لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

عذر خواهی ايران از اسپانيا به دليل بازداشت ديپلمات اسپانيايی در تهران


اسپانيا روز جمعه اعلام کرد ايران به دليل بازداشت يک ديپلمات اسپانيايی در روز ۲۵ بهمن از اين کشور عذر خواهی کرده است.

ترينيداد خیمينز، وزير امور خارجه اسپانيا، گفته است که علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، شامگاه پنجشنبه با وی تماس گرفته و از وقوع اين حادثه ابراز تاسف کرده و قول داد چنين حادثه بارديگر تکرار نخواهد شد.

خانم خیمينز همچنين گفت علی اکبر صالحی اطمينان داده است که تحقيقات لازم در خصوص مسببان بازداشت اين ديپلمات اسپانيايی آغاز شده است و با آنان برخورد خواهد شد.

وزیر امور خارجه اسپانیا که در یک کنفرانس خبری به همراه وزیر امور خارجه الجزایر صحبت می کرد، افزود:«او (علی اکبر صالحی) تصريح کرد که آگاه است که دراين حادثه کنوانسيون وین نقض شده است و به همين دليل عذرخواهی خود را در اين زمينه ابلاغ کرد.»

به گفته وزير امور خارجه اسپانيا، علی اکبر صالحی همچنين گفته است: نيروهای حاضر در خيابان‌ها برخی اوقات از قوانين بين‌المللی آگاه نيستند.

ايگناسيو پِرِس کامبرا، کنسول سفارت اسپانيا که در تاريخ ۲۵ بهمن و در زمان تجمعات مردم تهران برای پياده روی با سفير اين سفارتخانه به خيابانی که سفارت اسپانيا در آن واقع است رفته بود، از سوی تعدادی لباس شخصی دستگير و به قرارگاه پليس منتقل شد.

گزارش ها حاکی است که آقای کامبرای ۴۲ ساله مدت چهار ساعت و نيم در بازداشت پليس بوده است.

مقامات اسپانيايی می‌گويند: ايگناسيو پِرِس کامبرا خود را معرفی کرده بود ولی اين نيروها به اين مساله توجه نکردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، برخی از گزارش‌های تایید نشده حاکی است که آقای کامبرای به همراه سفیر اسپانیا در ایران برای مشاهده تظاهرات اعتراضی به خیابان رفته بودند.

اسپانیا پس از این اتفاق تهديد کرده بود اگر ايران به زودی نسبت به اين رويداد عذرخواهی نکند، سفير خود در تهران را فرا خواهد خواند.

در همين زمينه، سفير ايران در مادريد روز سه شنبه به وزارت امور خارجه اسپانيا فرا خوانده شده بود.

برخی خبرگزاری‌ها پيشتر گزارش داده بودند اسپانيا در اعتراض به اين اقدام ايران، ديدار رسمی مقامات ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی از اسپانيا را نيز لغو کرده بود.

پيشتر و در جريان ناآرامی‌های پس از انتخابات رياست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ نيز مقامات جمهوری اسلامی بارها سفارتخانه‌های اروپايی، به ويژه سفارت بريتانيا و فرانسه را به دخالت در امور ايران و دامن زدن به ناآرامی‌ها متهم کرده و افرادی را نيز دستگير کرده بودند.
XS
SM
MD
LG