لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

ايران شش بر صفر مقابل بحرين به پيروزی رسيد


تيم ملی فوتبال ايران با نتيجه ای دور از انتظار، با برتری ۶-۰ مقابل بحرين در صدر جدول گروه E از مرحله اول رقابت های گروهی از دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسيا قرار گرفت.

اين بازی با حضور ۸۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی و به قضاوت پيتر گرين از استراليا برگزار شد. ايران می توانست در لحظات پايانی، گل هفتم را نيز به ثمر برساند و نتيجه بازی دوستانه مقابل فلسطين را تکرار کند.

سفيد‌پوشان ايران در هر نيمه ۳ گل وارد دروازه سرخپوشان بحرينی کردند.
گل های ايران را جلال حسينی، مجتبی جباری، هادی عقيلی، آندرانيک تيموريان، کريم انصاری فرد و غلامرضا رضايی به ثمر رساندند.

اين پيروزی، بهترين برد ايران در بازی‌های رودررو مقابل بحرين، در ۳۷ سال گذشته محسوب می شود.

ايران پيش از اين در سال ۱۹۷۴ و در بازی های آسيايی تهران، با نتيجه مشابه بحرين را شکست داده بود.

تيم ملی فوتبال ايران با اين پيروزی ۷ امتيازی شد و با تفاضل گل ۹+ در صدر جدول گروه E قرار گرفت.

قطر پس از پيروزی امروز مقابل اندونزی که در خانه حريف رقم خورد، ۵ امتيازی شد و در رده دوم قرار گرفت. بحرين ۴ امتيازی است و اندونزی بدون امتياز در قعر جدول قرار دارد.

در اين بازی بارها کارلوس کی‌روش با تشويق هواداران روبه رو شد. گزارش مسابقه که قبل و بعد از برگزاری اش حاشيه های بسياری داشت نيز در ادامه آمده است.

نيمه اول

در ثانيه‌های آغازين بازی، راشد الحوتی بازيکن بحرين به دليل تکل خشن بر روی پای آندرانيک تيموريان، با کارت قرمز مواجه شد تا بحرين خيلی زود و در ثانيه ۳۵، ده نفره شود.

بحرينی ‌ها پس از ۱۰ نفره شدن به دفاع و بازی بسته رو آوردند و سعی داشتند راه‌های نفوذ را به روی ايران ببندند. اما شاگردان کارلوس کی ‌روش با استفاده از برتری خود در ضربات ايستگاهی و پاس‌های عمقی و تعويض مکرر منطقه بازی، توانستند برتری خود را ديکته کنند.

در دقيقه ۲۲، ارسال آندرانيک تيموريان از روی نقطه کرنر با ضربه خوب مجتبی جباری همراه بود که دروازه‌بان بحرين شوت او را مهار کرد. همين توپ در بازگشت مقابل پای سيد جلال حسينی افتاد تا مدافع سپاهان با بغل پای دقيق، نخستين گل ايران را به ثمر برساند.

تا دقيقه ۳۴، حمله‌های سفيدپوشان ايران بيشتر از قبل ادامه داشت، در اين لحظه با پاس عمقی خلعتبری و پس از سردرگمی مدافعان بحرين، توپ جلوی پای ميلاد ميداودی افتاد. ضربه ميداودی پس از برخورد به پای بحرينی‌ها، موقعيتی مناسب را در اختيار مجتبی جباری قرار داد و هافبک خوشفکر تيم استقلال هم با يک ضربه بيرون پا و در حالی که دروازه‌بان بحرين فقط توپ را در مسير ورود به دروازه نگاه می ‌کرد، گل دوم ايران را به ثمر رساند.

در دقيقه ۴۲، تماشاگران در ورزشگاه اين بار شاهد گلزنی هادی عقيلی بودند که روی ارسال مجدد تيموريان از روی نقطه کرنر و در حالی که مدافعان بحرين در جاگيری و يارگيری اشتباه کرده بودند، دروازه بحرين را برای سومين بار باز کرد تا شاگردان کی‌روش با پيروزی پرگل به رختکن بروند.

نيمه دوم

ميلاد ميداودی که در لحظات آخر نيمه اول کارت زرد گرفته بود، از سوی کی‌روش تعويض شد و جای خودش را به حسين ماهينی داد. ماهينی در بازی با فلسطين ۹۰ دقيقه حضور داشت و از برترين های ايران بود.

در دقيقه ۵۳ پس از سانتر مجتبی جباری، بحرينی‌ها سراسيمه توپ را جلوی پای خلعتبری انداختند. او که در موقعيت تک به تک قرار گرفته بود، دروازه‌بان بحرين را از پيش رو برداشت اما دفاع بحرين مانع از گلزنی خلعتبری شد.

در دقيقه ۶۰ شوت زيبا و سرکش آندرانيک تيموريان برای چهارمين بار دروازه بحرين را فرو ريخت . اين گل که مشابه آن را پژمان نوری به فلسطين زده بود، جو ورزشگاه را پر شور تر از نيمه اول کرد.

هواداران حاضر در ورزشگاه آزادی، پشت به زمين مسابقه کرده و به سبک ابداعی از هواداران آلمانی، رقص و شادمانی می کردند.

در دقيقه ۶۲ شوت فنی مجتبی جباری از کنار دروازه و با فاصله ای کم به بيرون رفت.

در دقيقه ۶۵ کريم انصاری فرد به جای مجتبی جباری وارد زمين شد. غلامرضا رضايی نيز به عنوان سومين تعويض ايران در دقيقه ۷۳ به جای محمد قاضی به ميدان آمد تا بار هجومی تيم ملی ايران بيشتر از قبل شود.

تعويض کارلوس کی‌روش خيلی زود نتيجه داد و ايران در دقيقه ۷۵ از روی ضربات کرنر به گل رسيد.

آندرانيک تيموريان بهترين بازيکن اين مسابقه که بانی اخراج بازيکن حريف بود، پس از دادن يک پاس گل، تاثير مستقيم روی يک گل ديگر و به ثمر رساندن گل زيبا، يک سانتر زيبای ديگر به روی دروازه بحرين انجام داد تا اين بار کريم انصاری فرد با ضربه بغل پای خود پنجمين گل ايران را به ثمر برساند.

در دقيقه ۸۳ نيز ارسال خسرو حيدری در محوطه شش قدم بحرين با ضربه سر پرشی و زيبای غلامرضا رضايی به ششمين گل تيم ملی ايران تبديل شد.

پس از آن نيز خلعتبری و نکونام می توانستند گل های ايران را افزايش دهند اما عدد ۶ تا پايان سه دقيقه وقت تلف شده بر روی اسکوربورد ورزشگاه باقی ماند و يکی از سنگين ترين شکست های تاريخ فوتبال بحرين به ثبت رسيد.

اظهارات پس از بازی

کارلوس کی‌روش در نشست خبری گفت در وهله اول از هواداران تشکر می کند. زيرا آنها خيلی تلاش کردند و در وهله دوم اين تبريک را به بازيکنانش اهدا می کند که در اين بازی فوق‌العاده بودند.او همچنين به آن هايی که به دلايل فنی روی نيمکت نشستند نيز تبريک گفت.

کی‌روش در پاسخ به اين سؤال که به نظر می‌رسيد در پايان نيمه اول از روند تيم راضی نبود، گفت: وقتی بازی شروع می‌شود و با برنامه وارد زمين می‌شويم. ممکن است حريف روی ضدحمله کار کند. من روی برنامه دوم هم متمرکز شده بودم تا بتوانم بچه‌ها را به بازی خودشان هدايت کنم.

سرمربی تيم ملی فوتبال تأکيد کرد: مقابل تيم خطرناکی بازی را برديم. نبايد بحرين را به خاطر اين ۶ گل دست کم بگيريم. آنها در حمله کردن خوب هستند.

کی‌روش گفت: نکته مهم در بازی با بحرين اين بود که هم خوب دفاع بوديم و هم خوب حمله کرديم. از همه مهم تر اينکه ۶ گل ايران توسط ۶ بازيکن مختلف به ثمر رسيد و اين نشان دهنده قدرت ماست.

او در اين خصوص که در «فوتبال ايرانی» هميشه وقتی گل به ثمر می رسد، بازيکنان عقب می‌کشند اما چه اتفاقی افتاده که در تيم کی‌روش ميل به گل زدن بيشتر شده، گفت: در تمرينات به آنها آموزش می‌دهيم که وقتی صاحب توپ هستند حمله کنند. مهم نيست که جلو يا عقب باشيم. من دوست دارم از تکنيک بازيکنانم بهره ببرم و می‌خواهم که از بازيشان لذت ببرم.

در پايان نشست سرمربی تيم ملی، خبرنگاران حاضر در اين نشست برای کی‌روش دست زدند.

سرمربی انگليسی تيم بحرين نيز گفت: اين نتيجه به خاطر ضعف بحرين نيست، بلکه تيم ايران فوق‌العاده بود.

پيتر تيلور گفت: ما واقعا شرايط سختی را تحمل می‌کرديم. بعد از گل دوم ايران شيرازه تيم ما از هم پاشيد. از ميان ۶ گلی که خورديم، گل‌های بازيکنان شماره ۱۴ و ۱۶ (تيموريان و جباری)، بسيار زيبا بود.

سرمربی بحرين در پاسخ به اين سوال که آيا تمام ملی ‌پوشان بحرين را برای اين مسابقه در اختيار داشتيد، گفت: بله، تمام بازيکنان ما بودند، فقط محمد سالمين به دليل آسيب ديدگی همراه تيم نبود.

يکی از خبرنگاران از عدم حضور علا هبيل ستاره فوتبال بحرين پرسيد. کسی که پس از اعتراضات داخلی در بحرين، به زندان افتاد.

تيلور پاسخ داد: من اصلاً بازی‌های او را نديده‌ام که بخواهم شرايطش را ارزيابی کرده و ببينم که آيا بايد به تيم ملی دعوت شود يا خير.

تيلور تاکيد کرد که با اين نتيجه استعفا نخواهد داد و به صعود بحرين به عنوان تيم دوم برای رسيدن به مرحله بعدی رقابت‌های انتخابی جام جهانی اميدوار است.

تيلور در پايان گفت: شرايط ورزشگاه آزادی برای پيروزی تيم ايران بسيار مناسب بود و جو فوق‌العاده‌ای ميان تماشاگران حاکم بود.

آندرانيک تيموريان گفت اين پيروزی خاطره تلخ شکست در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ را از ذهن مردم پاک کرد.

هافبک پرتلاش تيم ملی فوتبال ايران با شوخ طبعی ادامه داد: آن خاطره را طوری پاک کرديم که ديگر هيچ چيزی به ياد مردم نباشد!

کريم انصاری فرد گفت: پيش از آن که به زمين بيايم کی‌روش با من صحبت کرد و نکاتی را به من گفت که اين نکات در گلی که زدم بسيار تاثيرگذار بود. من امروز بار ديگر به ايرانی بودن خودم افتخار کردم.

نتايج بازی ها در ساير گروه های منطقه آسيا به شرح زير است.

گروه A

شاگردان عدنان حمد سرمربی عراقی تيم ملی اردن با نتايجی شگفت انگيز، در صدر جدول گروه قرار دارند. آن ها در شرايطی به ۹ امتياز از سه بازی دست يافته اند که دو بازی شان در خارج از خانه بوده.

اردن با شکست ۳-۰ سنگاپور در خانه اين تيم، به تنهايی به صدر جدول گروه A تکيه زده است.

در ديگر بازی اين گروه، تيم بحران زده چين با هدايت خوزه آنتونيو کاماچو مقابل مهمانش عراق با يک گل تن به شکست داد. اين در حالی است که عراقی ها از دقيقه ۶۵ با اخراج بسيم عباس ۱۰ نفره شده بودند.

عراق با اين پيروزی ۶ امتيازی شد و بالاتر از چين که ۳ امتياز دارد در مکان دوم گروه A قرار گرفت.

سنگاپور تنها تيم بدون امتياز اين گروه است که همچنان در رتبه چهارم قرار دارد.

گروه B

کره جنوبی ۲-۱ بر امارات غلبه کرد. اماراتی ها سرکو کاتانچ را برکنار کرده و با هدايت يک مربی بومی در اين مسابقه متحمل شکست شدند. يکی از گل های کره را پارک چو يونگ مهاجم جديد آرسنال به ثمر رساند.

در ديگر بازی اين گروه، لبنان در خانه مقابل کويت به تساوی ۲-۲ رسيد. در جدول، کره جنوبی با ۷ امتياز در صدر قرار دارد.

کويت ۵ امتياز دارد و لبنان هم ۴ امتيازی است. تيم بحران زده امارات نيز با سه شکست پياپی و بدون امتياز، در قعر جدول قرار گرفته.

گروه C

کره شمالی در خانه با يک گل مغلوب ازبکستان شد و ژاپن در ديداری پرگل تاجيکستان را با ۸ گل در هم کوبيد.

مايک هاوه نار ۲ گل ژاپنی ها را به ثمر رساند. او که پدرش هلندی است، در ژاپن متولد شده است. شينجی اوکازاکی عضو تيم اشتوتگارت و شينجی کاواگا از دورتموند، هر کدام زننده دو گل از جشنواره گل ژاپنی ها بودند.

ژاپن با برتری قاطعی که کسب کرد، پر گل ترين نتيجه را در اين دوره از رقابت ها به جا گذاشته است.

در ديگر بازی اين گروه، ازبکستان با گلزنی الکساندر گنريخ در خانه کره شمالی به يک پيروزی با ارزش دست پيدا کرد.

در جدول اين گروه، ژاپن با ۷ امتياز و تفاضل گل بهتر در صدر قرار دارد.
ازبکستان نيز با ۷ امتياز در رتبه دوم است. کره شمالی با ۳ امتياز در رده سوم و تاجيکستان هم بدون امتياز در قعر جدول قرار دارد.

گروه D

در گروه D استراليا سومين پيروزی پياپی خود را کسب کرد و در خانه با ۳ گل از سد عمان گذشت.

استراليا و اردن تنها تيم های ۹ امتيازی اين رقابت ها هستند و هر سه بازی خود را با برتری پشت سر گذاشته اند.

در ديگر ديدار اين گروه، عربستان مهمان تايلند بود که اين رقابت با تساوی بدون گل به پايان رسيد.

در جدول اين گروه استراليا با ۹ امتياز صدرنشين است. تايلند ۴ امتيازی است. عربستان ۲ امتياز دارد و عمان نيز فقط يک امتياز اندوخته است.

شاگردان فرانک ريکارد از ديدار با تايلند هم نتوانستند ۳ امتياز کامل را کسب کنند تا وضعيت عربستان برای صعود به دور بعد همچنان بغرنج باشد.

اين در حالی است که تايلندی ها در مرحله حذفی، به سختی موفق شده بودند فلسطين را از پيش رو بردارند.
XS
SM
MD
LG