‌ای ايران داده است.
XS
SM
MD
LG