لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

تشکیل کميته ويژه پيگيری آزادی مرزبانان در وزارت خارجه ایران


ابراهيم رحيم پور، معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه ايران روز جمعه هشتم فروردين ماه از تشکيل کميته ويژه پيگيری مساله ربوده شدن مرزبانان ايرانی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ايرنا، ابراهيم رحيم پور گفته است: «وزارت خارجه کميته ای را برای پيگيری و اقدام فوری در خصوص روشن شدن موضوع و رهايی اين سربازان ايرانی اسير در دست گروهک تروريستی جيش العدل شکيل داده است.»

وی اضافه کرده است: «با تشکيل اين کميته تلاش ها برای آزادی مرزبانان ايرانی ربوده شده شدت بيشتری گرفته است.»

گروه جيش العدل در ۱۷ بهمن ماه گذشته پنج مرزبان ايرانی را در منطقه جکيگور شهرستان سرباز در جنوب سيستان و بلوچستان ربود.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه ايران با اشاره به اين که تا به «نتيجه رسيدن آزادی گروگان های ايرانی در مرز پاکستان اقدامات ديگری نيز در دستورکار وزارت خارجه و اين کميته ويژه قرار دارد،» گفته است: «ما با دولت پاکستان به صورت دائم در تماس هستيم و مقامات پاکستانی همکاری های اطلاعاتی فشرده ای را با مقامات جمهوری اسلامی ايران انجام می دهند و درعين حال قبول کرده اند که اقدامات ديگری نيز برای حل اين موضوع انجام دهند.»

ابراهيم رحيم پور توضيح بيشتری در خصوص «اقدامات ديگری» که قرار است که پاکستان برای آزادی اين مرزبانان ايرانی انجام دهد،‌ارائه نکرده است.

معاون وزيرامور خارجه ايران همچنين گفته است: جيش العدل از طريق يکی از منابع مستقل خود خبر کشتن يکی از مرزبانان را اعلام کرده و «هنوز دولت پاکستان اين موضوع را تاييد نکرده که اين اتفاق چگونه و در چه مکانی رخ داده است و لذا ما هم هنوز نمی توانيم اين امر را تاييد کنيم.»

گروه جيش‌العدل روز سوم فروردين اعلام کرد که گروهبان يکم جمشيد دانايی‌فر٬ يکی از پنج مرزبان ربوده شده را به دار آويخته است.

مقام‌های ايرانی نخست اين خبر را تاييد نکردند اما يک روز بعد استانداری سيستان و بلوچستان اظهار داشت که بر اساس تحقيقات به عمل آمده اين خبر صحت دارد.

به دنبال اعلام خبر اعدام يکی از پنج مرزبان ايرانی به گروگان گرفته شده توسط گروه جيش‌العدل٬ رييس جمهوری ايران روز چهارشنبه در تماس با نخست وزير پاکستان خواهان اقدام فوری برای آزادی اين افراد شد.

واکنش ظریف به انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی

همزمان با انتشار خبر تشکیل کمیته پیگیری وضعیت مرزبانان ایرانی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صفحه فیس بوک خود به برخی از انتقادها از نحوه پیگیری مساله مرزبانان و کشته شدن یکی از آنها توسط گروه جیش العدل پاسخ داده است.

محمد جواد ظریف با اشاره به نقدها در خصوص عملکرد دستگاه ديپلماسی در قبال گروگان‌گيری مرزبانان ايرانی نوشته است: «می‌دانم نقدهای تند و حتی توهين‌ها به دليل احساست پاکی است که جريحه‌دار شده است.»

وی اضافه کرده است:«تلاش شبانه‌روزی ما برای بازگرداندن صحيح و سالم اين عزيزان به آغوش خانواده‌هايشان است و نه تبليغات و شعارهايی که دل خوشی ايجاد می‌کند. ولی نه تنها کمکی به آزادی اين عزيزان نمی‌کند بلکه چه بسا موضوع را پيچيده‌تر نيز خواهد کرد.»

وزیر امور خارجه ایران می گوید، به دلیل ملاحظات «جدی و حساس» برخی از تلاش ها و اقدامات به صورت علنی مطرح نمی شود.

محمد جواد ظریف گفته است:«البته برخی اوقات احساسات باعث می‌شود که واقعيات تاريخی ناديده گرفته شوند. بدون هيچ‌گونه مستندی ادعا می‌شود که مثلا فلان قدرت در شرايط مشابه چنين و چنان می‌کرد و فراموش می‌شود که ده‌ها شهروند کشورهای بزرگ غربی توسط گروه‌های مشابه افراطی در افغانستان و سوريه و پاکستان به قتل رسيده‌اند و بسياری نيز گروگان بوده و هستند. ساير دولت‌ها هم همچون ما ناگزيرند با صبر و تحمل و بدون سروصدا و تبليغات برای آزادی شهروندان‌شان تلاش کنند، چون بهترين راهکار همين است. »

وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد از وی خواست برای آزادی مرزبانان ایرانی تلاش کند.
XS
SM
MD
LG