لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

دادستان تهران: بهاييان به اتهام سازماندهی حوادث روز عاشورا بازداشت شده اند


صحنه ای از حوادث روز عاشورای تهران
صحنه ای از حوادث روز عاشورای تهران
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، روز جمعه تعدادی از بهائيان بازداشت شده در روز های اخير را متهم کرده است که در «سازماندهی» حوادث روز عاشورا و «ارسال تصاوير» اين روز به خارج از ايران نقش داشته‌اند.

طی روز های اخير ۹ بهايی در ايران توسط ماموران امنيتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

عباس جعفری دولت آبادی در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است: « اين افراد به دليل آنکه هم در سازماندهی آشوب های روز عاشورا نقش داشتند و هم به دليل ايفای نقش موثر در ارسال تصاوير اين آشوب ها به خارج از کشور، دستگير شده اند.»

دادستان عمومی و انقلاب تهران می گويد که ‌در بازرسی از منزل« برخی از اين متهمان بهايی ، اسلحه و تعدادی گلوله جنگی کشف شده است».
« ايرانيان بهايی که در تهران دستگير شده اند بی گناهند، و اين افراد نه تنها در جريانات و تظاهرات روز عاشورا شرکت نکرده اند، بلکه انها يا جامعه بهايی نیز هيچ گونه سازماندهی برای اين حوادث نداشته است. در ديانت بهايی دست زدن به خشونت کاملا ممنوع است بنابراين امکان ندارد در منزل اين اشخاص اسلحه پيداشده باشد».

ديان علايی، نماينده جامعه جهانی بهايی در سازمان ملل متحد


دادستان تهران در حالی می گويد که بهاييان بازداشت شده در «سازماندهی» حوادث روز عاشورا نقش داشته اند، که ديان علايی، نماينده جامعه جهانی بهايی در سازمان ملل متحد با رد اين اظهارات به راديو فردا می گويد این افراد در تظاهرات روز عاشورا شرکت نکرده اند.

ديان علايی در واکنش به اظهارات دادستان تهران می گويد:« ايرانيان بهايی که در تهران دستگير شده اند بی گناهند، و اين افراد نه تنها در جريانات و تظاهرات روز عاشورا شرکت نکرده اند، بلکه آنها يا جامعه بهايی نیز هيچ گونه سازماندهی برای اين حوادث نداشته است.»

خانم علايی اضافه کرده است: «در ديانت بهايی دست زدن به خشونت کاملا ممنوع است بنابراين امکان ندارد در منزل اين اشخاص اسلحه پيداشده باشد».

نماينده جامعه جهانی بهايی در سازمان ملل متحد در همين حال تاکيد کرده است که مسئولان جمهوری اسلامی نمی خواهند بپذيرند حوادث روز عاشورا و يا ماههای اخير به دليل بی عدالتی و نقض حقوق بشر در ايران است بلکه به دنبال «بهانه»و دستاويزی هستند تا ديگران را متهم کنند. پيشتر می گفتند کشورهای خارجی حالا می گويند بهاییان عامل این حوادث هستند.

بنابر گزارش های رسيده، بعد از روز عاشورا در ششم ديماه، ژينوس سبحانی، لوا خانجانی، بابک مبشر، پيام فناييان، نيکا هويدايی، مونا هويدايی، آرتين غضنفری، فريد روحانی، احمد روحانی، نگار ثابت، ابراهيم شادمهر و زاوش شادمهر از اعضای اقليت مذهبی بهايی دستگير شده‌اند.

در جريان تظاهرات معترضان در تهران دست کم هشت نفر کشته شدند. علی حبيبی موسوی خواهرزاده ميرحسين موسوی نيز در جريان تظاهرات روز عاشورا در تهران به ضرب گلوله کشته شد.

«متهمان به محاربه» وابسته به مجاهدين خلق

دادستان تهران همچنين در بخش ديگری از گفت‌وگوی خود با ايرنا تصريح کرده است که پنج متهمی که پرونده آنها به اتهام محاربه به دادگاه انقلاب ارسال شده است، وابسته به سازمان مجاهدين خلق هستند.

عباس جعفری دولت آبادی کيفرخواست اين پنج نفر، «بر اساس گزارش‌های مأموران، مستندات قوی و اقرارصريح متهمان صادر و به دادگاه انقلاب ارسال شده است».

دادستان تهران همچنين گفته است: «سازماندهی جرايم ارتکابی در روز عاشورا از سوی اين افراد و تلاش مؤثر آنان برای ساختار شکنی در اين روز، از مصاديق بارز محاربه محسوب می‌شود».

گزارش‌های منتشره نشان می دهد که علاوه بر پانصد نفری که در روز عاشورا بازداشت شده‌اند، از روز عاشورا تا کنون نيز بيش از ۱۸۰ نفر از روزنامه‌نگاران، دانشجويان و فعالان سیاسی و مدنی از سوی نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران بازداشت شده‌اند.

سايت جنبش راه سبز (جرس) در گزارشی اسامی ۹۲ نفر از بازداشت‌شدگان را منتشر کرده است که در ميان آنها، نام ۱۰ مشاور مير حسين موسوی، از رهبران معترض پس از انتخابات، ۱۷ روزنامه نگار که اغلب آنها در رسانه های اصلاح طلبان فعاليت می کردند و ۱۱ فعال ملی – مذهبی و عضو نهضت آزادی ايران به چشم می خورند.

در روزهای اخير نگرانی ها نسبت به سرنوشت بسياری از بازداشت شدگان حوادث روز عاشورا افزايش يافته است و برخی از روحانيون تندرو و وزيران دولت محمود احمدی نژاد از «محارب» خواندن معترضان سخن گفته اند که بر اساس قانون مجازات اسلامی ايران، حکم آن اعدام است.

در همين حال ۱۶ تشکل حقوق بشری ايران در خارج از کشور با صدور بيانيه ای از جامعه جهانی خواسته اند تا برای توقف «سرکوب های خشن» در ايران اقدام کنند.

در اين نامه آمده است: «پيش از آنکه فجايع بزرگتری رخ دهد، جامعه جهانی بايد به ياری مردم ايران بشتابد. در همين راستا و به طور مشخص، ما از کشورهای جهان مصرانه درخواست می کنيم تا با فراخواندن سفرای خود از ايران اعتراض خود را به خشونت های خونين جمهوری اسلامی نشان دهند.»
XS
SM
MD
LG