لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

بسکتبال آسيا: ايران قهرمان شد؛ حدادی ستاره مسابقات


تيم ملی بسکتبال ايران با پيروزی مقابل فيليپين، روی سکوی قهرمانی جام ملتهای آسيا ايستاد. ايران در فينال بيست و هفتمين دوره اين دوره از مسابقات که به ميزبانی فيليپين برگزار شد، با نتيجه ۸۵-۷۱ از سد اين تيم گذشت.

شاگردان مهمت بچيروويچ نهمين پيروزی متوالی را کسب کردند تا پس از دو دوره قهرمانی متوالی در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹، سومين نشان زرين آسيا را نيز به ايران بياورند. ايران در سال ۲۰۱۰ برای نخستين بار حضور خود در جام جهانی را تجربه کرده و حالا برای دومين بار، راهی اين رقابتها خواهد شد.

حامد حدادی مرد مهارناپذير ايران در اين بازی بود و ۲۹ امتياز کسب کرد. ستاره ايرانی فنيکس سانز ۱۶ ريباند هم داشت. حدادی در پايان نيز به عنوان برترين بازيکن جام برگزيده شد.

او قبلاً هم دو دوره به عنوان ستاره مسابقات قهرمانی آسيا انتخاب شده بود. پيش از اين، تنها بازيکن آسيايی که سه بار اين عنوان را کسب کرده بود، يائو مينگ از چين بود که در هيوستون راکتز بازی ميکرد و حالا حامد حدادی با رکورد او برابری ميکند.

حدادی امتيازآورترين بازيکن رقابتها هم لقب گرفت تا جارويس هايس از قطر، الموحد از عربستان، کينزی ديويس از تايوان و جيمی باکستر از اردن را پشت سر بگذارد. اوشين ساهاکيان نيز در تيم منتخب جام بيست و هفتم قرار گرفت. در بخش پاس منجر به گل، مهدی کامرانی برترين بازيکن شناخته شد. کامرانی در توپ ربايی هم بهترين بازيکن مسابقات بود.

در بازی رده بندی، کره جنوبی مقابل تايوان به برتری رسيد تا همراه با ايران و فيليپين، جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ اسپانيا را کسب کند. چين هم قطر را شکست داد و در رده پنجم قرار گرفت.

تيم ايران پس از احراز عنوان قهرمانی، در سالن مسابقه دور افتخار زد. جام قهرمانی توسط هاکوپ خاجيريان دبيرکل لبنانی کنفدراسيون آسيا به صمد نيکخواه بهرامی اهدا شد و او نيز جام قهرمانی را بالای سر برد. هنگام اهدای جام، گوی روی کاپ از بدنه آن جدا شد و شکست!

فيليپين رقيب ايران در فينال، مهد بسکتبال آسياست و سال ۱۹۵۴ روی سکوی سوم جهان ايستاده. اين کشور توانسته پنج بار قهرمان آسيا شود اما آخرين قهرمانياش در سال ۱۹۸۵ بوده و سالهاست از دوران اوج خود فاصله گرفته. اين تيم با شکوفايی مجدد و اتکا به امتيازات ميزبانی، به فينال راه يافت و درصدد کسب ششمين جام قهرمانی بود اما در کمند تيم هماهنگ و پرانگيزه ايران متوقف شد.

در جريان بازی، نحوه کوچينگ بچيروويچ سرمربی اسلوونيايی تيم ملی ايران جالب توجه بود. وقتی آکيلار ستاره فيليپين در زير سبد موفقتر از حدادی کار کرد، او با تغيير تاکتيک، اصغر کاردوست را روانه زمين کرد. در دقايق پايانی کوارتر اول هم ايران با دو گارد راس بازی ميکرد.

تماشاگران فيليپين پس از هر امتياز کشورشان به شدت تشويق ميکردند و ايراني های مقيم فيليپين نيز که اغلب شان دانشجويان دندانپزشکی هستند، تيم ايران را تشويق مي کردند.

در کوارتر چهارم صمد نيکخواه بهرامی بار ديگر وارد ميدان شد و حامد حدادی هم در اين دقايق فوق العاده ظاهر شده و امتيازها را يکی پس از ديگری کسب مي کرد. بعد از حدادی، کاپيتان صمد با ۱۹ امتياز، بيشترين امتياز را در ديدار فينال کسب کرد و نقش بارزی در کسب جام قهرمانی ايفا کرد.

حسن روحانی رييس جمهور ايران قهرمانی تيم ملی بسکتبال را تبريک گفت. در پيام تبريک او آمده: «پيروزی فرزندان بلند قامت ايران اسلامی در مسابقات قهرمانی بسکتبال جام ملت های آسيا موجب شادمانی و سربلندی ملت ايران شد. اينجانب ضمن تشکر از بازيکنان، کادر فنی و مسئولين فدراسيون بسکتبال، اين موفقيت را به ملت شريف ايران تبريک گفته و اميدوارم با عزم بلند اين عزيزان، شاهد پيروزيهای درخشان در مسابقات جهانی پيش رو باشيم.»

محمود مشحون رييس فدراسيون بسکتبال ايران هم گفت: «هدف ما از ابتدا قهرمانی بود و خوشحالم که به آن رسيديم. بچه های ما تلاش بسيار زيادی کردند تا اين موفقيت حاصل شود. با اين قهرمانی خستگی از تنمان بيرون آمد. اميدوارم با اين قهرمانی نگاه ها به بسکتبال تغيير کند تا بتوانيم به پيروزيهای خود ادامه دهيم.»

غير از اسپانيا ميزبان جام جهانی، آمريکا قهرمان المپيک لندن هم سهميه مستقيم حضور در جام جهانی را دارد. از قاره اقيانوسيه هم تيمهای استراليا و نيوزلند موفق به کسب جواز ورودی شدند.

از مسابقات قهرمانی اروپا در اسلوونی، شش تيم ديگر به جام جهانی راه خواهند يافت. سه تيم از قهرمانی آفريقا در ساحل عاج و چهار تيم هم از مسابقات قاره آمريکا به ميزبانی ونزوئلا ميتوانند مسافر اسپانيا شوند. ايران، فيليپين و کره جنوبی نيز از مسابقات قهرمانی آسيا به جمع تيم هايی پيوستند که ۲۴ تيم جام جهانی ۲۰۱۴ را تشکيل خواهند داد.
XS
SM
MD
LG