لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

استانداری آذربايجان شرقی: میزان خسارات زلزله حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است


استاندار آذربايجان‌شرقی روز دوشنبه گفته است که ۱۲ هزار واحد مسکونی در اثر زلزله بين ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسيب ديده و به بازسازی نياز دارند. معاون عمرانی استاندار نیز ميزان خسارات زلزله روز شنبه را حدود هشتصد ميليارد تومان برآورد کرده است.

روز شنبه بعد از ظهر زمين‌لرزه ‌ای به بزرگی ۶.۲ ريشتر شهرستان‌ اهر و زلزله ای به بزرگی شش ريشتر شهرستان ورزقان در استان آذربايجان شرقی را تکان داد.

بر اساس آخرين گزارش های رسمی، ميزان کشته شدگان در اين زلزله به ۳۰۶ نفر رسيده است که ۲۰۹ نفر آنها زن و کودک بوده اند. بيش از چهار هزار نفر نيز در اين زمين لرزه ها مصدوم شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد عليرضابيگی، استاندار آذربايجان شرقی گفته است: ۱۲ هزار واحد مسکونی در اثر زلزله بين ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسيب ديده اند که برای « بازسازی و احداث دوباره اين واحدهای مسکونی بايد کانون‌های مناسب حتی برای استقرار دوباره روستاها شناسايی شود.»

محمد اشرفی، معاون عمرانی استاندار آذربايجان شرقی ، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است ميزان خسارات زلزله حدود هشتصد ميليارد تومان طبق برآورد شده است.

معاون عمرانی استاندار آذربايجان شرقی، گفته است اين رقم «برآورد اوليه» است و امکان افزايش خسارات وجود دارد.

به گفته‌ اين مقام آذربايجان شرقی، ۳۰۷ روستا در اين استان بين يک تا صد درصد تخريب شده و در چهار شهر نيز آسيب‌هايی به منازل مسکونی وارد شده است.

در همين حال، رييس مديريت بحران کشور گفته است که «گسل اهر زلزله خيز نبود» و افزوده است: «از حدود ۵۰ سال پيش تنها سه زلزله بالای سه ريشتر در اهر به وقوع پيوسته بود و گسل اهر، از لحاظ دسته بندی ‌ها در گروه گسل‌های خطرناک و حتی نيمه خطرناک قرار نداشت.»

حسين قدمی روز دوشنبه در پايان جلسه مجلس برای بررسی اين موضوع اظهار داشت: «اگر ضوابط فنی و مهندسی ساده ساختمان سازی در ساختمان‌های زلزله زدگان رعايت می ‌شد، قطعا ميزان خسارات و تلفات کاهش چشمگيری می ‌يافت
XS
SM
MD
LG