لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

بانک مرکزی ايران: وقفه در پرداخت های خارجی باعث افزايش تقاضای ارز شد


مدير اداره نظارت بر موسسات غير پولی بانک مرکزی ايران می گويد: بروز وقفه در پرداخت های خارجی بانک مرکزی در خارج از ايران و همچنين دخالت دلالان در بازار باعث افزايش تقاضای ارز و سکه شده است.

طی هفته گذشته بهای ارز های خارجی در بازار تهران با نوسان قيمت همراه بوده است. اما رييس کل بانک مرکزی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اعلام کرد با عرصه نامحدود ارز در بازار اين نوسانات را کنترل خواهد کرد.

از سوی ديگر گزارش های رسيده حاکی است که در روز شنبه صف های طويلی در مقابل بانک های عرضه کننده ارز تشکيل شده بود.

محمد عباسی، مدير اداره نظارت بر موسسات غير پولی بانک مرکزی ايران، در گفت وگو با صدا و سيای جمهوری اسلامی درپاسخ به پرسشی درباره «محسوس نبودن عرضه نامحدود» ارز در بازار گفت: «علت آن ادارات خارجی بانک ها که تحويل دهنده ارز بانک مرکزی به واحدهای صرافی خودشان بودند با وقفه روبرو شدند که آن هم به علت ازدحامی بود که مردم داشتند. »

محمد عباسی همچنين درباره اينکه چرا عرضه طلا و دلار در اين روزها محدود بوده است گفت : «بانک مرکزی از روز پنجشنبه کنترل نرخ ارز و طلا را آغاز کرد وعلت آن هم اين بود که از هفته گذشته وقفه ای در برخی از پرداخت های بانک مرکزی در خارج از کشور بوجود آمد که اين امر و همچنين دخالت برخی دلالان و سود جويان موجب افزايش کاذب تقاضا در داخل شد. »

مدير اداره نظارت بر موسسات غير پولی بانک مرکزی می گويد عرضه ارزهای خارجی روز يکشنبه نیز ادامه خواهد يافت.

اين در حالی است که به گزارش خبرگزاری کار ايران، ایلنا، فقدان مبادله ارز، بازار ارز ايران را از روز پنجشنبه به حالت تعطيل در آورده است.
طبق اين گزارش در حالی که بانک کارگشايی اقدام به فروش دلار به قيمت يک هزار و ۸۵ تومان کرده است، اما «هيچ‌يک از خريداران دلار اقدام به فروش دلار در بازار ارز نکردند.»

درهمين زمينه، يکی از صرافان بازار تهران به خبرگزاری ايلنا گفته است:« بازار ارز داخلی کاملاً مبهم و پرتلاطم است؛ چرا که در حال حاضر خريداران دلار به اميد افزايش بيش از پيش قيمت آن، اقدام به فروش ارز و دلار نکردند. »

وي اضافه کرده است:« پيش‌بينی می‌شود که رکورد قيمت دلار که روز پنجشنبه به هزار و ۳۰۰ تومان رسيد، بار ديگر شکسته شود. »

طبق اين گزارش خريداران بسياری روز شنبه در محل بانک‌هايی که اقدام به فروش دلار و ارز کرده‌اند تجمع کرده و صف‌های طويلی را تشکيل دادند.

يکی از خريداران دلار نيز به خبرگزاری ايلنا گفته است: تشکيل چنين صف هايی در طی ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

روزنامه واشينگتن پست روز پنجشنبه نوشته بود که تحريم‌های ايران یکی از عوامل بی‌ثباتی در بازار ارز ايران است.

به نوشته اين روزنامه، در ماه‌های اخير امارات متحده عربی، به ويژه دوبی، زير فشار آمريکا در ارائه خدمات مالی به ايران همچون گذشته عمل نمی‌کند.

واشينگتن پست می‌افزايد، از روز يکشنبه بانک‌های دولتی ايران در امارات، ارائه ارز خارجی را متوقف کردند و از پنجشنبه گذشته نيز،مراکز مالی امارات ديگر برای ايرانی‌ها درهم انتقال نمی‌دهند.

واشينگتن پست می‌نويسد در نتيجه اعمال محدوديت از سوی امارات، بازرگانان ايرانی که برای دور زدن تحريم‌ها از حواله مالی استفاده می‌کردند بيش از پيش با مشکل مواجه شده‌اند.

روزنامه واشينگتن پست همچنين نظر برخی از کارشناسان را منعکس کرده است که به گمان آنها دولت با افزايش بهای دلار، قصد دارد درآمد خود را افزايش دهد.

برپايه گزارش‌های منتشر شده، قيمت دلار در روز پنجشنبه، نسبت به روز قبل، با کاهش ۴۰ تا ۷۰ تومانی مواجه بود و در بازار بين ۱۱۵۰ تا ۱۱۸۰ خريد و فروش شد؛ قيمت رسمی دلار که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، ۱۰۲۰ تومان بود.

در همين روز سکه تمام بهار طرح قديم در تهران بين ۳۷۰ تا ۳۷۵ و سکه تمام بهار طرح جديد، بين ۳۵۰ تا ۳۵۲ هزار تومان خريد و فروش شد.
XS
SM
MD
LG