لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

شرط ایران برای پاسخ دادن به بسته پیشنهادی ۱+۵


يک ديپلمات غربی در مورد نامه ایران به خاویر سولانا می گوید: اين نامه هيچ پاسخی در بر نداشت.
(عکس از AFP)
يک ديپلمات غربی در مورد نامه ایران به خاویر سولانا می گوید: اين نامه هيچ پاسخی در بر نداشت. (عکس از AFP)

ايران در نامه يک صفحه ای که روز سه شنبه به دفتر خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، تسليم کرد، بدون ارائه پاسخی قاطع به بسته پيشنهادی گروه ۱+۵، نوشته است در اولين فرصت ممکن پاسخ «شفاف» خود را ارائه خواهد کرد.


ایران بدون اشاره به این که غنی سازی اورانیوم را متوقف خواهد کرد یا نه، تصریح کرده است: برای پاسخ به بسته پیشنهادی، برخی مسایل می بایست روشن شوند.


خبرگزاری رويترز که نسخه ای از پاسخ ايران را به دست آورده، به نقل از نامه ايران آورده است:«ايران آماده است تا در اولين فرصت ممکن پاسخ شفاف خود را به پيشنهاد شما ارائه کند، در حالی که انتظار دارد که پاسخ شفاف شما را در مورد پرسش های ما و همين طور ابهامات دريافت کند».


ايران در اين نامه نوشته است که مسايل مطرح شده از سوی مقامات ۱+۵ در نشست ژنو را «به دقت مورد بررسی» قرار داده است، اما با اين حال ايران تصريح کرده است که برخی موارد مشخص نياز به روشنگری بيشتر دارند.


ايران نوشته است:«اين گونه روشنگری های دو جانبه می تواند راه را برای مذاکرات شفاف با چشم انداز روشن باز کند».


خبرگزاری فرانسه نیز به نقل یک دیپلمات اروپایی در بروکسل نوشته است: ایران خواهان شفاف سازی درباره برخی مسایل در بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ شده است.


يک ديپلمات غربی دیگر نیز در مورد اين نامه، که روز سه شنبه به پايتخت های کشورهای عضو گروه ۱+۵ مخابره شده، می گويد: اين نامه هيچ پاسخی در بر نداشت.


در همين زمينه، يک مقام آمريکا به خبرگزاری آسوشيتدپرس گقت: پاسخ ارائه شده توسط ايران غير قابل قبول است.


  • نامه يک صفحه ای ايران، پاسخ مشخصی به بسته پيشنهادی نبود و تنها تاکيد مجددی بر مواضع قبلی تهران مبنی بر حق اين کشور در داشتن انرژی صلح آميز هسته ای، بود.
یک مقام آمریکایی

اين مقام دولت آمريکا که نامش فاش نشده، تصريح کرد: نامه يک صفحه ای ايران، پاسخ مشخصی به بسته پيشنهادی نبود و تنها تاکيد مجددی بر مواضع قبلی تهران مبنی بر حق اين کشور در داشتن انرژی صلح آميز هسته ای، بود.


نامه ای برای تاخیر


به گزارش خبرگزاری رويترز، يک مقام دولت آمريکا نيز گفته است: پاسخ ايران برای«بيشتر سردر گم کردن و تاخير» است.


يک ديپلمات در بروکسل نيز گفت : خاوير سولانا و نمايندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ به زودی پاسخ ايران را مورد تجزيه و تحليل قرار خواهند داد.


سه خبرگزاری مهم دنیا در گزارش هایی که درباره پاسخ ایران مخابره کرده اند، به نقل از دیپلمات های غربی تصریح می کنند: نامه ایران از نظر محتوا تفاوت چندانی با پاسخ های پیشین ایران ندارد.


مذاکرات روز چهارشنبه


در همین حال، يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت : پس از آنکه ايران از ارائه پاسخ صريح به بسته پيشنهادی قدرت های جهانی خودداری کرد، نمايندگان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ روز چهارشنبه درباره اقدامات بعدی اين کشورها مذاکره خواهند کرد.


گوانزالو گالگوز، يکی از سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت: از آنجا که ايران پاسخ واضحی به بسته پيشنهادی نداده است، «ما چاره ای جز در پيش گرفتن اقدامات بيشتر نخواهيم داشت».


به گفته گوانزالو گالگوس نمايندگان آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه و چين به همراه آلمان، کشور های موسوم به گروه ۱+۵ روز چهارشنبه به صورت تلفنی درباره اقدامات بعدی گفت وگو خواهند کرد.


خاوير سوالانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در خردادماه با سفر به تهران بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی گروه ۱+۵ را به مقام های ايران تسليم کرد که بر اساس آن ايران در ازای تعليق غنی سازی اورانيوم از پاره ای اقتصادی و هسته ای برخوردار خواهد شد.


ايران تا روز ۲۹ تيرماه گذشته از دادن هر گونه پاسخ صريحی به اين بسته خودداری کرد و به رغم برگزاری مذاکرات ژنو که در آن نمايندگان ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ حضور داشتند موضع ايران در اين زمينه همچنان مبهم باقی ماند.


نامه ايران


در همين حال، گزارش های رسيده حاکی است، جمهوری اسلامی ايران در نامه ای که روز سه شنبه تسليم خاوير سولانا کرد هيچ اشاره ای به تعليق غنی سازی اورانيوم نکرده است.


کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در آخرين هشدار خود به ايران از اين کشور خواسته بودند تا روز سه شنبه پاسخ خود را به بسته پيشنهادی غرب ارائه کند.


گزارش ها حاکی است که شورای عالی امنيت ملی ايران به عنوان مسئول مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با غرب، روز سه شنبه توسط سفير خود در بروکسل، مقر اتحاديه اروپا، نامه ای را به خاوير سولانا در باره پاسخ تهران به مشوق های اقتصادی گروه پنج به علاوه يک تسليم کرد.


خبرگزاری رويترز به نقل از يک مقام ايرانی خبر داد که در نامه ايران به قدرت های بزرگ جهانی به موضوع «تعليق در برابر تعليق» اشاره نشده است.


خبر گزاری های ايران نيز از قول يک عضو ارشد شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی می گويند که «ايران، روز سه شنبه پاسخی کتبی را به مسئولان اتحاديه اروپا در بروکسل داده است اما اين سند، پاسخ به بسته پيشنهادی کشورهای پنج به علاوه يک نيست و اشاره ای به تعليق غنی سازی اورانيوم در ازای تعليق تحريم ها، نشده است.»


کشورهای غربی اعلام کرده بودند تنها در صورتی حاضر به مذاکره با ايران هستند که اين کشور فرمول «تعليق در برابر تعليق» را بپذيرد که بر اساس آن ايران برای شش هفته افزايش تعداد سانتريفيوژ های خود را متوقف کند و غرب نيز در مقابل از وضع تحريم های بيشتر عليه ايران خودداری خواهند کرد.


قدرت های عمده جهان تهديد کرده بودند در صورتی که ايران تا روز سه شنبه «پاسخ روشن و مثبتی» به بسته پيشنهادی ندهد و غنی سازی را متوقف نکند موضوع اعمال تحريم های تازه عليه تهران را در دستور کار قرار می دهند.


سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد ايران و خاوير سولانا، نماينده گروه پنج به علاوه يک روز دوشنبه با يکديگر به صورت تلفنی گفت و گو کردند. پس از اين گفت و گو اعلام شد که ايران روز سه شنبه به بسته پاسخ کتبی می دهد.


بريتانيا و فرانسه در بر لزوم تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران تاکيد کرده اند.


شورای امنيت سازمان ملل تا کنون سه دور تحريم عليه جمهوری اسلامی ايران به دليل امتناع تهران از تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم وضع کرده است.


XS
SM
MD
LG