لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

بهمنی: ۱۲ تا ۱۸ ميليارد دلار ارز خانگی در ايران وجود دارد


محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی ايران
محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی ايران
محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی ايران،‌ روز شنبه ۲۷ آبانماه، گفت: مردم در ايران در حال حاضر ۱۲ تا ۱۸ ميليارد دلار را به صورت «ارز خانگی » نگهداری می کنند.

آقای بهمنی در گفت وگو با خبرگزاری مهر ضمن بيان اين مطلب از شهروندان ایرانی خواسته است تا «ارز خانگی» خود را به صورت سپرده ارزی در اختيار بانک ها بگذارند.

رییس کل بانک مرکزی ایران گفته است: اگر اشخاص ارز خانگی خود را به سپرده ارزی بسپارند، به طور قطع، علاوه بر کاهش قيمت ارز، خطراتی مانند سرقت دلارها کاهش پيدا خواهد کرد.

محمود بهمنی در ادامه افزود: «سپرده‌گذاران ارزی در هنگام برداشت سپرده علاوه براصل آورده، قادر خواهند بود تا سود ارزی آن را نيز دريافت کنند.»

به دنبال بروز نابسامانی‌های به وجود آمده در بازار ارز که سقوط ارزش پول ملی ايران را در پی داشت، دولت محمود احمدی نژاد واردات برخی کالا را ممنوع کرد‌. دولت دهم همچنين صادرات برخی کالاهای ساخت داخل ايران که در فرآيند توليد آنها کالاهای واسطه‌ای وارداتی مشمول تخصيص ارز به نرخ مرجع به کار برده شده، ‌ممنوع کرد که انتقادهايی را در ميان فعالان بخش خصوصی در پی‌داشت.

دولت ايران فقط برای کالاهای اساسی، از جمله دارو و موادغذايی،‌ ارز مرجع يعنی دلار ۱۲۲۶ تومان اختصاص داده و برای واردات بخشی از کالاها نيز دلار بيشتر از ۲۵۰۰ تومان اختصاص می‌دهد .

این در حالی است که شمس الدين حسينی، وزير امور اقتصاد و دارايی ايران، چهارشنبه شب، ‌۲۴ آبان ماه،‌ از نهايی‌شدن سياست‌های جديد ارزی دولت برای تک نرخ کردن ارز خبر داد.

بر اساس اين سياست‌ها که وزير اقتصاد بخش‌هايی از آن را اعلام کرده است، «تک‌نرخی شدن نرخ ارز و مبنا قرار‌ گرفتن نرخ ارز در مرکز مبادلات از اول آذرماه امسال از جمله اين برنامه هاست.»

شمش الدین حسینی گفته که دولت به دنبال آن است تا «مرکز مبادلات ارز،‌ مرجع عمليات ارزی و عمليات تجاری مرتبط قرار گيرد.»

مقاومت در برابر کاهش نرخ ارز

در ادامه رييس کل بانک مرکزی از مقاومت در برابر کاهش قيمت ارز در ايران خبر داده است.

محمود بهمنی در پاسخ به اين پرسش که آيا کاهش قيمت ارز در کشور تداوم خواهد داشت؟ گفت: «متاسفانه بعضی از افراد در بازار همواره در اين باره مقاومت می کنند تا دلار به زير قيمت ۳ هزار تومان نبايد که بانک مرکزی در اين باره نيز تدابيری انديشيده است که به زودی اعمال خواهد شد.»

وی افزود: اقدامات افرادی را که به طور صوری در پايين آمدن قيمت ارز مقاومت می‌کنند، رصد کرده و يقيناً آنان را به مراجع امنيتی معرفی خواهيم کرد.

از زمان آغاز نابسامانی در بازار ارز ايران تا کنون مقام های قضایی و دولتی بارها از بازداشت متهمان اصلی اختلال در بازار ارز خبر داده اند.
XS
SM
MD
LG