لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

اعتراض به انتخابات رياست فدراسيون بسکتبال


در پی تشکيل مجمع انتخابات فدراسيون بسکتبال، محمود مشحون برای سومين دوره پياپی به مدت چهار سال ديگر به عنوان رييس اين فدراسيون بسکتبال شد ولی تنها رقیب محمود مشحون به نحوه این انتخابات اعتراض کرده است.

در حالی که بسکتبال ايران در سالهای اخير به موفقيتهای بزرگی دست يافته و کارآمدترين ورزش ايران در عرصه بين المللی بوده ، انتخابات اخير با حاشيه هايی همراه شده است. پس از گزينش سه باره محمود مشحون، مساله دخالت سازمان تربيت بدنی به عنوان يک مرجع دولتی در روند انتخابات يک فدراسيون ملی مطرح بوده است.

اين در حالی است که علی سعيدلو در ابتدای نشستن بر مسند رياست سازمان تربيت بدنی دست به تغييرات گسترده ای در راس فدراسيونها زد که فدراسيون بسکتبال به عنوان يکی از هدفهای رييس سازمان مطرح شد، اما به دليل موفقيتهايش اين تغييرات ممکن نشد.

در جلسه گزينش رياست فدراسيون بسکتبال بجز محمود مشحون، حسن ميرزاآقابيگ هم نامزد رياست بود. او پيش ازرای گيری ضمن اعلام کناره گيری اعلام کرد که اين کناره گيری به دليل نداشتن رضايت نامه از رييس سازمان تربيت بدنی نيست. مساله رضايتنامه از رييس سازمان تربيت بدنی بار ديگر بازگو کننده واقعيتی شد که نفس انتخابات آزاد در ورزش ايران را هم به زير سايه سنگينی از حضور دولت در همه ابعاد سياسی و اجتماعی می برد.

اما پس از اين گزينش حسن ميرزاآقابيک در روز سه شنبه از دستور سازمان تربيت بدنی به «سازمان بازرسی کل کشور» شکايت کرد و خواهان رسيدگی شد. حميد سجادی، معاونت سازمان تربيت بدنی هم به خبرگزاری دانشجويان ايران اعلام کرد که قانون داشتن رضايتنامه از رييس سازمان در زمان محمد علی آبادی (رييس پيشين سازمان تربيت بدنی) وضع شده که مربوط به کارکنان سازمان است و ميرزاآقابيگ بايد تاييديه سازمان را می ‌گرفت.

حسن ميرزاآقابيک از ملی پوشان پيشين تيم ملی بسکتبال است و سال پيش دبيری او در برگزاری بازيهای کشورهای اسلامی به کشمکش هايی با علی آبادی منجر شد؛ و سرانجام استعفای اجباری او از مسووليت ميزبانی رقابتهايی را که هرگز به انجام نرسيد، به همراه داشت.

ميرزا آقابيگ پس از جلسه انتخابات به خبرنگاران گفت:« سه دقيقه قبل از شروع مجمع به من می ‌گويند که بايد از سعيدلو (رييس سازمان تربيت بدنی) رضايت‌نامه داشته باشم. اين مسئله را بايد زمانی که من ثبت نام می ‌کردم، می ‌گفتند. اين روش برخورد درست نيست. چرا که ما عمرمان را در اين ورزش گذاشته ايم.»

او همچنين گفت:«ما در ورزش فرهنگ انتخاب نداريم. امروز هم ما (به جای انتخاب) شاهد يک انتصاب ديگر بوديم. اما اين روش ارباب و رعيتی درست نيست. بايد اين روش تغيير کند. بايد مديران ما ياد بگيرند که آدم‌ها را حذف نکنند. من متاسفم برای خودم که در ورزش هستم.».

او پيش از رای گيری به عنوان يکی از دو نامزد رياست فدراسيون بسکتبال ده دقيقه فرصت صحبت داشت که برنامه هايش را بازگو کرد اما در خاتمه اعلام کرد:« چند دقيقه پيش به من اعلام کردند که شما برای حضور در انتخابات بايد رضايت‌نامه رييس سازمان تربيت بدنی را داشته باشيد. اين امر برای من ميسر نبود چرا که سعيدلو هم اکنون در آفريقای جنوبی است و من نمی توانم اين کار را انجام دهم . تنها تعجب می‌کنم که چرا وقتی برای ثبت نام در مجمع شرکت کردم اين مطلب را به من گوشزد نکردند. من به قانون احترام می گذارم و از انتخابات کنار می ‌روم، اما تاکيد می ‌کنم که انصراف نداده‌ام.»

پس از انتخاب محمود مشحون، رييس فدراسيون بسکتبال در مورد اين که بعضی معتقدند شرايط برای کانديدا شدن در اين انتخابات وجود نداشت، به خبرگزاری فارس گفت:« آنهايی که خودشان را برای رياست کوچک می ‌ديدند حاشيه ‌سازی کردند. کسانی که اين صحبت‌ها را مطرح می ‌کنند منطق ندارند و برای ايجاد حاشيه اين موضوعات را مطرح می ‌کنند.»

خبرگزاری فارس می گوید: حسن ميرزاآقابيگ ديگر کانديدای مجمع انتخاباتی بود که به دليل عدم تأييديه صلاحيت سازمان تربيت بدنی کنار رفت.
XS
SM
MD
LG